تشکر کردن از مشتری

چرا و چطور از مشتری تشکر کنیم؟

تشکر از مشتری کاریه که باید برای قدردانی از مشتریان به خاطر حمایت از کسب و کار شما، انجام داده بشه. این روزها بسیاری از کسب و کارها، اهمیت تشکر از مشتری رو درک کردن و به همین دلیل این کار رو با روش‌های مختلفی انجام میدن. واقعیت اینه که روش‌های مختلفی برای تشکر از مشتری‌ها وجود داره که بسته به نوع کسب و کار و شرایط اون، میشه از هر کدوم از این روش‌ها استفاده کرد.

این روزها به دلیل اینکه بسیاری از کسب و کارها اینترنتی هستن، بسیار مهمه که بتونن مشتری خودشون را جذب کنن و از طرفی به دنبال سود بیشتر باشن. تشکر کردن از مشتری، یکی از بهترین روش‌ها برای وفادار سازی مشتری هست. چون با این کار یک رابطه عمیق میان مشتری و فروشنده ایجاد میشه که قطعا تاثیر زیادی روی فروش بیشتر یک کسب و کار و افزایش درآمد اون داره. با توجه به اینکه میدونیم تشکر از مشتری چقدر میتونه در کسب و کارهای اینترنتی مفید باشه، در ادامه این مقاله قصد داریم چند راهکار اصولی برای تشکر کردن از مشتری‌ها رو توضیح بدیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشین.

اهمیت تشکر از مشتری در فروشگاه اینترنتی

اینکه بتونین در کسب و کار خودتون عالی باشین، خیلی خوبه! اما واقعیت اینه که عالی بودن در یک کسب و کار، کافی نیست. لازمه که یک رابطه صمیمی ‌میان مشتری و فروشنده ایجاد بشه تا مشتری برای خریدهای بعدی خودش، دوباره به همون فروشگاه مراجعه کنه؛ اما با توجه به اینکه بعضی از کسب و کارهای بزرگ به دلیل زیاد بودن تعداد مشتری‌ها و بزرگ بودن شرکت‌تون نمیتونن به سادگی عملیات قدردانی و تشکر از مشتری رو انجام بدن، این کار رو انجام نمیدن و همین مورد می‌تونه یه مزیت رقابتی به کسب و کارهای کوچک بده و یه فرصب برای اون‌ها باشه.

تشکر از مشتری به معنای خوب رفتار کردن با مشتری هست. طبق آمارها، مشخص شده که تقریبا ۶۸ درصد از مصرف‌کنندگان، از خرید از فروشگاه‌هایی که به اون‌ها اهمیت زیادی نمیدن، منصرف میشن. پس مشتریان اهمیت زیادی به تجربه‌های حین خرید و پس از خرید خودشون میدن.

اگه یک شرکت، فروشگاه و کسب و کار بتونه به درستی از مشتری خودش تشکر کنه، قطعا هم مشتریان خودش رو حفظ میکنه و هم میتونه باعث بشه که دیگران هم اون رو به عنوان یک کسب و کار برتر به دیگران معرفی کنن. پس تشکر از مشتری، یکی از خدمات نوینی هست که اگه به اون توجهی نکنین، احتمالا شاهد افت درآمد در کسب و کار خودتون خواهید بود.

چطور از مشتری خودم تشکر کنم؟ چند راهکار اصولی برای تشکر کردن از مشتری

حالا که با اهمیت تشکر از مشتری آشنا شدیم، بسیار مهمه که بدونیم باید با چه روشی تشکر از مشتری رو انجام بدیم؟ واقعیت اینه که روش‌های مختلفی برای تشکر از مشتری وجود دارن که میشه هر کدوم از اون‌ها رو خلاقانه‌تر اجرا کرد. با این حال در ادامه چند راهکار اصولی برای تشکر کردن از مشتری رو به شما توضیح میدیم.

تشکر از مشتر

کارت‌ تشکر بنویسید.

یکی از روش‌های ساده برای تشکر از مشتری، نوشتن یک کارت تشکر هست. فقط کافیه که یک کارت تشکر زیبا رو به صورت شخصی بنویسین و در بسته‌بندی محصول خریداری شده قرار بدین. متن‌های زیادی وجود دارن که میتونین از اون‌ها برای نوشتن کارت تشکر کمک بگیرین.

کارت هدیه و تخفیف برای مشتریان خودتون ارسال کنید.

همه مشتری‌ها به خصوص مشتری‌هایی که به صورت اینترنتی خرید میکنن از گرفتن تخفیف خوشحال میشن. پس چرا برای تشکر از مشتری، از این روش استفاده نکنین؟ کارت هدیه و تخفیف برای مشتریان خودتون ارسال کنین و به اون‌ها نشون بدین که چقدر خریدشون برای شما اهمیت داره. میتونین برای ارسال کارت هدیه و یا دادن کد تخفیف، قوانین مختلفی رو تعیین کنین.

مثلا اگه مشتری شما به اندازه ۳۰۰ هزار تومان خرید کرد، برای اون یک کارت هدیه ۵۰ هزار تومانی بفرستین یا یک کد تخفیف برای اون ارسال کنین که برای خرید بعدی از اون استفاده کنه. شما میتونین ارسال کد تخفیف رو به صورت اختصاصی و یا عمومی‌انجام بدین. همچنین میتونین این کار رو برای مناسبت‌های مختلف مثل روز دختر، روز مادر و … انجام بدین.

روی برخی از مشتریان خودتون سرمایه‌گذاری کنید.

اگه به دنبال تشکر از مشتری هستین، باید برخی از مشتریان رو از بقیه جدا کنین. با این کار میتونین اعتماد مشتریان بیشتری رو به کسب و کار خودتون جلب کنین. میتونین توضیحات برخی از مشتریان رو به عنوان نمونه در صفحه اینستاگرام و یا سایت خودتون بذارین. اجازه بدین تا مشتریان از محصولات شما فیلم یا عکس بگیرن و برای شما ارسال کنن. برای قدرانی از این زحمت مشتری، میتونین به اون‌ها یک کارت هدیه و یا تخفیف هدیه بدین. این مشارکت در کارهای فروشگاه اینترنتی شما توسط مشتری، به اون احساس تعلق میده و هم قدردانی شما باعث وفاداری بیشتر مشتری میشه.

کاری کنین که هر کدوم از مشتریان حس کنن خاص هستن!

میدونم که نمیخواین خودخواه باشین؛ اما به‌هرحال مشتریان بخشی از منفعت ما در کسب و کارمون هستن. پس بسیار مهمه که بتونیم اون‌ها رو برای خریدهای بعدی‌ ترغیب کنیم. یکی از راه‌های تشکر از مشتری اینه که به مشتریان خودمون احساس VIP بودن بدیم.

برای این کار میتونین پیام‌های شخصی در ایمیل یا پیام‌رسان‌های مجازی ارسال کنین و به مشتریان خودتون بگین که چرا خاص هستن. اگه ربات هوشمند برای تشخیص علایق مشتریان خودتون دارین، میتونین با توجه به علایق مشتریان به اون‌ها کارت هدیه و کد تخفیف بدین.

برای تشکر از مشتری هدیه یا اشانتیون بدین

از قدیم، دادن اشانتیون از سوی مغازه‌دارها به مشتریان رایج بوده. اما این روزها با بالا رفتن قیمت‌ها، برخی از کسب و کارها علاقه‌ای به دادن اشانتیون ندارن. اگه شما هم به دنبال بهترین راه برای تشکر از مشتری هستین، به شما توصیه می‌کنیم که به اون‌ها هدیه بدین. همه مشتریان گرفتن بطری‌های آب رایگان، جاکلیدی‌های خاص و هر اون چیزی که مرتبط با کسب و کار شما هستن رو دوست دارن. میتونین این هدیه‌ها رو شخصی‌سازی کنین و یک کارت تشکر هم برای مشتریان خودتون ارسال کنین.

قدردانی از مشتری

برای مشتری‌ها امتیاز تعیین کنین

برخی از سایت‌های فروش اینترنتی محصولات، سیستم وفاداری مشتریان رو اجرا کردن. اگه شما هم امکان راه‌اندازی یک سیستم برای ثبت امتیازهای مشتریان رو دارین، حتما این کار رو بکنین. به طور مثال، اگه مشتری شما در یک ماه ۱۰۰۰ امتیاز از خریدهای خودش کسب کرد، میتونه یک کد تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی از شما دریافت کنه. با این کار هم مشتریان شما برای گرفتن امتیاز بیشتر تلاش میکنن، هم شما از خرید مشتریان خودتون تشکر کردین.

اطلاعیه پیش‌فروش محصولات خودتون رو منتشر کنین

ممکنه یک سری محصولات خاص و لوکس داشته باشین که خیلی زود تموم میشن. حتما مشتریان وفادار شما به دنبال خرید این محصولات هستن. پس میتونین برای تشکر از مشتری وفادار خودتون هم که شده، اطلاعیه پیش‌فروش محصولات خودتون رو منتشر کنین. با این کار از مشتریانی که بیشترین هزینه رو برای خرید محصولات شما پرداخت میکنن، تشکر کردین.

میتونین اطلاعیه‌های پیش‌فروش رو داخل ایمیل و یا سامانه‌های مجازی ارسال کنین تا مشتریان شما این اطلاعیه‌ها رو دریافت کنن و این امتیاز رو بهشون بدین که بتونن خیلی زودتر فروش عمومی اقدام به خرید محصولات پیش‌فروش شما کنن.

از روش‌های انسان‌دوستانه برای تشکر از مشتری استفاده کنین

بسیاری از مردم ایران علاقه زیادی به کمک کردن به مردم کم بضاعت دارن و تمام تلاش خودشون رو برای این کار انجام میدن. یکی از بهترین روش‌ها برای تشکر از مشتریان خودتون این هست که به اون‌ها اعلام کنین یک سری کارهای بشردوستانه با سود حاصل از خریدهای اون‌ها انجام دادین.

به طور مثال، می‌تونین عکس‌ و فیلم‌ از دادن هدیه به موسسات خیره منتشر کنید. برای اینکه مشتریان خودتون رو در این کار شرکت بدین، میتونین یک نظرسنجی در سایت یا فضای مجازی منتشر کنین که متوجه بشین مشتریان شما دوست دارن چه کاری با سود خرید اون‌ها انجام بشه.

میتونین یادداشت‌های صمیمی‌رو برای مشتریان خود ارسال کنید که نشون میده تونستین با کمک اون‌ها، به دیگران هم کمک کنین. با این کار به خرید مشتریان خودتون ارزش بیشتری میدین.

در شرایط سخت به مشتریان خودتون کمک کنین

همه ما دیدیم که در زمان شیوع کرونا در ایران، بسیاری از کسب و کارها برای رفاه حال مشتری‌ها خودشون، تسهیلاتی در نظر گرفتن. مثلا بعضی از اون‌ها امکان خرید آنلاین بدون پرداخت هزینه پست رو فراهم کردن. برخی از کسب و کارها هم برای خرید آنلاین، تخفیف در نظر گرفتن.

این یک مثال ساده برای تشکر از مشتری در شرایط سخت بود. به‌هرحال اکثر مشتریانی که متوجه درک بالای فروشنده میشن، در سال‌های آینده به یک مشتری وفادار برای کسب و کار فروشنده تبدیل میشن. پس اگه به مشتریان خودتون اهمیت میدین، در شرایط سخت به اون‌ها کمک کنین.

سخن پایانی

شاید تا به حال به عنوان یک کسب و کار مجازی به تشکر از مشتری فکر نکرده بودین؛ اما واقعیت اینه که اگه این کار رو انجام ندین، از رقبای خودتون عقب میفتین و نمی‌تونین مشتریان فعلی رو به مشتریان وفادار تبدیل کنین. با توجه به اینکه تشکر از مشتری، اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها داره؛ در این مقاله بیشتر در مورد اهمیت و راهکارهای مختلف تشکر کردن از مشتری صحبت کردیم. امیدواریم که با خوندن این مقاله، تونسته باشین اطلاعات بهتری در این مورد کسب کنین.

space

وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

برای خوندن مطالب بیشتر، به صفحۀ اصلی وبلاگ کاراوب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *