پرداخت متنی

Text-2-Pay چیست و چطور کار می‌کند؟

پرداخت متنی یا Text-2-Pay موضوعیه که در چند سال اخیر، سرو‌صدای زیادی به پا کرده. ایده پرداخت متنی از اون جایی شروع شد که تحقیقات نشون داد، تلفن همراه به بخشی از زندگی ما تبدیل شده و حدود ۴۷ درصد از مردم به موبایل اعتیاد دارند.

همه افراد، روزانه بارها از موبایل خودشون برای وب‌گردی، خرید آنلاین، سرگرمی و … استفاده می‌کنن. پس چرا از این موضوع، برای رشد کسب‌وکار و فروش راحت‌تر استفاده نکنیم.

در این مقاله قصد داریم شما رو با فناوری Text-2-Pay آشنا کرده و مزایا و روش کار اون رو با هم بررسی کنیم.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این نوشته، همراه ما باشید.

فناوری Text-2-Pay چیست؟

در همین ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که این فناوری، به دلیل روش کار و ماهیتی که داره، هنوز وارد ایران نشده. اما در آینده‌ای نه‌چندان دور، می‌تونه یک روش فوق‌العاده در کنار سایر روش‌های پرداخت باشه.

Text-2-Pay در واقع یک روش پرداخت وجه مبتنی بر متنه که به مشتریان شما اجازه میده پرداخت‌های خودشون رو از طریق پیامک فعال کنن.

در این روش، مشتری اطلاعات پرداخت یا کارت بانکی خودش رو در یک فرم امن ثبت می‌کنه. بعد از این کار، می‌تونه با دریافت پیامک‌های از پیش تنظیم شده، رسید مورد نظر رو به‌سادگی پرداخت کنه.

بذارید درک این موضوع رو با یک مثال ساده‌تر کنیم.

فرض کنید شما در یک سایت ثبت‌نام کردید که باید به‌صورت ماهانه، مبلغی رو برای تمدید عضویت خودتون پرداخت کنید. بعد از عضویت در سایت، مشخصات کارت بانکی شما ازتون گرفته و ثبت میشه (این موضوع در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار رایجه)

اگر در تاریخ تمدید عضویت خودتون، پرداخت حق عضویت رو فراموش کنید، یک پیامک معتبر به تلفن همراه شما ارسال میشه که با تأیید اون، مبلغ موردنظر از حساب شما کسر میشه.

در واقع کل فرایند Text-2-Pay به‌صورت اتوماتیک و کاملاً ایمن پیش میره و هر زمان که تمایل به لغو عضویت خودتون هم داشتید، به‌راحتی می‌تونید از طریق سایت مربوطه این کار رو انجام بدید و دیگه پیامک پرداخت رو دریافت نکنید.

پرداخت متنی

روش کار Text-2-Pay چگونه است؟

روش کار Text-2-Pay خیلی راحته و شما می‌تونید با کنترل و تنظیم پیام‌های پرداخت و اعلان‌ها، به‌سرعت پرداخت‌های مشتریان خودتون رو نظارت کنید.

کل فرایند و روش کار Text-2-Pay به‌صورت زیر انجام میشه:

  • مشتری‌های شما برای استفاده از پرداخت متنی باید در سایت‌های واسط و خدمات‌دهی در این زمینه، ثبت‌نام کنند.
  • موقع پرداخت دو گزینه پیش رو دارن که به اون‌ها اجازه انتخاب پرداخت مستقیم یا یادآوری پرداخت‌ها رو ارائه میده.
  • مخاطب‌هایی که پرداخت مستقیم رو انتخاب کردند، باید مشخصات کارت بانکی خودشون رو در یک فرم امن که سیستم واسط، براشون ارسال می‌کنه، وارد کرده و یک پین کد شخصی دریافت کنند.
  • بعد از طی این فرایند، هر زمان که سررسید پرداخت‌ها برسه، یک هشدار یا پیام متنی برای مشتری ارسال میشه و اون هم می‌تونه در هر زمان و مکانی، با واردکردن پین کد مخصوص، پرداخت خودش رو انجام بده.

با طی‌کردن این فرایند، بلافاصله پرداخت‌های مخاطب به‌روز میشن و صاحب بیزینس می‌تونه اون‌ها رو مشاهده و مدیریت کنه.

چگونه می‌توان از Text-2-Pay در کسب‌وکار استفاده کرد؟

فرقی نمی‌کنه که شما در دنیای آنلاین فعالیت می‌کنید یا تجارت خودتون رو در محیط فیزیکی گسترش می‌دین، قطعاً پرداخت متنی برای کسب‌وکار شما بسیار مؤثر عمل می‌کنه.

۷۵ درصد از افراد زیر ۳۵ سال، به حمل‌کردن پول نقد یا کارت علاقه ندارند و تمایل دارند تا همه پرداخت‌های خودشون رو با موبایل انجام بدن.

Text-2-Pay می‌تونه برای پرداخت‌های معوقه، گرفتن حق عضویت از مشتری، پرداخت اقساط یک دوره یا آموزش ، خرید و بسیاری از موارد مشابه، کاربردی باشه و به‌سرعت جریان نقدینگی شما رو افزایش بده.

همون طور که اشاره کردیم، این فناوری هنوز در ایران وجود نداره و تنها میشه از روش‌های جایگزین استفاده کرد.

اما اگر کسب و کار شما در خارج از کشور واقع شده، به‌راحتی می‌تونید با استفاده از خدمات سایت‌هایی مانند e-complish یا corebt  و … از پرداخت متنی استفاده کنید.

مزایای این فن آوری چیست؟

طبیعتاً به‌وجود اومدن این روش پرداخت، مزیت‌هایی رو هم به همراه داشته که در ادامه چند مورد از اون‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم.

۱. ساده کردن فرایند پرداخت

این روش باعث میشه که هر فعالیت اضافه‌ای مثل نوشتن چک، تماس تلفنی، دانلود یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار خاص و … حذف بشه.

مشتری به‌سادگی می‌تونه با دریافت یک پیامک از پیش تنظیم شده، به یک فرم امن متصل بشه و پرداخت خودش رو انجام بده.

۲. افزایش سرعت پرداخت فاکتورها

با توجه به اینکه در این روش اطلاعات کارت بانکی مشتری از قبل ذخیره شده. در نتیجه مشتری با مشاهده فاکتور خودش فقط با وارد کردن پین کد اختصاصی خودش فاکتور را تایید و پرداخت میکنه و این موضوع سرعت پرداخت‌ها رو افزایش میده و همچنین درصد نقدشوندگی به موقع فاکتورها رو هم بالا میبره.

text to pay

۳. ارایه تجربه کاربری بهتر به مشتری

این روش یک تجربه کاملا متفاوت رو به مشتری میده. در روش Text-2-Pay مشتری در حالی که روی مبل دراز کشیده و داره استراحت می کنه یه پیامک مربوط به فاکتور خدماتی مثل آب و برق و شارژ ساختمان و … یا سفارش خرید کتاب و … رو که قبلا در یک فروشگاه اینترنتی ثبت کرده دریافت میکنه و به راحتی و بدون اینکه نیازی به بلند شدن از جاش داشته باشه یا بخواد به اینترنت وصل بشه، صرفا با پیامک کردن یک پین کد فاکتورش رو پرداخت می‌کنه.

۲. بهبود وضعیت نقدینگی و درآمد

قطعاً هر کسب‌وکاری تلاش می‌کنه که درآمد خودش رو بیشتر و البته ثابت کنه. انجام چنین کاری در بیزینس‌های معمول، کار سختیه و نیاز به فرایندهای مختلفی داره.

اما به‌وسیله پرداخت متنی یا Text-2-Pay بدون هیچ مراحل پیچیده‌ای، میشه تا حد زیادی این نیاز رو بر طرف و به‌سرعت نقدینگی رو وارد چرخه کسب‌وکار کرد.

۳. برآورده‌کردن خواسته‌های مشتری

بیش از ۷۰ درصد از مخاطب‌ها، پیامک رو به سایر پیام‌رسان‌ها ترجیح میدن و استفاده از اون رو ساده‌ترین گزینه می‌دونن.

حالا اگر شما، از این روش پرداخت در کسب‌وکار خودتون استفاده کنید، به خواسته و راحتی مشتری اهمیت دادین و قطعاً این موضوع، تأثیر مثبتی برای شما داره.

معایب Text-2-Pay

در کنار مزایای اشاره شده، این روش پرداخت معایبی هم داره که البته اون‌قدرها هم بزرگ و پیچیده نیست.

۱. اطلاع نداشتن صاحب بیزینس از حساب شما

همه اطلاعات پرداختی شما در یک سایت واسط ثبت میشه و صاحب بیزینس یا وب‌سایت، اطلاعاتی در مورد جزئیات شما نداره.

به همین دلیل، اگر نیاز داشته باشید که پول خودتون رو برگردونید یا مشکلاتی مثل این، دردسر زیادی دارید و باید روش‌های مختلفی رو برای برگردوندن پول و واریز به‌حساب خودتون امتحان کنید.

۲. محدودیت پرداخت وجه

در حال حاضر این روش، محدودیت داره و فقط میشه ۳۰ یورو در روز رو به کمک Text-2-Pay پرداخت کرد. بنابراین، اگر استفاده از خدمات یا حق عضویت وب‌سایت، بیش از این مقدار باشه، پرداخت با مشکل مواجه میشه.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما رو به‌صورت کامل با پرداخت متنی یا Text-2-Pay آشنا کرده و در مورد چگونگی و مزایا استفاده از این روش در کسب‌وکارها صحبت کنیم.

درسته که هنوز پرداخت متنی به چنین شیوه‌ای در ایران مرسوم نیست و احتمالاً چندین سال طول بکشه تا این فناوری مورداستفاده قرار بگیره.

اما روش‌های مشابهی مثل افزونه‌ها و پیامک‌های یادآور وجود دارند که تا حدودی می تونن مشتری‌ها رو به بیزینس ما برگردونن و از ریزش درآمد جلوگیری کنن.

نظر شما درباره Text-2-Pay چیه؟ خوشحال می‌شیم اگر تجربیات خودتون رو در مورد روش‌های جایگزین یا مشابه، با ما به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *