امروزه خیلی از شرکتها و کسب و کارها کوچک و بزرگ برای بازاریابی محصولات خودشون از آنالیز اینستاگرام استفاده میکنن. آمارها نشون میده که تو سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۰ درصد کمپانیها از این پلتفرم استفاده میکردن و این در حالیه که تو سال ۲۰۱۶ کمتر از ۵۰ درصد شرکتها به این پلتفرم رو آورده بودن. پس خیلی مهمه که از این شبکه اجتماعی محبوب به عنوان اهرمی برای پیشرفت کسب و کارتون استفاده کنین.
ولی مسئله اینجاست که وقتی کار با اینستا رو شروع میکنین، متوجه میشین که سنجیدن میزان پیشرفت و موفقیت پیج شرکت یا فروشگاه آنلاین شما کار چندان آسونی نیست! در واقع اگه ابزارهای کارامدی در اختیارتون نباشه، نمیتونین متوجه بشین که تلاشهاتون برای تعامل با کاربرها یا افزایش دنبالکنندهها تا چه اندازه نتیجهبخش بوده.
خوشبختانه ابزارهای زیادی برای آنالیز اینستاگرام وجود داره که هم میزان پیشرفتتون رو میسنجن و هم بخشهایی رو که نیاز به بهبود دارن بهتون نشون میدن. با معرفی این ابزارها همراهمون باشین.
ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام
تو این قسمت میخوایم ۴ تا از بهترین ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام رو بهتون معرفی کنیم. اینطوری میتونین بودجهتون رو حفظ کنین و روی بهبود محتوای پیجتون تمرکز کنین.

۱. آمارهای اینستا یا Instagram Insights
ویژگی کلیدی: دنبالکنندهها و منشنها
اگه حساب تجاری دارین، معنیش اینه که به طور خودکار به ابزار رایگان آنالیز اینستاگرام هم دسترسی دارین. آمارهای اینستا به شما نشون میدن که مخاطبینتون تو چه روزها و ساعتهایی بیشتر آنلاین هستن، کدوم یکی از پُستهاتون رو بیشتر از همه دوست داشتن و تا چه اندازه با حساب تجاری شما تعامل برقرار کردن.
از اون گذشته، میتونین پُست اصلیتون رو با نسخه ارتقاءیافتهاش مقایسه کنین و ببینین که پروموت کردن اون پست چه تاثیری روی آمارها و بازدید از اون پست گذاشته. متاسفانه از این ابزار فقط میتونین تو خود اینستا استفاده کنین و نسخهای برای دسکتاپ نداره. کاربرپسند هم نیست. ولی خوشبختانه آمار کلی و خوبی رو از پُستها و حساب کاربریتون ارائه میده که میتونین ازش استفاده کنین.
۲. ابزار Iconosquare
ویژگی کلیدی: نظارت روی شبکههای اجتماعی
ابزار Iconosquare یه ابزار مفید و سه کاره برای سوشال مدیا مارکتینگ یا همون بازاریابی شبکههای اجتماعی هست. این پلتفرم به شما اجازه میده که انتشار پستهای جدید رو زمانبندی کنین، ببینین که مردم راجع به شرکت یا برندتون چی میگن و دیگه اینکه آنالیز اینستاگرام پیج شرکت یا کسب و کارتون رو رصد کنین. به کمک این ابزار میتونین ترندهای مربوط به تعاملات، بازدیدها، کاربرانی که از پستهاتون دیدن کردن و حتی نحوه عملکرد استوریهاتون رو بسنجین.
با Iconosquare میتونین هشتگها و رقباتون رو هم رصد کنین، وضعیت خودتون رو با همکارانتون مقایسه و از موضوعهای مورد علاقه اونها اطلاع پیدا کنین. از این برنامه میتونین به مدت دو هفته به صورت رایگان استفاده کنین.
۳. ابزار Squarelovin
ویژگی کلیدی: نمایش آمار دنبالکنندگان
ابزار Squarelovin یکی دیگه از ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام هست که بیشتر اطلاعاتی رو که برای سنجش پیشرفت سالانهتون لازم دارین، در اختیارتون قرار میده. به کمک این ابزار میتونین عملکرد پستهاتون رو به صورت ماهانه بسنجین و تاریخچه پستهاتون رو در ماهها، روزها یا حتی ساعتهای گذشته مشاهده کنین.
این ابزار علایق دنبالکنندههاتون رو هم بهتون نشون میده و به شما کمک میکنه تا بتونین میزان تعامل افراد با پستهاتون رو افزایش بدین. به کمک این ابزار میتونین بهترین زمان برای انتشار پستها رو متوجه بشین. چون Squarelovin زمانهایی رو که احتمال حضور افراد تو اینستا بیشتره، بهتون نشون میده.
۴. ابزار Crowdfire
(ابزارهای کاربردی آنالیز اینستاگرام)
ویژگی کلیدی: مدیریت محتوا
برنامه Crowdfire به بازاریابها کمک میکنه تا پستها رو زمانبندی کنن، عملکردشون رو بسنجن و منشنهای مربوط به برندشون رو رصد کنن. بازاریابها به کمک این پلتفرم میتونن محتواهای مربوط به صنعتشون رو از سراسر اینترنت رصد و مدیریت کنن.
این ابزار میاد وبسایتهای مرتبط رو بررسی میکنه و مقالات و عکسهایی رو که با کسب و کارتون مرتبط هست، به شما پیشنهاد میده. این کار وسعت دید شما یا بازاریابها رو موقع تدوین استراتژی محتوا برای اینستا افزایش میده.
ابزارهای آنالیز این برنامه دادههای پیج اینستای شما رو در چندین جدول کاربرپسند ترسیم میکنن و در اختیارتون قرار میدن. این برنامه آمارهای پیشرفتهای رو از پیجتون استخراج میکنه که عملکرد شما رو در بازههای زمانی بلندمدت بهتون نشون میده. جالبه که بدونین این امکانات به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیره.

ابزارهای پولی آنالیز اینستاگرام
برای آنالیز اینستاگرام میتونین از برنامههای پولی و کاربردی هم استفاده کنین. در ادامه ۳ تا از این برنامهها رو بهتون معرفی میکنیم:
۱. ابزار HubSpot Social Inbox
ویژگی کلیدی: زمانبندی پُستها و نمایش آمارها
به کمک این برنامه میتونین کمپینهای تبلیغاتی رو سادهتر از همیشه بسازین و به صورت همزمان در چند پلتفرم منتشر کنین. جالبه که میتونین این ابزار رو به وبلاگتون هم متصل کنین تا هر وقت پُست جدید گذاشتین، بتونین اون رو به سادگی و به صورت اتوماتیک تو حساب لینکدین، توییتر و سایر شبکههای اجتماعیتون به اشتراک بگذارین.
از اون گذشته، به کمک این ابزار میتونین راهی رو برای نظارت روی کلیدواژههای مورد نظرتون بسازین تا بتونین گفتگوهایی رو که راجع به برندتون صورت میگیره، رصد کنین. این طوری خیالتون راحته که همیشه میتونین با مشتریای ثابت و احتمالیتون در هر جایی که هستن، تعامل داشته باشین.
۲. ابزار Sprout Social
ویژگی کلیدی: زمانبندی پُستها و آمارگیری از هشتگها
ابزار Sprout Social هم یکی از پلتفرمهای کارامد آنالیز اینستاگرام هست که به کمک اون میتونین حضورتون رو توی این شبکه اجتماعی مدیریت کنین و بهبود ببخشین. به کمک این پلتفرم میتونین موارد کلیدی زیر رو به خوبی بسنجین:
- عملکرد استوری اینستا
- رشد دنبالکنندگان حساب کاربری
- عملکرد پُستها
- عملکرد هشتگها
- و موارد دیگه!
جالبه که با این ابزار میتونین عملکرد رقباتون رو هم بررسی کنین و مطمئن بشین که تو میدون رقابت از اونها جلوترین! با این برنامه همین حالا میتونین به مدت ۳۰ روز به صورت رایگان حسابتون رو آنالیز کنین.
۳. ابزار Hootsuite
(معرفی ابزارهای آنالیز اینستاگرام)
ویژگی کلیدی: زمانبندی پستها و امکان همکاری تیمی
به کمک Hootsuite میتونین یه داشبورد اختصاصی برای خودتون بسازین و از اونجا کار آنالیز اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و … شرکتتون رو انجام بدین. بعلاوه به کمک این ابزار میتونین صدها پستی رو که برای انتشار تو شبکههای اجتماعیتون آماده کردین، مدیریت کنین و اونها رو به سادگی و به صورت همزمان انتشار بدین.
با این پلتفرم میتونین به سادگی با تیم مدیریت کمپینهای شبکههای اجتماعیتون همکاری و ارتباط داشته باشین. مثلا میتونین وظایف هر کدوم از اعضای تیم رو از طریق این برنامه مشخص کنین، گزارش کار درست کنین و حتی متوجه بشین که کدوم کارمند یا دپارتمان داره محتواهایی با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) رو تولید و پست میکنه.
سخن پایانی
آنالیز اینستاگرام شما رو یه سر و گردن از رقیبهاتون جلو میندازه! چون با استفاده از آنالیز اطلاعات پیج فروشگاه اینترنتی خوتون میتونید متوجه بشید که استراتژی معرفی محصول، بازاریابی تب تون درست هستش یا نه. حتی میتونین از مفید بودن تبلیغاتی که انجام میدین مطمئن بشین و موثرترین کانال تبلیغاتی برای خودتون رو با آنالیز پیج اینستاگرامتون پیدا کنید و دیگه روی روشهای غیر مفید تبلیغات هزینه نکنید. این کاریه که خیلی از کسب و کارها انجام نمیدن و به صورت چشم بسته جلو میرن. با ابزارهایی که توی این مطلب بهتون معرفی کردیم، همین حالا میتونین مدیریت حرفهای پیجتون رو شروع کنین و از رشد کسب و کارتون لذت ببرین.