ما در دورهای زندگی میکنیم که همه کارها بهصورت آنلاین و حتی توسط هوش مصنوعی انجام میشن. همه ما دوست داریم محصولاتی رو خریداری کنیم که هنر دست یک شخص واقعی باشه؛ نه محصولاتی که توسط دستگاههایی هوشمند و در کارخانههایی ناشناس تولید میشن! به همین دلیل، کار دست ساز طرفدارای زیادی داره.
از طرف دیگه، در طول دو دهه گذشته، اینترنت و وبگردی بهسرعت به پررونقترین چشمانداز خردهفروشی تبدیل شده. اگه محصولاتی دستساز و زیبا خلق میکنید و میخواید در معرض دید افراد بیشماری قرار بدین، میتونید محصولات خودتون رو بهصورت آنلاین بفروشید. برای فروش آنلاین محصولات دستساز میتونید به شکل زیر پیش برید:
- راهاندازی وبسایت/فروشگاه مجازی خودتون
- فروش از طریق رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام
- فروش در یک پلتفرم تجارت الکترونیک دیگه، مثل دیجی کالا
مزایای فروش آنلاین محصولات هنری دست ساز:
- هزینههای بسیار کمتر نسبت به فروشگاه حضوری
- حاشیه سود بالاتر از فروش محصولات بهصورت حضوری
- انعطاف بیشتر از نظر ساعت کاری
- جذب مجموعه وسیعی از مشتریان: شما میتونید به خریدارانی از سراسر جهان، بهصورت ۲۴ ساعته دسترسی داشته باشید که در غیر این صورت هرگز با محصول شما روبرو نمیشدن.
فروش آنلاین کارهای هنری و دست ساز
خیلی از ما به ساخت صنایع دستی مشغول هستیم؛ اما همه نمیدونن که میتونن از فروش آنلاین محصولات دست ساز خودشون به سود خیلی خوبی برسن.
اگرچه ممکنه دلهرهآور به نظر برسه؛ اما فروش صنایع دستی بهصورت آنلاین یک چالش سرگرمکننده هستش که اغلب میتونه سودآور باشه! برای راهاندازی فروشگاه آنلاین میتونید طبق مراحل زیر پیش برید:
مرحله اول: تصمیم بگیرید که چه محصولی میخواهید تولید کنید
قبل از اینکه محصولات دستساز خودتون رو بهصورت آنلاین بفروشید، باید تصمیم بگیرید که چه صنایع دستی رو میخواید بسازید یا بفروشید!
اگه از قبل یه کار دست ساز تو ذهنتون دارید (چیزی که در ساختش مهارت دارید یا از ساختنش لذت میبرید)، این عالیه؛ اما باید دقت کنید که هر وسیلهای بهراحتی فروش نمیره و شما باید محصولی رو بسازید که مطمئنید طرفداران زیادی داره و حتماً به فروش خواهد رفت.
مرحله دوم: حوزه کاری خود را پیدا کنید
باید محصولی منحصربهفرد بسازید که مردم در هیچ جای دیگهای نتونن پیداش کنن و این یک مزیت بزرگ صنایع دستیه.
یکی از راههای عالی برای پیدا کردن حوزه کاری اینه که از دوستان و عزیزان خودتون سؤال کنید. بپرسید که شما رو با چه سبکهایی میشناسند. آیا بهخاطر کارهای رنگارنگ، پرزرقوبرق و ماکسیمالیست معروف هستین؟ یا وقتی محصولی روستایی و خانگی میخوان، به شما فکر میکنند؟
میتونید در مورد یک زمینه کاری فصلی فکر کنید. مثلا وقتی شب یلداست، میتونید محصولاتی مطابق آیین و سنتهای شب یلدا بسازید و در عید نوروز، محصولاتی با رنگ و بوی نوروز تولید کنید.
مرحله سوم: ارزش کار دست ساز خود را بدانید
یکی از جنبههای مهم فروش صنایع دستی بهصورت آنلاین اینه که مطمئن بشید که قیمت مناسبی برای صنایع دستی خودتون انتخاب میکنید. فروشندگان بسیاری به این فکر میکنن که اگه قیمت بالایی برای محصولات خودشون تعیین کنن، مشتریان از خرید منصرف میشن. همچنین قیمتهای خیلی پایین هم ممکنه مشتریها رو از خرید منصرف کنه، چون فکر میکنن محصولات، کیفیت خوبی ندارن که قیمتشون پایینه! شما باید اول هزینههایی که خودتون برای ساخت یه محصول صرف کردید رو محاسبه کنید. بعد فروشگاههای رقیب رو بررسی کنید تا ببینید چه قیمتهایی برای محصولاتشون در نظر گرفتن. حالا میتونید قیمت محصولات خودتون رو بهطور متوسط تعیین کنید؛ قیمت نه پایین باشه و نه بالا!
مرحله چهارم: فضای کاری خود را بسازید
شما به فضایی تمیز نیاز دارید که بتونید محصولاتی بدون گردوغبار، دود و موهای حیوانات خانگی بسازید.
فضای کاری شما باید راحت باشه تا بتونید ساعتها مشغول کار باشید. سعی کنید فضای کاریتون دنج باشه تا در اون راحت باشید و الهامبخش شما برای کارهاتون باشه.
همچنین به فضایی برای بستهبندی و ارسال محصولات نیاز دارید. بنابراین، فضایی رو انتخاب کنید که بتونید جعبههای بستهبندی رو در اون قرار داده و محصولات رو بستهبندی کنید.
مرحله پنجم: پلتفرم فروشگاهی خود را انتخاب کنید
فروش آنلاین کار دست ساز مستلزم داشتن یک وبسایت آنلاین هستش که در اون مشتریان بالقوه میتونن اقلام شما رو ببینن، مشخصات اونها بخونن و در صورت داشتن هر سؤالی با شما ارتباط برقرار کنند.
شما میتونید یک وبسایت برای خودتون راهاندازی کنید و در کنارش از طریق شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، محصولات خودتون رو به نمایش بگذارید.
در مورد این بخش از کار میتونین حسابی رو شرکت ما حساب کنید و کار طراحی یه وبسایت فروشگاهی فوقالعاده رو به ما بسپارین.
مرحله ششم: نام کسبوکار خود را انتخاب کنید
فروش صنایع دستی آنلاین یه تجارت و کسب و کار بزرگه و مثل هر کسبوکاری، فروشگاه شما هم نیاز به یک نام داره!
برخی از افراد دوست دارن با استفاده از اسم خودشون و شرح مختصری از صنایع دستی، همه چیز رو ساده و توصیفی نگهدارن.
نامگذاری کسبوکارتون راه خوبی برای اضافه کردن حس شخصی به کسبوکار فروش صنایع دستی آنلاین شماست. از دوستان و عزیزان خودتون کمک بخواید. اونها میتوانن مفاهیم هوشمندانهای رو پیشنهاد کنن که احساسات شما رو در زمینه کار دست ساز برمیانگیزه.
مرحله هفتم: بازاریابی کنید
وقتی ویترین فروشگاه خودتون رو برای فروش آنلاین صنایع دستی راهاندازی کردید، قدم بعدی اینه که بازاریابی کنید! هیچ کس نمیتونه صنایع دستی شما رو بخره، اگه در مورد فروشگاه شما اطلاعاتی نداشته باشه. بنابراین شما باید مطمئن بشید که مشتریان میتونند هنر عالی شما رو ببینند.
یکی از راه ها شبکههای اجتماعیه. یه حساب اینستاگرام، توییتر و فیس بوک با نام کسبوکارتون بسازید و هنرمندانی رو که کارهای مشابه انجام میدهن، دنبال کنید.
اگه از هشتگهای مناسب استفاده کنید، افراد بیشتری پستهای شما رو میبینن. به هشتگهایی نگاه کنید که افراد دیگه در حوزه کاری شما استفاده میکنن و با استفاده از اون هشتگها، صفحه خودتون رو در جستجوها و توصیههای فید قرار بدید.
باشخصیت، جذاب و واقعی باشید. از ارسال هرزنامه به افراد یا درخواستهای مکرر خودداری کنید. فقط در مورد اینکه چه کسی هستید و چه نوع صنایع دستی میفروشید، صحبت کنید و با سایر فروشندگان و سازندگان ارتباط برقرار کنید.
اگه دوستان و خانواده شما در رسانههای اجتماعی حضور دارن، از اونها بخواهید فروشگاه شما رو بهاشتراک بذارن و در موردش با فالوراشون صحبت کنند.
یکی دیگه از راههای تبلیغ فروشگاه صنایع دستی آنلاین از طریق بازاریابی پولی هستش. میتونید در اینستاگرام از اینفلوئنسرها بخواهید تا فروشگاه شما رو تبلیغ کنند.
مرحله هشتم: خدمات مشتری
همه ما احتمالاً یه تجربه ناخوشایند از سفارش آنلاین محصولات یا خدمات داریم. اگه شما میخواید مشتریان دائمی پیدا کنید، باید خدمات مشتری باکیفیتی ارائه بدید.
مهمترین نکته در مورد فروش آنلاین صنایع دستی اینه که مطمئن باشید محصولاتی که میفروشید، بهسرعت و در شرایط خوبی بهدست خریدار میرسه. حواستون باشه که سیستم خوبی برای حملونقل و رهگیری سفارشات داشته باشید که از سرمایه شما محافظت میکنه. بستهبندی هم برای ارائه تجربه خوب به مشتری، حیاتیه.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم در مورد فروش آنلاین کار دست ساز صحبت کنیم و گفتیم که چطور میتونیم فروشگاه آنلاین خودمون رو راهاندازی کنیم. حال اگه شما هم محصولات زیبا و کارآمدی رو خلق میکنید و میخواید اونها رو به فروش برسونید، میتونید به ترتیب مراحل ذکرشده در این مقاله پیش برید.