عکاسی از محصول در فروشگاه آنلاین

عکاسی از محصول خوب، چطور به فروشگاه آنلاین کمک می‌کند؟

اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار الکترونیکی هستید یا ایده‌ی راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین رو در سر می‌پرورونید، حتما به خوبی می‌دونید که عکاسی از محصول رو باید به صورت اصولی انجام بدید. در واقع اصلا فرقی نمی‌کنه که تازه‌کار یا کهنه‌کار این حوزه باشید؛ نیاز شما به عکاسی از  محصول همیشه در صدر اولویت‌های کاری باقی می‌مونه. در این مقاله قصد داریم به دلایل اهمیت عکاسی حرفه‌ای از محصول بپردازیم و نکته و روش‌های این موضوع رو مرور کنیم:

چرا عکاسی با کیفیت از محصولات مهم است؟

محصولات شما سرمایه‌ی ارزشمندیه که باید به بهترین شکل ممکن به مشتری ارائه بشه. تو این زمان فرق اساسی بین صاحبان کسب‌و‌کاری که به عکس های فوری و ساده رضایت میدن و افرادی که روی عکاسی از محصول سرمایه‌گذاری می‌کنن به خوبی مشخص میشه. دسته‌ی اول نرخ تبدیل به مراتب کمتری‌ رو تجربه می‌کنن و در مقابل، دسته دوم نرخ تبدیل بالاتری رو تجربه کرده و فرصت‌های زیادی به دست میارن. در ادامه به مرور مهم‌ترین دلایل اهمیت عکاسی از محصول و لزوم جدی گرفتن اون توسط صاحبان کسب‌وکار می‌پردازیم:

۱. عکس اولین چیزی هست که خریداران شما می بینند

عکس به عنوان اولین نقطه تماس مشتری با محصول، درست مثل یک ویترین دیجیتال عمل میکنه. در واقع مخاطب با دیدن تصویر محصول فروشگاه، به سرعت شروع میکنه به قضاوت‌های اولیه درباره رنگ، اندازه، جنس و شمایل محصول. اهمیت این مرحله به قدری زیاده که میتونه فورا مشتری رو در دوراهی ترک فروشگاه یا موندن در وبسایت قرار بده. پس ویترین محصولات رو به عنوان محلی برای برداشت اولیه‌ی مخاطب، خیلی مهم تلقی کنید.

۲. عکاسی با کیفیت به خریداران کمک می کند تا محصولات شما را بهتر درک کنند

اصولا تجربه‌ی خرید آنلاین برای کمک به راحتی و آسایش بیشتر افراد در زندگی مدرن طراحی شده؛ اما یک ضعفی که خرید اینترنتی داره، نداشتن امکان تماس فیزیکی مشتری با محصول مورد نظره. مخصوصا اگه از اون دست آدم‌هایی باشید که دوست دارند جنس پیراهن یا بوی عطر رو روی تن تست کنن، این مشکل رو به خوبی حس کردید! ولی خبر خوش اینکه این شکاف رو عکاسی از محصول و حتی فیلم‌برداری حرفه‌ای می‌تونه تا حد زیادی پر کنه. وقتی که مخاطب بتونه دید مناسبی از همه‌ی وجوه و زوایای کالای مورد نظر داشته باشه، برداشت درست‌تری از محصول پیدا میکنه. این اتفاق منجر به راهنمایی مشتری و بالاتر رفتن تجربه‌ی کاربری او از حضور در فروشگاه آنلاین میشه.

۳. برند شما را تقویت می کنند

عکس‌های محصولات فروشگاه اینترنتی، مثل سفیر برند شما هستند. در واقع نوع عکاسی از محصول بیان‌کننده‌ی سبک و ایده‌ی پشت کسب و کار شماست. هر اندازه هم که کیفیت محصولات شما بالا باشه، اگر ارائه‌ی جذابی از محصول به‌عمل نیارید، اعتماد و اطمینان خریدار رو نمی‌تونید نسبت به فروشگاه آنلاین جلب کنید. پس با ارائه‌ی تصویری مناسب، می‌تونید ذهنیت مشتری رو نسبت به برند خودتون تقویت کنید و تصویری مثبت از اون بسازید. اگه این مرحله رو درست انجام بدید، تونستید مشتریان وفادار برای برند فروشگاهیتون دست و پا کنید.

۴. تصاویر خوب به شما یک مزیت رقابتی می دهند

یکی از پرطرفدارترین ویژگی‌های خرید آنلاین، امکان مقایسه‌ی محصولات و برندها با هم‌دیگه هست. در این حالت، مشتری با انبوهی از گزینه‌ها روبرو هست و میتونه از ظاهر محصولات گرفته تا محدوده قیمت، رتبه‌بندی و نظر بقیه خریدارها رو جویا بشه. اینجاست که عکاسی از محصول میتونه برگ برنده‌ی فروشگاه آنلاین شما باشه! تصاویر و توضیحات محصولات شما می‌بایست چنان چشم‌نواز، جذاب و فریبنده باشند که مشتری رو برای مدت زمان بیشتری در صفحه‌ی فروشگاه نگه داره. در نهایت این مزیت به عنوان نقطه‌ی قوت کسب‌وکار شما عمل میکنه و در رقابت با بقیه شرکت‌ها، فروش بالاتری رو برای شما به ارمغان میاره.

۵. احتمال اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی را افزایش می دهد

با رشد و گسترش اینترنت به زندگی روزمره، نقوذ شبکه‌های اجتماعی به قدری زیاد شده که اصلا نمیشه یک فروشگاه اینترنتی رو بدون شبکه‌های اجتماعی تصور کرد. این شبکه‌ها که معمولا مثل اینستاگرام، پینترست و فیس‌بوک بر اساس محتوای بصری-متنی بنا شدند، مکان فوق‌العاده‌ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و راه‌اندازی کارزارهای فروش به حساب  میان. در همین راستا داشتن تصاویر باکیفیت به واسطه‌ی عکاسی از محصول، این فرصت رو هم به فروشگاه آنلاین و هم به خریدار میده تا در یک تعامل دو طرفه قرار بگیرند. این مسیر ارتباطی، نقش زیادی در افزایش قدرت برند شما و شهرتش ایفا میکنه.

عکاسی از محصول در فروشگاه آنلاین

عکاسی محصول و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

بالاتر به ضریب نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی و سوخت مورد مصرفشون یعنی «تصاویر» پرداختیم. حالا عمیق‌تر به نقش کلیدی عکاسی محصول در افزایش بازده بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم:

۱. داده‌های تصویری، روی دیگرِ محتوای متنی هستند

تصاویر با کیفیت درست، به اندازه‌ی محتوای متنی بهینه شده برای تجارت الکترونیک حیاتی به حساب میاد. اما در کنار کیفیت و زیبایی عکس‌ها، باید به صورت تخصصی هم داده‌های جانبی هر تصویر تکمیل بشه. در واقع برای یک فروشگاه آنلاین صرفا داشتن عکس‌های شیک و زیبا کافی نیست و متخصصین تولید محتوا باید تمامی داده‌های جانبی مثل تگ‌های Alt رو هم در فایل عکس بگنجانند. این کار به موتورهای جستسجو مثل گوگل کمک می‌کنه تا تصویر رو تشخیص بدن. به زبان ساده‌تر، تگ Alt شبیه زمانیه که یک بازاریاب تلفنی تلاش میکنه تا محصولی رو برای مشتری توصیف کنه؛ پس شما هم تصاویر رو به خوبی برای گوگل توصیف کنید!

۲. عکاسی محصول نماینده‌ی محصولات در فیدهای خرید است

درست عین  شبکه‌های اجتماعی، مجراهای مختلفی هم برای فروش کالا و محصولات فروشگاه‌های آنلاین وجود داره. بدیهی هست که در اینجا هم تصویر و کلیدواژه‌های متنی ستون اصلی یک فروش موفق رو تشکیل میدن. البته فراموش نکنید که تو این مسیر باید به دستورالعمل‌های فیدهای خرید پایبند باشید. مثلا اگر قصد دارید محصولی رو در Google Shopping به نمایش بذارید، حتما نیاز دارید که دستورالعمل‌های نوشته شده توسط گوگل رو قبلش مطالعه کرده باشید.

۳. عکاسی محصول، موتور هویت بصری برند شماست

همون طور که گفتیم، تصویر محصولات، اولین رویارویی مخاطب رو با فروشگاه آنلاین امکان‌پذیر میکنه. این تجربه چنان دارای اهمیت هست که می‌بایست هر محصول رو در حکم نماینده‌ی برند خودتون در یک ویترین زیبا و مجهز به خریدار ارائه کنید. در چنین حالتی، مشتری برای اعتماد کردن به کسب‌وکار شما نیاز داره تا از حسن نیت، کیفیت و مسئولیت‌پذیری برند شما مطمئن بشه. در واقع، درست مثل لوگوی برند، هویت بصری فروشگاه هم از گرافیک صفحات وبسایت گرفته تا حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و … باید دارای استانداری باشه که شما تعریف می‌کنید.

سخن پایانی

بعد از تجربه‌ی خانه‌نشینی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، کسب‌وکارهای الکترونیک با رشد تصاعدی روبرو شدن. در این دوران، جهان نظاره‌گر تولید و به اشتراک‌گذاری کوهی از اطلاعات بصری بود. موازی با این روند، در دنیای تجارت الکترونیک هم توجه به اطلاعات دیداری و تاثیرات اقتصادی اون در مشاغل اینترنتی باعث شد تا فروشگاه‌های آنلاین هم عکاسی از محصول رو بیشتر از قبل جدی بگیرن. در نتیجه امروز با موج تازه‌ای از تولید و انتشار تصاویر باکیفیت از محصولات روبرو هستیم که هر صاحب کسب‌و‌کاری باید خودش رو مجهز کنه تا بتونه در این رقابت فشرده، محصولات رو به درستی به خریداران ارائه کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *