نوشتن توضیح محصول خوب

۸ اشتباه در توضیحات محصول

وقتی موضوع راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وسط میاد، توضیحات محصول، عاملیه که می‌تونه باعث رونق یا شکست کسب‌وکار شما بشه. توی خرید اینترنتی، مشتری نمی‌تونه چیزی رو که می‌خواد بخره به شکل فیزیکی ببینه و بررسی کنه. به خاطر همین، تنها معیارهاش برای ارزیابی ، توضیحات و عکس‌های محصوله. منظور از توضیحات، همون متن یا نوشته‌ایه که اطلاعات اساسی محصول رو با خریدار به اشتراک می‌ذاره.

خیلی از صاحبان کسب‌وکار، نوشتن توضیح محصول رو با نوشتن یه یادداشت یا انشا اشتباه می‌گیرن. همین نگاه باعث ایجاد این ذهنیت میشه که انجام این کار خیلی راحته. ولی نوشتن توضیح محصول، روش خاص خودش رو داره که رعایت اصول خاصی رو می‌طلبه. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای نوشتن توضیحات محصول جذاب و متقاعدکننده، پرهیز از اشتباهات رایجیه که خیلی‌ها مرتکبشون میشن. اشتباهاتی که هر کدوم می‌تونن مشتری رو از انتخاب فروشگاه شما برای خرید اینترنتی منصرف کنن.

حتماً براتون این سؤال پیش اومده که اشتباهات نوشتن توضیح محصول شامل چه مواردیه؟ خب! ما می‌خوایم توی این مطلب ۸ مورد از مهم‌ترین این اشتباهات رو به شما معرفی کنیم. پس اگه موافقید بدون مقدمه بیشتر میریم سر اصل مطلب!

۱. کپی/ پیست کردن توضیحات شرکت سازنده

این متداول‌ترین اشتباهیه که کسب‌وکارهای الکترونیک توی نوشتن توضیحات محصول مرتکب میشن. زمانی که فروشگاه شما محصولات یه شرکت یا تولیدکننده دیگه رو میفروشه، آسونه این‌طور تصور کنیم که توضیحات اولیه‌ای که همراه با محصول ارائه‌شده به‌تنهایی کافیه. ولی این‌طور نیست؛ خصوصاً اینکه نه‌فقط شما بلکه کسب‌وکارهای دیگه‌ای هم که همون محصول رو میفروشن، احتمالاً چنین فکری می‌کنن.

این اشتباه باعث میشه صفحات محصول سایت شما هیچ امتیازی از نظر سئو دریافت نکنن و توی صفحه نتایج موتورهای جستجو جایگاهی نگیرن. از اون بدتر اینکه شاید حتی صفحه شما به خاطر انتشار محتوای تکراری، پنهان بشه و هیچ شانسی برای پیشنهاد به کاربرها نداشته باشه. بنابراین همیشه سعی کنید برای محصولات سایت، توضیحات منحصربه‌فردی بنویسید تا صفحاتتون از صفحات رقبا متمایز باشه. اینم گوشه ذهنتون داشته باشید که اساساً کپی/ پیست بلای جون تولید محتواست!

۲. خطاهای املایی، نگارشی و …

ممکنه توی زندگی روزمره به خطاهای املایی و نگارشی اهمیت زیادی ندید. ولی متأسفانه یا خوشبختانه خیلی از مشتریان بالقوه، موقع خوندن توضیحات محصول به این موارد توجه دارن و اون‌ها رو غیرحرفه‌ای تلقی می‌کنن. بدتر اینکه چه‌بسا این‌طور استدلال کنن که سایت شما، دانش و تخصص کافی برای فروش محصول موردنظرشون رو نداره و صلاحیت کل مجموعه‌تون رو زیر سؤال ببرن. این شاید منصفانه نباشه ولی چیزیه که در عمل بارها و بارها اتفاق میفته!

برای پرهیز از این اشتباه نوشتن توضیحات محصول، همیشه متن رو قبل از انتشار نهایی با دقت بررسی کنید. مطمئن بشید هیچ ایراد املایی و نگارشی توی متن وجود نداشته باشه. برای مطمئن شدن می‌تونید از یه نویسنده ماهر کمک بگیرید. ویراستیار هم یک نرم‌افزار عالی و کاربردی برای ویرایش متون شماست که اتفاقاً کار باهاش خیلی آسونه.

۳. ارائه نکردن اطلاعات کافی

نوشتن توضیحات

عدم ارائه اطلاعات کافی می‌تونه هم توی مرحله خرید اینترنتی و هم بعد از اون براتون مشکل‌ساز بشه. از اونجایی که خریدار آنلاین، محصول درخواستی رو نمی‌بینه باید به توضیحات شما اتکا کنه تا قبل از خرید، همه اطلاعات لازم رو درباره محصول به دست بیاره. بنابراین شما باید تمام اطلاعات و جزئیات مهمی رو که می‌تونن روی تصمیم خرید اون تأثیر بذارن، توی توضیحات محصول بیارید. هر اطلاعات اضافی ارزشمندی رو که فکر می‌کنید توضیحات شما رو از توضیحات رقبا متمایز می‌کنه، توی متن بگنجونید. یا اگه چنین اطلاعاتی وجود نداره، حداقل این اطمینان رو به مشتری بدید که محصول رو دقیقاً با همون ویژگی‌هایی می‌خره که دنبالش می‌گرده.

خریدار با دریافت اطلاعات کافی، احساس راحتی بیشتری می‌کنه. این احساس، اضطراب خرید رو پایین میاره و درنتیجه شانس فروش شما رو بالا می‌بره.

۴. بمباران اطلاعاتی

ارائه اطلاعات ناکافی، یه اشتباهه و ارائه اطلاعات بیش‌ازحد هم یه اشتباه دیگه که باید از جفتشون دور باشید. شما نباید بازدیدکننده‌های فروشگاه اینترنتی رو بمباران اطلاعاتی کنید! ظرفیت هر کسی برای پردازش اطلاعات، محدوده. به همین دلیل، درگیری با اطلاعات کم‌اهمیت غیر از پرت کردن حواس مشتری از اطلاعات و نکات مهم محصول، نتیجه‌ دیگه‌ای نداره. پس در کنار متمایز و کافی بودن توضیحات، سعی کنید متن رو تا جایی که می‌شه مختصر و مفید بنویسید.

فرض کنید مشتری دنبال یه تیشرت می‌گرده. توی این حالت، درج اطلاعاتی مثل «طرح روی تیشرت با استفاده از دستگاه پرس حرارتی  چاپ شده» ضروری و جذاب به نظر نمی‌رسه. پس همون بهتر که حذفش کنید. برای اینکه مرتکب این اشتباه نوشتن توضیحات محصول نشید، خودتون رو جای مشتری بذارید و روی نیازهای خریدش متمرکز بشید. حالا بدون اینکه دست و دلتون بلرزه، روی هر چیزی که اضافی و به‌دردنخور به نظر می‌رسه خط قرمز بکشید!

۵. استفاده از تکه‌های اطلاعاتی طولانی

گاهی ممکنه یه محصول مثل گوشی هوشمند اونقدر پیچیده باشه که حتی جزئی‌ترین اطلاعاتش برای خرید اینترنتی مهم باشن. خب واضحه توی همچین شرایطی شما نمی‌تونید اطلاعات زیادی رو حذف کنید؛ بلکه باید با یه محتوای کامل، یه پشتیبانی اطلاعاتی عالی از مشتری داشته باشید.

مشکل اینجاست که موقع نوشتن توضیحات محصول، خیلی‌ها این کارِ درست رو غلط انجام میدن! یعنی چی؟ یعنی میان جزئیات رو در قالب تکه‌ها یا قطعه‌های اطلاعاتی طولانی ارائه میدن. مواجهه با یه پاراگراف یا عبارت طولانی که پر از جزئیات فنیه، معمولاً باعث ایجاد تنش فکری در مشتری میشه. حتی ممکنه مشتری با دیدن یه تکه اطلاعاتی بیش‌ازحد طولانی، احساس ترس و وحشت کنه و فرار رو به قرار ترجیح بده! پس اگه لازمه جزئیات زیادی رو با مشتری به اشتراک بذارید، این کار رو کم‌کم و در قالب تکه‌های اطلاعاتی کوچیک انجام بدید. این‌طوری هضم اطلاعات دریافتی برای مشتری آسون میشه و به‌اصطلاح رودل نمیکنه!

یه راه خوب برای شکستن اطلاعات زیاد، شکستن محتوا به تکه‌های کوچیک و ایجاد دسته‌بندی «اصلی» و «فرعی» برای نکاته. این‌طوری مشتری هم خیلی سریع و راحت اطلاعات موردنیازش رو پیدا میکنه. برای شکستن و دسته‌بندی محتوا میتونید از نقاط گلوله‌ای یا همون بولت پویت‌ها کمک بگیرید.

۶. استفاده از نوشته‌های تکراری پیش‌فرض

یکی دیگه از اشتباهات نوشتن توضیحات محصول، استفاده از جملات و عبارات مشابه توی همه صفحات محصوله. یعنی بعد از اینکه مشخصات و ویژگی‌های اصلی محصول (مثلاً فلان مدل لپ‌تاپ لنوو) درج شد، برای همه لپ‌تاپ‌های این برند، متن یکسانی نشون داده میشه. این‌طور متن‌ها بیشتر از اینکه ارزش محتوایی داشته باشن، فضاهای خالی رو پُر میکنن. ولی به‌هرحال این یه واقعیته که وقتی خریدار متوجه یه رویکرد مکانیکی بشه، حس بدی بهش دست میده. پس بهتره هر صفحه، محتوای مستقل و متمایزی داشته باشه تا مشتری رو مطمئن کنه که شما برای نیازهاش، اهمیت ویژه‌ای قائل هستید.

مزیت دیگه‌ای که انجام این کار داره اینه که گوگل سایت شما رو به دلیل استفاده از محتوای تکراری جریمه نمیکنه. البته گاهی تفاوت چند تا محصول (مثلاً گوشی هوشمند) واقعاً ناچیزه و شاید فقط ظرفیتشون فرق کنه که خب استفاده از متون مشابه توی همچین حالتی، مشکلی نداره.

۷. نادیده گرفتن مزایای محصول

چطور توضیح محصول بنویسیم؟

اگه محصول رو خیلی خوب می‌شناسید، فهرست کردن کل ویژگی‌های اون براتون کار سختی نیست. ولی این وسط، نباید از جزئیات غافل بشید. جزئیاتی که گاهی می‌تونن به دلیل اصلی خرید اون محصول از طرف مشتری تبدیل بشن. پس فقط به بیان ویژگی‌های محصول بسنده نکنید. علاوه بر معرفی محصول و توضیح اینکه دقیقاً چیه، مشتری رو آگاه کنید که چه سودی از خرید اون میبره؟

ممکنه محصول شما زمان انجام یه کار طولانی رو کوتاه کنه. ممکنه فضای کمتری رو توی کمد اِشغال کنه. یا شاید یه محصول سازگار با محیط زیست باشه. توضیح محصول شما باید یه منبع اطلاعاتی و در کنارش یه قلاب تیز برای شکار مشتری باشه. پس توی نوشتنش مطمئن بشید تمام دلایلی رو که مشتری رو راغب به خرید اون میکنه، آوردید.

۸. استفاده از کلیدواژه‌های روز ولی بی‌ربط

موقع نوشتن توضیحات محصول، استفاده از کلیدواژه‌ها و عباراتی که زیاد سرچ میشن، واقعاً وسوسه انگیزه! بااین‌حال باید بدونید که این روش، معمولاً بهترین روش نیست. چون مخاطبان شما هم فرق زیادی با گذشته کردن و اونقدر آگاه هستن که بتونن این ترفند رو تشخیص بدن.

قبل از اینکه کلیدواژه‌های محبوب رو توی بخش‌های مختلف متن قرار بدید، اول ببینید آیا واقعاً اون کلیدواژه با موضوع محتوا ارتباط و همخوانی خوبی داره؟ اگه این‌طور نباشه، مشتری کار شما رو یه جور سوء‌استفاده یا یه اقدام فرصت‌طلبانه برای فروش تلقی میکنه. بنابراین واسه استفاده از چند تا کلمه، روی اعتبار و اعتماد فروشگاه آنلاین خودتون قمار نکنید!

حرف آخر

بعضی کارها برای انجام دادن هستن و بعضی کارها هم برای انجام ندادن و اشتباهات محصول نویسی جزء دسته دوم هستن!

توی عصر تجارت الکترونیکی و فروشگاه‌های اینترنتی، توضیحات محصول نقش مهمی توی موفقیت بیزینس شما دارن. اونا از طریق قانع کردن مشتری و ترغیب اون به خرید، فروش رو بالا می‌برن و به قول معروف، کسب‌وکارتون‌ رو سکه می‌کنن. ولی همین توضیح محصول گاهی می‌تونه به پاشنه آشیل فروشگاه آنلاین شما تبدیل بشه. این اتفاق زمانی میفته که مرتکب اشتباهات فاحش و رایجی بشید که این روزها زیاد می‌بینیم. توی این مطلب، ۸ مورد از این اشتباهات رو بهتون معرفی کردیم که اگه با دقت خونده باشیدش، مطمئناً هیچ‌وقت توی دامشون نمیفتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *