بسته بندی محصولات

اهمیت بسته بندی محصول در فروشگاه اینترنتی

رشد فضای دیجیتال موجب شده تا بسیاری از مردم نیازهای روزانه‌شون رو از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنن. مالک فروشگاه اینترنتی برای افزایش اعتماد کاربران خودش باید به نکات زیادی توجه کنه. بسته بندی محصول از موضوعاتیه که تاثیر زیادی بر روی کسب و کارهای فعال در حوزۀ تجارت الکترونیک به‌خصوص فروشگاه‌های اینترنتی عرضه‌کننده کالاهای فیزیکی میذاره.

اهمیت بسته بندی محصول در تجارت الکترونیک

بسته بندی علاوه‌بر حفاظت از محصول، تبلیغی برای فروش بیشتر محصولات یک کسب و کار محسوب میشه. ساخت تجربه‌ای متفاوت برای مشتریان از طریق بسته‌بندی محصولات رقم میخوره.

اینکه محصولی به سلامت به دست مشتری برسه، کالاها به‌سادگی از بسته بندی خارج بشن، بسته بندی برند کسب و کار رو به باد مشتری بیاره و حتی جعبۀ بسته بندی قابلیت استفاده مجدد داشته باشه، احساسی رو در مشتریان ایجاد می‌کنه که منجر به خریدهای بیشتری توسط اون‌ها در آینده میشه.

بسته بندی هدیه اینترنتی

بسته بندی محصول ابزاری برای توسعه برند دیجیتال در فروشگاه‌های اینترنتی

در حال حاضر صنعت بازاریابی و تبلیغات، بسته‌بندی محصول رو فراتر از ابزاری برای حفاظت از کالاها محسوب می‌کنه. یه بسته بندی خاص، موجب توسعه برند دیجیتال کسب و کارهای اینترنتی میشه و اسم اون‌ها رو سر زبان‌ها میندازه.

شاید باور این موضوع سخت باشه که فرصت‌های جدیدی با طراحی خلاقانه یک جعبه مقوایی ساده برای کسب و کارها ایجاد میشه. بسته بندی محصول یک کانال ارتباطیه که نام برند رو در خاطر مشتریان حفظ میکنه.

زیباشناسی در بسته بندی، احساسات مشتریان رو تحریک کرده و ذهنیت متفاوتی از کسب و کار رو در مخاطبان ایجاد میکنه. یک بسته بندی خاص باعث محبوبیت بسیاری از کالاها نزد مخاطبان میشه و به کسب و کارهای کوچیک امکان رشد و توسعه سریع رو میده.

مزایای بسته بندی محصول

اگر کسب و کار آنلاین یا فروشگاه اینترنتی دارین باید به مزایایی توجه داشته باشین که بسته‌بندی محصول برای شما به‌همراه میاره:

  • شهرت برند: برندهای موفق به جای استفاده از جعبه‌های مقوایی ساده از بسته‌هایی با لوگوی کسب و کارشون استفاده می‌کنن تا برند خودشون رو در ذهن مشتریان تقویت کنن.
  • استفاده از قابلیت جعبه‌گشایی: امروزه خیلی از مشتریان به جعبه‌گشایی (Unboxing) کالاهایی می‌پردازنن که اونا رو از فروشگاه‌های اینترنتی خریدن. مشتریان با فیلم جعبه‌گشایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنن، کمک زیادی به وایرال شدن برند میکنن. این ویدیوها توسط خیلی دیگه از افراد هم دیده میشه. اگه در بسته‌بندی محصول خلاقیت به خرج بدین، با کمک فیلم‌های جعبه گشایی، یک کمپین تبلیغاتی رایگان برای شما اجرا میشه که تاثیر خیلی زیادی هم بر کسب و کارتون داره.
  • ارسال سفارشات شخصی‌سازی شده: استفاده از بسته بندی‌های متفاوت برای محصولات، باعث ایجاد هیجان در مشتریان شما میشه. استفاده از بسته‌بندی محصولات با جملات سفارشی، به مشتریان کمک میکنه تا بدون کمترین دغدغه‌ای از کالایی که خریدن برای هدیه به دیگران استفاده کنن.
بسته بندی محصولات در جعبه کارتنی

اجزای بسته بندی محصولات اینترنتی

زمانی‌که در تجارت الکترونیکی از بسته بندی محصول صحبت می‌کنیم با اجزای مختلفی روبه‌رو میشیم:

  • جعبه مقوایی یا ابزاری برای محافظت کالا: تهیۀ جعبه مهمترین بخش در بسته بندی محصول اینترنتیه. استفاده از جعبه‌های با کیفیتی که به خوبی از کالا محافظت کنن، از اهمیت زیادی برخورداره. سایز مناسب جعبه در کنار کیفیت بالا از نکات کلیدی در بسته بندی اینترنتی هستش.
  • ثابت‌کننده‌های داخل جعبه: بسیاری از محصولات اینترنتی نسبت به جابه‌جایی در کارتن حساسن، به‌خصوص اگر قرار باشه به مقصدی دور ارسال بشن. به همین دلیل باید از ثابت‌کننده‌هایی برای حفاظت از کالا در داخل جعبه استفاده کنین. داشتن سلیقه در انتخاب این ثابت‌کننده‌ها، نظر مشتریان رو جلب میکنه.
  • طراحی بسته بندی محصول: طراحی میتونه هویت بصری دیجیتال یا حتی شکل فیزیکی بسته بندی کالا باشه. در طراحی باید به تجربه کاربری (UX) توجه کافی بشه ، چون این مشتریه که با بسته بندی محصول سروکار داره.
  • محصول: کالا هم بخشی از بسته بندیه که در داخل اون قرار می‌گیره. تناسب محصول با بسته بندی همیشه باید مورد توجه باشه.

نکات مهم برای بسته بندی محصول در فروشگاه‌‌های آنلاین

بسته بندی مناسب، به ارزش یک محصول اضافه میکنه، به‌خصوص اگر قرار باشه اون کالا به‌شکل آنلاین خریداری بشه. بسته‌بندی محصول موجب میشه:

۱- حفظ مشتریان

بسته بندی مناسب محصول در فروشگاه‌های آنلاین، رضایت مشتری‌ها رو افزایش میده و اونا رو مجاب میکنه تا در آینده هم از فروشگاه اینترنتی شما خرید کنن. یک بسته بندی سفارشی که جزئیات زیادی در اون رعایت شده باشه، تجربه خرید متفاوتی رو برای مشتریان رقم میزنه.

مشتریان به برندی وفادار میمونن که تجربیات منحصربه‌فردی رو باهاش داشته باشن. بسته‌بندی محصول به‌راحتی حس متفاوت بودن یک کسب و کار رو به مشتریان نشون میده. بسته بندی نه تنها موجب حفظ مشتری میشه، بلکه اون‌ها رو به سمت اشتراک‌گذاری تجربیات مثبت خودشون با دوستان، خانواده و همکاران‌شون سوق میده. بنابراین؛ تجربۀ یک بازاریابی دهان به دهان (Word-of-Mouth) برای برند با یک بسته بندی متفاوت شکل میگیره.

بسته‌بندی متمایز

۲- ایجاد تمایز با رقبا

در سالیان اخیر، صنعت تجارت الکترونیک، گسترش زیادی رو تجربه کرده. برای همین شاهد رقابت زیادی در بین کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی هستیم. در چنین شرایطی بسته‌بندی محصول خلاقانه با هزینۀ کم به خوبی برند دیجیتال رو شکل میده و باعث تمایز دو فروشگاه اینترنتی از هم میشه.

در بسته بندی، ارزش‌های برند به نمایش گذاشته میشن. کسب و کارها با ساخت نمادهایی با کمک بسته‌بندی محصولات در ذهن مشتریان خود موندگار میشن. مشتریان فروشگاه اینترنتی با اشتراک‌گذاری تجربیات خریدشون در فضای مجازی و اثبات اجتماعی (Social Proof) شهرت آنلاین زیادی رو برای کسب و کارهایی ایجاد میکنن که از قبل به طراحی هویت بصری بسته‌بندی محصولات خودشون پرداختن.

۳- افزایش فروش

هر فروشگاه آنلاینی، موفقیتش رو با میزان فروشش میسنجه. بسته بندی محصول وفاداری مشتری رو به‌همراه میاره. کسب و کارهای پیش‌رو با محاسبه تفاوت هزینۀ بسته بندی محصول و جذب مشتری جدید، ترجیح میدن تا محصولاتشون رو در بسته بندی‌های متفاوتی عرضه کنن.

در فروشگاه‌های آنلاین که محصولات شرکت‌های مختلفی رو می‌فروشن، استفاده از بسته بندی خاص که در ذهن مشتری باقی بمونه، فروش رو افزایش میده. چون اکثر مشتریان به سراغ برندی میرن که با سبک و هویت بسته بندی اون آشنایی داشته باشن. تکرار خرید توسط مشتریان از مهمترین مزایای بسته‌بندی محصول در فروشگاه‌های آنلاینه.

۴- سفارشی‌سازی بسته بندی محصولات

مشتریان علاقه‌مندن که محصولی رو با بسته بندی مختص به خود دریافت کنن. خوشبختانه در فروشگاه‌های آنلاین، مشتریان میتونن پیام‌شون رو برای درج بر روی بسته بندی ثبت کنن و موقع دریافت کالا با مشاهدۀ اون حس خوبی پیدا کنن.
مدیران فروشگاه‌های اینترنتی یک کارت با نام و مشخصات خریدار بر روی بسته بندی قرار میدن و اینطوری از مشتری تشکر میکنن. حتی بعضی مواقع کد تخفیفی رو در اختیار اون میذارن.

۵- کاهش هزینه‌ها با کمک بسته بندی محصول

مرجوع شدن کالاها همیشه هزینه‌های زیادی رو برای فروشگاه اینترنتی ایجاد میکنه، به‌علاوه اعتبار برند رو خدشه‌دار میکنه. بسته بندی کالاها باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با مرجوع شدن میشه، چون احتمال آسیب به محصول در طی فرایندهای حمل و نقل کاهش پیدا میکنه.

سخن پایانی

برای فروشگاه‌های اینترنتی ضرورت داره که وقت کافی روی بسته‌بندی محصولات بذارن. بسته بندی تنها یک جعبه مقوایی نیست که کالا در اون قرار بگیره، بلکه نشون‌دهندۀ نحوه تفکر و میزان خلاقیت یک کسب و کاره. در طراحی بسته بندی، نسخه‌های مختلفی رو باید آزمایش کنین تا با دریافت بازخورد از مشتریان‌تون به یک طرح ایده‌آل دست پیدا کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *