هاست چیست؟

هاست چیست و چند نوع هاست داریم؟

اولین مرحله از راه‌اندازی یه کسب و کار اینترنتی بعد از طراحی وبسایت و انتخاب نام دامنه، اجاره فضای مناسب و کافی در بستر اینترنته. بله دقیقاً مثل کسب و کار فیزیکی که باید برای اون یه فضای فیزیکی اجاره کنید، در فضای اینترنت برای راه‌اندازی سایت هم باید فضای میزبانی یا همون هاست (Host) اجاره کنین.

اگه درمورد فضای میزبانی و هاستینگ اطلاعات کمی دارین اصلاً نگران نباشین. در این نوشته، اول تعریف کاملی از هاست ارائه می‌کنیم و بعد شما رو با انواع هاستینگ آشنا می‌کنیم.

هاست چیست؟

به فضای آنلاینی که در اختیارتون قرار می‌گیره تا سایت‌تون رو برای عموم قابل‌دسترس کنین، هاست گفته میشه. در واقع هاست یه کامپیوتر فیزیکیه که اطلاعات سایت‌تون رو روی خودش ذخیره می‌کنه و با اتصال به اینترنت اون رو برای همه نمایش میده.

با این تعریف برای اینکه بتونید سایت خودتون رو در بستر اینترنت نمایش بدین باید از هاست استفاده کنین. وقتی‌که کاربری نام دامنه شما رو در مرورگر خودش جستجو می‌کنه، سرور هاست فایل‌های مرتبط با وبسایت شما رو برای اون بارگذاری می‌کنه و اطلاعات لازم رو بهش نمایش میده.

شما با پرداخت هزینه به یه ارائه‌دهنده فضای میزبانی یا همون شرکت‌های هاستینگ، می‌تونین مقداری از فضای یه کامپیوتر رو اجاره کنین و سایت خودتون رو روی اون راه‌اندازی کنین.

شاید براتون این سوال پیش بیاد که چرا از سیستم خودم به عنوان هاست میزبان سایتم استفاده نکنم؟ بله این کار کاملاً امکان‌پذیره اما نیازمند دانش فنی بالا، تجهیزات شبکه، سخت‌افزار مناسب، نرم‌افزارهای مختلف و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالایی هست و دسترسی ۲۴ ساعته به برق و اینترنت می‌خواد. درصورتی‌که با هزینه بسیار کمتری می‌تونین مقدار فضای مورد نیاز خودتون رو از شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس، اجاره کنین.

انواع هاست

حالا که با این مفهوم آشنا شدین با ما همراه باشین تا شما رو با انواع مختلف فضای میزبانی آشنا کنیم.

۱. هاست اشتراکی

اولین مورد که اکثر سایت‌های نوپا هم از اون استفاده می‌کنن، هاست اشتراکی هست. هزینه پایین هاست‌های اشتراکی مهمترین دلیل استفاده از اونهاست. در این نوع از هاستینگ همون‌طور که از اسم اون پیداست، فضا و منابعی که توسط یه کامپیوتر ارائه میشه بین چندین سایت تقسیم میشه.

معایب هاست اشتراکی

  • عدم امکان شخصی‌سازی تنظیمات
  • افزایش ترافیک در سایر هاست‌های اشتراکی، روی سرعت سایت شما تاثیرگذار است.

مزایای هاست اشتراکی

  • قیمت بسیار مناسب
  • عدم نیاز به دانش فنی برای راه‌اندازی و مدیریت
  • مناسب سایت‌های کم بازدید و نوپا

۲. سرور مجازی

در این نوع هاستینگ شما بخشی از منابع یه کامپیوتر سرور رو به‌صورت اختصاصی اجاره می‌کنین. به‌طور مثال ۲ هسته CPU، مقدار ۲ گیگابایت RAM و ۱۰ گیگابایت از حافظه یا همان HARD رو اجاره می‌کنین.

تفاوت این سرویس با میزبانی اشتراکی اینه که تعداد سایت کمتری روی یه کامپیوتر قرار دارن و این باعث میشه سرعت  بارگذاری سایت شما بیشتر بشه. همچنین در این نوع هاستینگ، سایت شما نسبت به سایت‌های دیگه‌ای که روی سرور قرار دارن، کاملاً ایزوله‌ست و اگه سایتی دچار مشکل بشه برای سایت شما هیچ خطری نداره.

۳. سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی برخلاف سرور مجازی، شما بخشی از سرور رو دریافت نمی‌کنید و در واقع، تمام سرور در اختیار خودتون هست. یعنی شما یه کامپیوتر کامل رو اجاره می‌کنین و سایت خودتون رو روی اون قرار میدین.

این نوع هاستینگ هزینه بسیار بیشتری نسبت به سرور مجازی داره و نیازمند دانش فنی برای راه‌انداری اون هست. اگه سایت پربازدیدی دارین، استفاده از سرور اختصاصی میتونه به‌راحتی جوابگوی نیاز شما باشه.

میزبانی وب یا هاست

۴. هاست ابری

این نوع هاست رو با یه مثال تعریف می‌کنیم. فرض کنید دو کاربر یکی در جنوب ایران و اون یکی در مرکز ایران سایت شما رو در مرورگر خودش جستجو میکنه. سایت شما روی کامپیوتری در شمال ایران میزبانی میشه. با توجه به مسافتی که بین اونها و هاست شما وجود داره کاربری که در مرکز ایران حضور داره سرعت بارگذاری بیشتری نسبت به کاربر دیگه داره.

شرکت‌های ارائه‌دهنده هاستینگ برای اینکه سایت شما از نقاط مختلف به یه شکل و با میزان سرعت یکسان بارگذاری بشه تصمیم گرفتن در نقاط مختلف یه منطقه جغرافیایی (مثلاً یک کشور) کامپیوترها و سرورهای خودشون رو قرار بدن.

در هاست ابری، سایت شما روی تمام کامپیوترهای موجود در یه منطقه ذخیره میشه و زمانی‌که کاربری سایت شما رو جستجو می‌کنه، سایت شما از نزدیکترین منطقه به کاربر بارگذاری میشه. بنابراین سرعت وبسایت شما بسیار بیشتر از حالت عادی میشه.

هاست ایران بهتر است یا هاست خارج

یک سوال بسیار مهم که صاحبان سایت‌ها رو همیشه درگیر خودش می‌کنه اینه که با توجه به اینکه در داخل ایران فعالیت می‌کنن بهتره از هاست خارج از کشور مثل آلمان استفاده کنن یا هاست داخل ایران.

در پاسخ به این سوال اول باید به این موضوع دقت کنین که از نظر سرعت و مدت زمان بارگذاری سایت، زمانی‌که هاست شما در داخل ایران باشه با توجه به میزان مسافتی که کاربر با سرور ارائه‌دهنده داره، سرعت بارگذاری قطعاً بیشتر از یه هاست که در کشور آلمانه.

اما اگه قصد استفاده از سرویس‌های مختلفی از قبیل ایمیل مارکتینگ، استفاده از سرویس‌های گوگل و یا سرویس‌های پرداخت بین‌المللی رو برای سایت خودتون دارین، از اونجا که کشور ما تحریم هست، گزینه مناسب برای میزبانی، قطعاً هاست خارجی هست.

معیارهای انتخاب یه هاست مناسب

با وجود شرکت‌های زیادی که در زمینه هاستینگ فعالیت دارن و سرویس‌های مختلفی که ارائه می‌کنن، انتخاب یه هاست مناسب برای سایت‌تون شاید کمی ساخت باشه. بنابراین در ادامه معیارهایی رو برای انتخاب یه فضای میزبانی مناسب، بیان می‌کنیم.

۱. تعداد سایت‌هایی که روی یه سرور هستن مهمه

اولین مورد که مخصوص خرید هاست‌های اشتراکیه، تعداد سایت‌هایی هست که روی یه سرور قرار دارن. دقت کنین سروری رو انتخاب کنین که تعداد سایت کمتری روی اون میزبانی بشه.

۲. زمان آپتایم

مهمترین نکته در انتخاب یه هاست مناسب مدت زمان آپتایم سرورهای یه شرکت هاستینگ هست. در حال حاضر بالاترین آپتایم ۹۹.۹ درصد است که معمولاً در توضیحات پلن‌ها نوشته میشه. البته سایت‌هایی هستن که می‌تونن میزان در دسترس بودن یه سرور رو بسنجند و نمایش بدن که می‌تونید در گوگل اونها رو جستجو کنین.

۳. امنیت هاست

نکته مهم بعدی، امنیت یه هاستینگ مناسبه. همون‌طورکه گفتیم شما وقتی یه هاست رو اجاره می‌کنین در واقع بخشی از منابع یه کامپیوتر که همیشه به اینترنت متصله رو در اختیار می‌گیرین. این کامپیوتر میتونه همیشه در معرض خطرات امنیتی، مثل هک شدن و غیره قرار بگیره.

شرکت‌های هاستینگ برای جلوگیری از بروز مشکل، نرم‌افزارهای امنیتی مختلفی رو روی سرورهای خودشون نصب می‌کنن. سعی کنین همیشه از شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده برای خرید هاست استفاده کنین تا از بروز مشکلات امنیتی در امان باشین.

۴. پشتیبانی مناسب

مورد بسیار مهم بعدی در انتخاب یک هاست خوب، پشتیبانی شرکت هاستینگ هست. در طول روز ممکنه مشکلی برای سایت شما به وجود بیاد که با برقراری ارتباط با پشتیبانی سرور می‌تونید اون رو برطرف کنید. بنابراین لازمه که از سرویسی استفاده کنین که پشتیبانی سریع و دانش فنی بالایی داشته باشه.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم شما رو با تعریف هاست و انواع اون آشنا کنیم و معیارهای انتخاب یه هاست مناسب رو بیان کردیم. با در نظر گرفتن نکات بالا می‌تونید یه فضای میزبانی مناسب رو برای سایت خودتون انتخاب کنین. اگه در شروع کار هستین، هاست اشتراکی می‌تونه گزینه مناسبی باشه. اگه هم ترافیک بالایی در طول روز دارین بهتره که سراغ سرویس‌های میزبانی اختصاصی برین. 

لازم به ذکره که در تمامی خدمات طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی شرکت کاراوب، هاست مناسب برای شما تهیه می‌شه و شما هیچ‌گونه نگرانی‌ای از این بابت هم نخواهید داشت.

برای مشاوره می‌تونید با شماره ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *