تبلیغ در اینترنت

انواع روش‌های تبلیغ در اینترنت

اگه به‌تازگی کسب و کار خودتون رو به صورت اینترنتی راه‌اندازی کرده باشین، مثلا یه سایت فروشگاهی ایجاد کرده باشین، حتما دغدغه جذب مشتری و فروش دارین. در این مقاله شما رو با انواع تبلیغات در اینترنت آشنا می‌کنیم تا بتونید بهترین نوع تبلیغ رو برای کسب و کار خودتون انتخاب کنید و به کسب و کار خودتون رونق بدین.

مقدمه

همونطورکه در دنیای واقعی، کسب و کارهای مختلف، از تبلیغات محیطی مانند بیلبورد، بنر، تراکت و یا تبلیغات زبانی برای رشد کسب و کار خودشون استفاده می‌کنن، در دنیای مجازی هم روش‌های مختلفی برای تبلیغ یه سایت اینترنتی وجود داره.

حتما تا حالا وارد یه سایت اینترنتی شدین که در بالای مطالب سایت یه بنر تبلیغاتی وجود داره و یا پایین مطالب سایت‌های خبری تبلیغات مختلفی رو مشاهده کردین. همه این‌ها نوعی تبلیغ اینترنتی هستن که سایت‌ها و کسب و کارهای مختلف برای جذب کاربر و در نهایت مشتری از اونها استفاده می‌کنن. امروزه انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود داره که در ادامه شما رو با هرکدام از اون‌ها آشنا خواهیم کرد.

تبلیغات بنری

این نوع از تبلیغ اینترنتی دقیقاً مثل تبلیغات محیطیه که شما در گوشه و کنار شهر می‌بینین. البته با این تفاوت که در اینجا خبری از بیلبورد نیست، بلکه تبلیغ‌تون به صورت یه بنر در یه فضایه مشخص از سایتی دیگه نمایش داده میشه.

برای انجام این نوع تبلیغ شما باید فضای تعیین‌شده در سایت هدف رو اجاره کنین. یعنی با پرداخت یه مبلغی اون فضا رو اجاره  و تبلیغ خودتون رو در اونجا منتشر کنید. این نوع از تبلیغات برای کسب و کارهایی که به تازگی شروع به فعالیت اینترنتی کردن، می‌تونه بازدهی مناسبی داشته باشه. البته این مساله به سایت هدف و میزان بازدید کاربران از اون سایت خیلی بستگی داره. مسلما تبلیغ بنری در هر سایتی بازدهی خوبی نخواهد داشت.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی بسیار شبیه به تبلیغ بنری هستش با این تفاوت که در این مدلِ تبلیغ شما نیازی نیست فضایی رو برای نمایش آگهی خودتون اجاره کنین، بلکه بابت هر کلیکی که کاربران سایت نمایش‌دهنده روی آگهی‌تون انجام میدن، هزینه مشخصی رو پرداخت می‌کنین. در حال حاضر تبلیغات کلیکی راهکار بهتری نسبت به تبلیغات بنری هست چون تا زمانیکه کاربری روی اون کلیک نکنه، شما هزینه‌ای رو پرداخت نمی‌کنین.

از مزیت‌های تبلیغات کلیکی برخلاف تبلیغات بنری، اینه که آگهی شما در سایت‌های مختلفی نمایش داده میشه و محدود به یه سایت نمیشه.

البته یکی از معایب تبلیغات کلیکی هم اینه که ممکنه آگهی شما در سایت‌هایی غیرتخصصی نسبت به زمینه‌ای که در اون فعالیت دارین، نمایش داده بشه. این نوع از تبلیغات برای کسب و کارهای بزرگ خیلی عالی و به‌صرفه هست.

تبلیغات پرداخت به ازای نمایش

همونطور که از اسم اون پیداست در این نوع تبلیغ، شما به ازای هربار نمایش آگهی‌تون به یه بازدیدکننده در سایت هدف، هزینه پرداخت می‌کنین. استفاده از این نوع تبلیغ برای برند سازی در کسب و کارهای بزرگ خیلی مناسبه.

تبلیغ در موتورهای جستجو مثل گوگل

حتماً می‌دونین که موتور جستجوی گوگل بزرگترین سایت جستجو در دنیاست. خیلی از مردم دنیا برای پیدا کردن جواب سوالات‌شون از گوگل استفاده می‌کنن. زمانیکه شما عبارتی رو جستجو می‌کنین، در هر صفحه از نتایج گوگل ۱۰ سایت نمایش داده میشه.

طبق آمار رسمی، بیش از ۳۰ درصد از افراد روی اولین نتیجه جستجو کلیک می‌کنن و سایت‌هایی که در نتایج بعدی و پایین صفحه گوگل هستن، شانس کمتری برای کلیک کردن دارن. این مطلب رو در مقاله سئو هم گفته بودیم.

شرکت گوگل با دریافت هزینه از سایت‌ها، تبلیغ اون‌ها رو به عنوان نتیجه جستجو به کاربران نمایش میده. شاید تا حالا متوجه این شده باشین که در کنار عنوان چند سایت اول کلمه AD بصورت سبز رنگ نمایش داده میشه. این دقیقاً همون تبلیغات گوگله که اون سایت‌ها برای خودشون فعال کردن.

این نوع از تبلیغات جزو تبلیغات کلیکی قرار می‌گیره. چون گوگل به ازای هر بار کلیک روی آگهی شما هزینه دریافت می‌کنه. البته باتوجه به پرداخت هزینه به دلار شاید خیلی گرونتر از روش‌های دیگه به نظر برسه اما با توجه به اینکه آگهی‌تون به کاربر نهایی‌ای که به‌دنبال محصول یا خدمات شماست نمایش داده میشه، بازدهی نهایی اون بسیار بیشتر از روش‌های دیگه هست. 

 این نوع از تبلیغ میتونه به‌شدت برای سایت‌های فروشگاهی که کالایی برای فروش دارن و سایت‌های خدماتی که یه نوع خدمت رو ارائه می‌کنن، مناسب باشه.

تبلیغات ویدیویی

اگه تا حالا ویدیوهای سایت یوتیوب یا آپارات رو تماشا کرده باشین حتماً تبلیغاتی رو در ابتدا و یا انتهای ویدیوها دیدین. دسته دیگه‌ای از تبلیغات اینترنتی، تبلیغات روی ویدیو هست. به این صورت که با پرداخت هزینه به ازای کلیک و یا نمایش، آگهی‌تون رو قبل از شروع یه ویدئو، در حین نمایش ویدیو و یا در انتهای اون، به کاربر نمایش میدن.

این نوع از تبلیغات برای برندسازی کسب و کار و یا نمایش یه محصول جدید میتونه بسیار مفید باشه. البته با توجه به بازدید زیادی که سایت‌هایی مثل آپارات و یوتیوب در طول روز دارن، این نوع از تبلیغات رو میتونیم جزو تبلیغات گرون‌قیمت و پرهزینه قرار بدیم.

ریپورتاژ آگهی

این مورد یه روش جدید برای سایت‌های اینترنتیه که در جای خودش میتونه به کسب و کارتون کمک کنه. در این روش شما یه محتوای متنی و یا ویدیویی رو در یه سایت هدف منتشر می‌کنین و در اون به معرفی کسب و کار خودتون و یا تبلیغ محصول یا خدمات‌تون می‌پردازین.

یکی از مزیت‌های تبلیغ بصورت ریپورتاژ آگهی اینه که می‌تونین از سایت هدف با گرفتن لینک مستقیم، اعتبار کسب کنین. اکثر سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنن دنبال لینک‌سازی خارجی (backlink) و در نتیجه کسب اعتبار بیشتر سایت‌شون پیش موتورهای جستجو هستن.

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

 یکی دیگه از روش‌های تبلیغات اینترنتی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام هست. در این روش می‌تونین آگهی‌تون رو در صفحات و کانال‌های پربازدید این پلتفرم‌ها نمایش بدین. مطمئناً باتوجه به محبوبیت صفحات اینستاگرام و یا تعداد کاربران یه کانال تلگرامی، هزینه تبلیغات تعیین میشه و در برخی مواقع تا چند ده میلیون تومن برای یه آگهی دریافت میشه.

تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایلی

با پیشرفت تکنولوژی و همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های همراه هوشمند، توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایلی هم افزایش پیدا کردن. یکی از راه‌های کسب درآمدِ سازندگان این برنامه‌ها، تبلیغات توی اپلیکیشن شون هست. در این روش شما با پرداخت هزینه به سازندگان برنامه، آگهی خودتون رو در اپلیکیشن اونا نمایش میدین.

این نوع از تبلیغات برای کسب و کارهایی که اپلیکیشن دارن میتونه بسیار مناسب باشه. چون پرداختی شما براساس تعداد نصب برنامه‌تون خواهد بود.

تبلیغات همسان

حتماً توی سایت‌های مختلف دیدین که پایین مطالب‌شون یه بخشی دارن که نوشته مطالب مرتبط. یه مدل از تبلیغات اینترنتی وجود داره که تبلیغات سایت‌های دیگه رو در همین بخش مطالب مرتبط یعنی پایین مقالات سایت خودشون نمایش میدن. به این مدل میگن تبلیغات همسان یعنی مشابه مطالب سایت خودشون هست و کاربر زیاد متوجه تبیلغ بودن نمیشه.

تبلیغات ریتارگتینگ

تا حالا براتون پیش اومده که یک کالایی رو میخواین بخرین و تو اولین مغازه گزینه مدنظرتون رو پیدا میکنین ولی اون رو نمی‌خرین. بعدش چند تا مغازه میرین و مجدد برمی‌گردین همون جنس که تو مغازه اولی دیدین رو می‌خرین. حالا فکرش رو بکنین یه کالایی رو تو یه سایت دیدین و بعدش هر جایی میرین تبلیغ اون کالا رو در سایت‌های دیگه می‌بینین. به این نوع از تبلیغات میگن، تبلیغات ریتارگتینگ.

چه جوری تبلیغ اینترنتی انجام بدیم؟

برای تبلیغ کردن در فضای اینترنت اولین راه، برقراری ارتباط مستقیم با سایت هدفتون هست. به این شکل که شما بصورت مستقیم با اونها مذاکره می‌کنین و با پرداخت هزینه، تبلیغ خودتون رو نمایش میدین. البته این راهکار فقط برای تبلیغات بنری و ریپورتاژ آگهی جواب میده و برای استفاده از مدل‌های دیگه تبلیغات باید به شرکت‌های تبلیغات اینترنتی مثل یکتانت و مدیااد مراجعه کنین.

شرکت‌های مختلفی در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالن و هرکدوم با توجه به زمینه فعالیت‌شون، روش‌های مختلف نشون دادن آگهی در سایت‌های هدف رو در اختیارتون قرار میدن.

چطور در راه تبلیغات پول از دست ندیم؟

یه نکته خیلی مهم وجود داره که اگه بهش توجه نکنین، می‌تونه باعث بشه که بودجه تبلیغاتی زیادی رو بدون رسیدن به نتیجه از دست بدین.

نکته اینه که صرفا ایجاد تبلیغ از روش‌های مختلف یا اجرای تبلیغات با سایت‌هایی که خدمات تبلیغاتی میدن منجر به رسیدن به نتیجه دلخواه شما نمیشه.

شما باید کمپین‌های تبلیغاتی خودتون رو با دقت بالایی اجرا کنید. اگه اینفلوئنسر مارکتینگ انجام میدین باید قبلش اینفلوئنسر مناسب کسب و کار خودتون رو با دقت بررسی و انتخاب کنید. یا اگه تبلیغات بنر و کلیکی با استفاده از شرکت‌های تبلیغاتی انجام می‌دین باید حتما از تنظیمات کمپین استفاده کنید و سایت‌هایی که مناسب کسب و کارتون هستن رو توی کمپین مشخص کنید تا از کلیک‌های بدون نتیجه که فقط منجر به سوختن پول‌تون میشن و منجر به خرید نمی‌شن جلوگیری کنید. حتما کمپین‌تون رو با گرفتن راهنمایی از کارشناسان شرکت های تبلیغاتی و از طرفی رصد کردن بازدیدها با استفاده از ابزارهای آنالیز کاربر مثل گوگل آنالیتیک، بهینه کنید.

space
با توجه به همۀ این نکات، اگه نیاز به کمک و مشورت در مورد تبلیغات اینترنتی برای سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتون داشتین، می‌تونید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنیم.

شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴
وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *