مزایای بازاریابی محتوایی

۱۰ منفعت کوتاه مدت و بلند مدت بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از روش‌های بسیار محبوب و البته دشوار برای برندسازی و جذب مخاطبه. در این روش از بازاریابی، صاحبان کسب و کارها سعی می‌کنن تا با شناخت دقیق مخاطبان و سؤالات و نیازهاشون، محتواهایی رو تولید کنن که به اون‌ها کمک کنه.

بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنن که بازاریابی محتوایی فقط به نوشتن مقاله ختم میشه. این قضیه درست نیست، چون از نظر حرفه‌ای، ویدئو، پادکست، عکس‌نوشته و … هم نوعی محتوا به حساب میان، اما با این تفاوت که هر کدوم از این موارد، جزئیات مختص به خودشون رو داره.

بازاریابی محتوایی و ارائه ارزش به مخاطب، می‌تونه تأثیرات بسیار خوبی رو در کسب و کارها داشته باشه و به رشد اون‌ها کمک بزرگی کنه.

در این مقاله قصد داریم شما رو با ۱۰ تا از منافع یا مزایای بازاریابی محتوایی  آشنا کنیم.

بنابراین، اگر قصد دارید از این مدل بازاریابی در کسب و کارتون استفاده کنید، حتماً تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوایی به چه معناست؟

بازاریابی محتوا به معنای جواب دادن به سؤالات احتمالی مخاطبان یا حل کردن مشکلات اون‌ها از طریق تولید محتواست. حالا این محتوا می‌تونه  یک ویدئوی کوتاه در شبکه اجتماعی،  یک صوت در شبکه‌های انتشار پادکست، یک مقاله در سایت یا هر چیز مرتبط و مشابه دیگه‌ای باشه.

امروزه درصد بالایی از افراد، خدمات یا محصولات مورد نظر خودشون رو از طریق اینترنت تهیه می‌کنن. تولید محتوا در فرمت‌ها و مکان‌های مختلف باعث میشه که افراد بتونن شما و کسب و کار شما رو بببن، با خدمات یا محصولات آشنا بشن و در نهایت ازتون خرید کنن.

اگر بخوایم بازاریابی محتوایی رو ساده‌تر تعریف کنیم، در واقع مجموعه‌ای از محتواها هستند که برای کمک کردن و ارائه‌ی ارزش به مخاطب‌ تولید شدن و از طریق مسیرهای ارتباطی مختلف با اون‌ها به اشتراک گذاشته میشن.

این روش از بازاریابی، به‌جز این موارد، منافع بسیار مهم دیگه‌ای هم برای کسب و کارها به دنبال داره که در بخش بعدی با اون‌ها آشنا میشید.

نتایج کوتاه مدت بازاریابی محتوایی برای کسب و کارها

داشتن یک برنامه درست و اصولی برای تولید محتوا، نتایج متفاوتی رو در کسب و کار ایجاد می‌کنه. اما نکته مهم اینجاست که همه‌ی نتایج، در یک بازه زمانی مشخص اتفاق نمی‌افتن. کسب و کارشما می‌تونه در زمان‌های مختلفی به هر کدام از منافعه بازاریابی محتوایی برسه. در ادامه، شما رو با تعدادی از این مزایا آشنا می‌کنیم.

۱.دنبال کننده‌های شما رو افزایش میده

تحت هیچ شرایطی نمیشه تأثیر شبکه‌های اجتماعی رو در جذب مشتری و افزایش درآمد نادیده گرفت. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مناسب با کسب و کار (جایی که مخاطبان شما بیشتر در اون حضور دارن)، باعث میشه تا توجه افراد بیشتری  جلب بشه و به واسطه محتوای ارزشمند، دنبال کننده‌ها بیشتر بشن.

یادتون باشه که داشتن یک یا چند شبکه اجتماعی پر‌مخاطب می‌تونه روی برندسازیِ کسب و کار و اعتمادسازی مخاطبان، تأثیر مثبت بذاره.

محتوای صوتی (پادکست)

۲.  بازاریابی محتوایی باعث دیده شدن کسب و کار یا برند شما میشه

انتخاب مکان درست برای فعالیت و تولید محتواهای ارزشمند، به سرعت باعث دیده شدن محصولات و خدمات میشه. اهمیت این موضوع برای اشخاص یا کسب و کارهایی که سرمایه‌ی زیادی برای تبلیغات و بازاریابی ندارن، خیلی بیشتره.

۳.  آگاهی مخاطب‌ها رو نسبت به برند شما افزایش میده

بازاریابی محتوایی می‌تونه اطلاعات مشتری رو نسبت به کسب و کار و جزئیات بیزینس افزایش بده. وقتی افراد، بیشتر با نوع کار و نحوه خدمات‌رسانی شما آشنا بشن، اعتماد اون‌ها هم افزایش پیدا می‌کنه و شما رو راحت‌تر به افراد دیگری معرفی می‌کنن.

و این یعنی یک تبلیغات رایگان و ارزشمند.

۴.  بازاریابی محتوایی به حفظ مشتری کمک می‌کنه

مشتری‌ها همیشه از برندهای موردعلاقه خودشون، انتظار دارن که مطالب بیشتری رو در اختیار اون‌ها قرار بده. وقتی یک کسب و کار بتونه این نیاز مخاطب رو بر آورده کنه و چیزهای بیشتری رو در اختیارشون قرار بده، موفق میشه تا مشتری‌های خودش رو حفظ کنه و درصد خرید مجدد اون‌ها رو افزایش بده.

۵.  ایجاد درآمد اولیه، سریع‌تر اتفاق میفته

تولید محتوا کمک می‌کنه که مخاطب سریع‌تر از روش‌های سنتی شما رو بشناسه و با محصولات شما آشنا بشه. در کنار این قضیه، روند اعتمادسازی با کمک تولید محتوا کوتاه‌تر و سریع‌تر اتفاق میفته.

در نتیجه، خرید مشتریان و درآمد اولیه هم در بازه زمانی کوتاه‌تری ایجاد میشه.

مزیت‌های بلندمدت بازاریابی محتوایی در بیزینس‌ها

نتایج و مزایای بلند مدت بازاریابی محتوایی برای کسب و کارها، شامل موارد زیر هستن:

۱.اعتماد مشتریان رو بیشتر می‌کنه

بازاریابی محتوایی کمک می‌کنه که حضور شما در کنار مخاطب بیشتر بشه و اون هم به واسطه مطالب مختلفی هستش که در اختیارش قرار دادید. این اعتمادسازی به تنهایی می‌تونه تأثیرات فوق‌العاده‌ای رو در افزایش درآمد و رشد یک کسب و کار داشته باشه.

تحقیقات نشون داده که بیش از ۸۰ درصد مخاطب‌ها، فقط به این خاطر خرید نمی‌کنن که اعتماد کافی و درک درستی از شما ندارن.

تولید محتوا برای سایت فروشگاهی

۲.  بازاریابی محتوایی باعث کوتاه‌تر شدن روند خرید میشه

با تولید محتواهای متنوع، چالش‌های ذهنیِ پیش از خرید و سؤالات مجهول، کمتر میشن. به همین خاطر مخاطب‌ها می‌تونن تصمیم‌گیری سریع‌تری داشته باشن و روند خرید خودشون رو کوتاه‌تر کنن.

طبیعتاً مخاطب‌‍‌ها هم مثل ما هستند و از کسی خرید می‌کنن که یک شبکه اجتماعی فعال، یک سایت حرفه‌ای و کلی ویدئو مفید داشته باشه، نه کسی که فقط یک بنر تبلیغی ازش دیدن.

۳.  هزینه‌های تبلیغات رو کاهش میده

بازاریابی محتوایی در طولانی مدت، کمک می‌کنه تا سایت و شبکه اجتماعی شما رشد بسیار خوبی رو تجربه کنه. بهبود سئوی سایت و افزایش تعداد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، باعث بیشتر دیده‌شدن کسب و کار میشن و نیاز شما رو به تبلیغ کاهش میدن.

در نتیجه، هزینه‌های مورد نیاز برای تبلیغات به‌مرور زمان، کمتر خواهد شد.

۴.  درآمد کسب و کار رو بیشتر می‌کنه

با کم شدن هزینه تبلیغات، بیشتر شدن مخاطب‌ها و راحت‌تر خرید کردن اون‌ها، کاملاً طبیعیه که هر چی بیشتر پیش برید، درآمد کسب و کار شما هم افزایش پیدا می‌کنه.

۵. می‌تونه به متخصص نشون دادن یا مرجع شدن کسب و کار کمک کنه

تولید محتوای کاربردی، ارزشمند و تخصصی، در طولانی مدت شما یا کسب و کارتون  رو یک متخصص یا مرجع معرفی می‌کنه. به‌طوری‌که وقتی  از زمینه کاریتون یاد میشه، همه‌ی افراد شما رو به‌عنوان متخصص در اون زمینه معرفی می‌کنن.

این مسئله نوعی برندسازیه که فقط با فعالیت طولانی مدت و ارائه ارزش به مخاطب‌ها اتفاق میفته.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما رو با مزیت‌ها و منافعی که بازیابی محتوایی برای کسب و کارها به وجود میاره آشنا کنیم.

انتخاب نوع محتوا و داشتن یک استراتژی اصولی می‌تونه نقش زیادی در مؤثرتر بودن این روش از بازاریابی داشته باشه، اما فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته حفظ کیفیت محتوا و شخصیت برند شماست.

بنابراین، سعی نکنید که با تولید محتواهای زیاد اما تکراری و کپی شده، مخاطبان احتمالی رو از کسب و کار خودتون دور کنید.

تأثیر رو‌ش‌های بازاریابی سنتی، روزبه‌روز  کم‌رنگ‌تر میشه و تولید محتوا، یک نقطه روشن برای همه کسب‌وکارهاست تا بتونن دوباره در نمودار رشد، مسیر بالا رو طی کنن.

 در پایان، اگر سؤال یا تجربه‌ای در مورد بازاریابی محتوایی دارید، لطفاً اون رو در قسمت نظرات با ما به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *