راه اندازی بوتیک آنلاین

چگونه بوتیک آنلاین خود را در ۹ مرحله راه اندازی کنید

در چند سال گذشته شاهد انفجار بزرگی در رشد تجارت الکترونیک بودیم و الان بهترین زمان برای راه‌اندازی بوتیک آنلاینه. در طول همه‌گیری ویروس کرونا، فروش فروشگاه‌های اینترنتی به میزان باورنکردنی افزایش پیدا کرد. رشد تجارت الکترونیک از زمان همه‌گیری ویروس کرونا چندین برابر شده و ورود به این حوزه، بستگی به خود شما داره. بیایید صادق باشیم: زمان هیجان‌انگیزی برای کارآفرینیه! در گذشته، ساخت بوتیک آنلاین به معنی ریسک سرمایه‌گذاری بود؛ اما حالا می‌تونید یک کسب‌وکار آنلاین به‌صورت رایگان ایجاد کنید که مطمعناً به سود میرسه.

آیا ساخت بوتیک آنلاین موفق دشواره؟ بله دشواره؛ اما این کار سخت می‌تونه به یک کسب و کار فوق‌العاده سودآور تبدیل بشه. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۹ مرحله راه‌اندازی بوتیک آنلاین رو به شما بگیم تا با مرحله به مرحله کردن کار ساده‌تر بشه.

مراحل ساخت بوتیک آنلاین

۱. زمینه کاری خودتون رو انتخاب کنید

قبل از اینکه حتی در مورد راه‌اندازی بوتیک جدید خودتون فکر کنید، باید تصمیم بگیرید که در چه زمینه‌ای می‌خواید فعالیت کنید.

به‌جای اینکه روی چند حوزه کاری به‌طور هم‌زمان فعالیت کنید، باید یک زمینه کاری به‌خصوص رو انتخاب کرده و تمرکز کنید تا حداکثر کارایی رو داشته باشید.

همچنین باید زمانی رو صرف بررسی این موضوع کنید که آیا موقعیت شغلی آینده شما واقعاً سودآوره یا نه! به‌عنوان مثال، شاید بخواید یک بوتیک جوراب‌های گرون قیمت افتتاح کنید؛ اما آیا مطمئنید که درآمد کافی خواهید داشت؟ بدین ترتیب، شما باید زمینه کاری رو انتخاب کنید که هم بهش علاقه دارید و هم سودآور خواهد بود.

۲. پیش‌نویس طرح کسب‌وکار

اگر می‌خواید شانس موفقیت خودتون رو به حداکثر برسونید، باید برای برنامه‌ریزی کسب‌وکارتون وقت بذارید. درست همینجاست که بحث طرح کسب‌وکار مطرح میشه؛ لیست‌بندی اهداف تجاری شما و نحوه دستیابی به اون‌ها. هدف شما از طرح کسب‌وکارتون پاسخ به این سؤالات و موارد دیگر است:

اهداف دقیق شما برای سرمایه‌گذاری چیه؟ آیا می‌خواید محصول خودتون رو مستقیماً به مصرف‌کننده بفروشید یا به فروشگاه‌ها هم می‌فروشید؟

۳. نام و دامنه سایت خودتون رو انتخاب کنید

انتخاب دامنه سایت خوب

در طی ساخت بوتیک آنلاین، انتخاب نام چیزی نیست که براش عجله کنید. اکثر مردم از قدرت یک اسم خوب و تأثیرش بر تجارت خبر ندارن. اطمینان از داشتن اسمی که به نظر خوب می‌رسه، برای کسب‌وکار شما مهمه. در مطلب دیگه ای نکات مهم برای انتخاب نام دامنه خوب رو گفتیم که می‌تونید با مطالعه اون یک نام دامنه خوب برای بوتیک خودتون انتخاب کنید.

وقتی که در مورد اسم نهایی تصمیم گرفتید، بررسی کنید که هیچ بوتیک دیگری با نام مشابه وجود نداشته باشه.

۴. به برندینگ فکر کنید

اگر در حال ساخت بوتیک آنلاین هستید، باید به یک نام تجاری جذاب و فوق‌العاده فکر کنید. شما فضای زیادی برای خلاقیت دارید. این خلاقیت رو در طرح‌بندی وب‌سایت، آرم‌ها، اقلام تبلیغاتی، ایمیل‌ها و موارد دیگه نشون می‌دید. وقت بذارید و به این فکر کنید که چطور می‌خواید برند خودتون رو معرفی کنید.

به دو نمونه زیر نگاه کنید:

وجه اشتراک هر دوی این سایت‌ها چیه؟ این سایت‌ها باکلاس و با ظرافت طراحی شدن. آرم‌ها، فونت‌ها، رنگ‌ها و تصاویر همگی نشون‌دهنده استانداردهای بالای کیفیتی هستن که قصد دارن حس خوبی به کاربر القا کنن. آن‌ها همه این کارها را بدون به زبان آوردن حتی یک کلمه در تمجید از خودشون انجام دادن. به قول معروف، «یک تصویر ارزش هزار کلمه رو داره».

۵. ایجاد سایت برای بوتیک

با راه اندازی سایت فروشگاهی می‌تونید از دو روش استفاده کنید. شما می‌تونید هم از سایت‌سازهای آماده استفاده کنید و هم می‌تونید از خدمات شرکت‌های طراحی سایت استفاده کنید.

با توجه به اینکه طراحی سایت شما اهمیت زیادی در نگهداشت مشتری و افزایش فروش شما داره و کلی ریزه‌کاری داره، پیشنهاد می‌کنیم کل کار رو به یک شرکت معتمد بسپارید و خودتون درگیر مسایل فنی نشید.

ما در شرکت کاراوب به فروشگاه‌های زیادی خدمات متنوعی ارایه میدیم. راهبرد ما اینه که کل بخش فنی رو مدیریت می‌کنیم تا مالک کسب و کار درگیر این بخش نباشه و بدون دغدغه از بابت سرعت، کارایی و سایر موارد سایت، بتونه صرفا روی جذب مشتری، فروش بیشتر و رشد کسب کار تمرکز کنه.

۶. تأمین‌کنندگان قابل اعتماد رو پیدا کنید

تامین اجناس در بوتیک آنلاین

شاید خودتون محصولات رو تولید کنید یا محصولات آماده رو بخرید؛ فرقی نداره در هر دو حالت باید تأمین‌کننده مورد اعتماد خودتون رو پیدا کنید. تأمین‌کننده می‌تونه شما رو به موفقیت یا شکست برسونه.

در اینجا چند سؤال اساسی وجود داره که باید در زمان بررسی هر تأمین‌کننده از خود بپرسید:

آیا تأمین‌کننده مربوطه محصولات باکیفیت رو به‌طور مداوم تولید می‌کنه؟

در ساخت بوتیک آنلاین، رضایت مشتری همه چیزیه که باید به دست بیارید. بنابراین، کیفیت محصول در موفقیت کسب‌وکار شما نقش اساسی داره. زمانی رو صرف بررسی تأمین‌کنندگان مختلف کنید تا متوجه بشید که آیا محصولات باکیفیت به‌طور مداوم تولید می‌شن یا نه.

پشتیبانی تأمین‌کننده مورد نظر چطوره؟

بعضی وقتا نیاز دارید مستقیماً با تأمین‌کننده خودتون صحبت کنید. به همین دلیل، تأمین‌کننده شما باید زمان کافی برای پاسخ‌دادن به سؤالات شما داشته باشه؛ پس اول سؤالات زیر رو از خودتون بپرسید و بعد تأمین‌کننده رو انتخاب کنید:

  • آیا یک تیم پشتیبانی قوی و قابل اعتماد دارن؟
  • آیا همواره برای پاسخ‌دادن به سؤالات شما در دسترس هستن؟

۷. محصولات فروشگاه رو بارگذاری کنید

حالا وقش رسیده که برای ساخت بوتیک آنلاین، محصولات فروشگاه خودتون رو بارگذاری کنید. هر چیزی که می‌فروشید، باید بهترین کیفیت رو داشته باشه تا بتونید رضایت مشتری رو جذب کنید.

قیمت‌گذاری صحیح

هنگام ایجاد طرح کسب‌وکار، باید در مورد قیمت محصولات و حاشیه سود خودتون تصمیم بگیرید. وقتی در مورد قیمت نهایی محصولات تصمیم می‌گیرید، باید همه هزینه‌های مربوطه رو در نظر داشته باشید.

یادتون باشه که هرگز خودتون رو دست کم نگیرید. اگر محصولات باکیفیت و سطح بالا می‌فروشید، از قیمت‌های گرون نترسید. قیمت گرون‌تر اغلب نشونه‌ای از یک محصول رده بالاتره که مشتریان خاص خودش رو داره.

تصاویر

برای موفقیت ساخت بوتیک آنلاین، باید برای تهیه تصاویر باکیفیت از محصولات خودتون وقت بذارید. تصاویر محصولات شما، کیفیت محصولات رو نشون می‌ده. با این اوصاف، برای تهیه تصاویر عالی از محصول، وقت کافی بذارید و بدونید که در خانه هم میشه عکس‌های باکیفیت و جذاب گرفت.

۸. روش حمل ونقل سفارش‌ها رو تعیین کنید

ارسال محصول به‌خودی‌خود یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های موفقیت تجارت الکترونیک محسوب میشه. بنابراین شما باید این کار رو به‌درستی انجام بدید.

آیا قراره ارسال رایگان داشته باشید یا هزینه ارسال رو مشتری پرداخت می‌کنه؟ حمل‌ونقل سفارش در عرض چند روز یا چند هفته انجام می‌شه؟ هرچه که باشه، باید یک روش رو انتخاب کنید و بهش پایبند باشید. یک تجربه حمل‌ونقل خوب، مشتریان رو تشویق می‌کنه که دوباره از شما خرید کنن و یک تجربه بد می‌تونه باعث بشه دیگه هرگز از شما خرید نکنن.

۹. بازاریابی رو شروع کنید

رشد فروش با تبلیغات

حالا که ساخت بوتیک آنلاین تموم شده و آماده راه‌اندازیه، می‌تونید بر انتشار این خبر به مشتریان تمرکز کرده و فروش محصولات رو شروع کنید! شما می‌تونید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات شفاهی، کارت‌های هدیه، تبلیغات فیزیکی و … بازاریابی رو انجام بدید.

شما می‌تونید از طریق روش‌های زیر، بازاریابی کنید:

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ طی چند سال اخیر، طرفداران زیادی پیدا کرده. به بیان ساده، اینفلوئنسرها مخاطبینی دارن که هرچی اینفلوئنسرها بگن رو گوش می‌دن. بهترین روش برای تبلیغ محصولات خودتون اینه که به اینفلوئنسرها پول بدید تا از محصولات شما استفاده کنن و درباره این محصولات در صفحه اینستاگرام خودشون، پست بذارن.

رسانه‌های اجتماعی

قطعاً همه ما از اهمیت حضور در رسانه‌های اجتماعی آگاهیم. این روزها، اهمیت رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی مؤثر بسیار زیاده و نمیشه این رسانه‌ها رو نادیده گرفت. همو‌ن‌طور که گفتیم باید عکس‌های جذاب و باکیفیتی از محصولات خودتون بگیرید و این عکس‌ها رو در رسانه‌های اجتماعی با مخاطبین خودتون به اشتراک بذارید. سعی کنید در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک و … حضور پررنگی داشته باشید.

با سایر برندها همکاری کنید

هرگز از تماس با سایر برندهای موجود در حوزه کاری خودتون برای انجام معاملات تبلیغاتی سودمند متقابل تردید نکنید. به‌عنوان مثال، شما فقط کفش می‌فروشید، در حالی که یک بوتیک مشابه، پابند هم می‌فروشه.بدین ترتیب، شما به‌راحتی می‌تونید با این برند همکاری داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ساخت بوتیک آنلاین صحبت کردیم. حالا بیاید مراحلی رو که در ساخت بوتیک آنلاین پوشش دادیم، خلاصه کنیم:

  1. زمینه کاری خودتون رو انتخاب کنید
  2. پیش‌نویس طرح کسب‌وکارتون رو آماده کنید
  3. نام و دامنه سایت خودتون رو انتخاب کنید
  4. به برندینگ فکر کنید
  5. یک پلتفرم تجارت الکترونیک انتخاب کنید
  6. تأمین‌کنندگان قابل اعتماد پیدا کنید
  7. محصولات رو به فروشگاه اضافه کنید
  8. روش حمل‌ونقل و ارسال سفارشات رو تعیین کنید
  9. بازاریابی رو شروع کنید

اگه قصد دارید برای ساخت بوتیک آنلاین باکیفیت تلاش کنید، موفقیت در انتظار شما خواهد بود. در دنیای رقابتی تجارت الکترونیک، تصمیمات هوشمندانه همراه با سخت‌کوشی باعث موفقیت میشن. هیچ‌وقت به خودتون شک نکنید و بدونید که در این فضا چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود داره. وقتی رئیس خودت هستی، دنیا صدف توست؛ بنابراین این صدفه که یک مروارید زیبا از یک بوتیک آنلاین برای شما تولید می‌کنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *