با توجه به افزایش تعداد کسب و کارهای اینترنتی و در راستای اون افزایش سطح رقابت، پیگیری و اطلاعرسانی در سطوح مختلف اهمیت بسیار زیادی داره و برای بقا و گسترش هر کسب و کاری ضروریه. زمانی که مشتریان از شما خرید میکنن، نیازه تا در مراحل مختلف اونا رو از روند سفارش مورد نظرشون آگاه کنید و رابطه از راه دور خودتونو با اونا حفظ کنید. اگه در بازههای زمانی مختلف ارتباط مناسب و موثری با مشتری های خودتون داشته باشید، به نسبت میتونید اعتبار برند و فروش کسب و کارتون رو افزایش بدید و همچنین مشتریهای وفاداری داشته باشید. در بین روشهای موجود یکی از بهترین راههای برقراری ارتباط با مشتریان برای پیگیری و آگاهیرسانی، ارسال پیامک پیگیری سفارش هست. این امکان تو فروشگاه ساز شرکت کاراوب وجود داره و حتی شما میتونین متن پیامکها رو خودتون تعیین کنید.
تو این مطلب مزایای ارسال پیامک پیگیری به مشتریان رو بررسی میکنیم و علاوه بر اون، به شما میگیم که توی این روند باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.
چرا باید از پیامک پیگیری ارسال کنیم؟
جالبه بدونید که به طور معمول یک فرد روزانه حدود ۱۶۰ بار گوشی خودشو چک میکنه. همچنین حدود ۴۶ درصد از کاربران تلفنهای هوشمند، بلافاصله بعد از بلند شدن از خواب گوشیشون رو چک میکنن. با توجه به این آمار میتونید متوجه اهمیت برقراری ارتباط از طریق پیام متنی با مشتریان بشید. با توجه به اینکه کاربران به صورت روتین و چند مرتبه در طی شبانه روز گوشی خودشون رو چک میکنن تا از مواردی مثل پیامهای خودشون مطلع بشن، این فرصت برای کسب و کارها فراهم شده تا بتونن از طریق پیامک که یکی از رایجترین راههای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان هست، به پیگیری و اطلاعرسانی بپردازن. همچنین باید بدونید علاوه بر پیگیری و آگاهیرسانی به مشتریان، پیامک در سطوح دیگر از قبیل بازاریابی نیز کاربرد خیلی زیادی داره.
پس به راحتی میتونید از طریق ارسال پیامک به مشتریان اونها رو از روند ارسال، آمادهسازی، موجودی و تحویل محصولات خریداری شده آگاه کنید و به این صورت کسب و کار خودتون رو در میان رقبای حوزه فعالیتی خودتون، متمایز و معتبر کنید.
چه زمانی باید از پیامک پیگیری سفارش استفاده کنیم؟
به طور کلی ارسال پیامک پیگیری سفارش در سطوح مختلفی کاربرد داره و شما میتونید بر اساس سیاستهای کسب و کار خودتون و همچنین پرسونای مشتریان، نوع و زمان ارسال پیامکهای متنی رو مشخص کنید. معمولاً برای اطلاعرسانی در خصوص موارد زیر از پیامک استفاده میشه:
- ثبت نهایی سفارش
- سفارش ارسال شده
- سفارش تایید شده
- سفارش تحویل داده شده
- سفارش برگشتی
- تاخیر در ارسال سفارش
- زمان ارسال سفارش
مزایای ارسال پیامک پیگیری سفارش چیه؟
تا اینجای مطلب با ماهیت ارسال پیامک پیگیری سفارش آشنا شدید و اهمیت اون رو درک کردید. در ادامه قصد داریم به صورت جزئیتر به مزایای ارسال پیامک پیگیری بپردازیم.
بیشتر توسط مشتریان دیده میشه
یکی از مهمترین مزایای استفاده از پیامک، احتمال بیشتر دیده شدنشه. اگرچه برقراری تماس تلفنی با مشتریان در شرایطی خاصی، تاثیرگذاره؛ اما باید توجه داشته باشید که بعضی مشتریها بنا به دلایلی مثل مشغله کاری، عدم تمایل به مکالمه و… شرایط پاسخ دادن به مکالمه تلفنی رو ندارن؛ اما بیشتر افراد به سرعت پیامهای دریافتی خودشون رو چک میکنن. همچنین با توجه به تحقیقات به عمل اومده از بین ۱۶۰ بار چک کردن روزانه تلفن همراه، افراد فقط ۲۰ بار در روز ایمیل خودشون رو چک میکنن. در نتیجه با در نظر گرفتن این نسبت هم میتونیم بر بیشتر دیده شدن پیامک تاکید کنیم.
زمانی که هر فرد گوشی خودشو چک کنه، در همون ابتدا نوتیفیکیشنهای مربوط به پیامهای دریافتی از طریق پیامک و شبکههای اجتماعی رو مشاهده میکنه. به علاوه جالبه بدونید که محققان نرخ باز کردن اعلانهای پیامکی توسط کاربرای گوشیهای هوشمند رو حدود ۹۸ درصد تخمین زدن.
شخصی و صمیمانهتر هست
یکی دیگه از مزایای ارسال پیامک پیگیری سفارش، صمیمانهتر بودن اون هست. همونطور که میدونید پیامک یکی از کانالهای مستقیم و رایج ارتباط افراد با همدیگه هست. معمولا دوستان و آشنایان از طریق پیامک یا بهتره بگیم پیام متنی با همدیگه ارتباط برقرار میکنن. با توجه به میزان شخصی بودن و صمیمانه بودن پیامک، با ارسال پیام متنی به مشتریای خودتون میتونید حس دوستانهتری رو به اونا منتقل کنید و از فضای رسمی فاصله بگیرید. با بیشتر نزدیک شدن به مشتریا میتونید سریعتر و بهتر اونها رو به مشتریای وفادار خودتون تبدیل کنید.
احساس مسئولیت شما رو به مشتری منتقل میکنه
در راستای مورد قبلی، از طریق ارسال پیامک پیگیری سفارش در بخشهای مختلف مراحل آمادهسازی کالای مورد نظر، مشتری بهتر متوجه احساس مسئولیت شما نسبت به خودش میشه. زمانی که فرد از شما خرید میکنه به صورت ناخودآگاه انتظار داره تا با پیگیریهای شما در این خصوص مواجه بشه. این باعث میشه احساس مسئولیتپذیری و اهمیت دادن متقابل رو از کسب و کار شما دریافت کنه. پس شما باید با آگاهسازی مشتریان خودتون از روند آمادهسازی و تحویل کالای خریداری شده، این انتظار رو برآورده کنید.
بستر مناسبی برای بازاریابیهای پیامکی آینده فراهم میکنه
ارسال پیامک پیگیری سبب فراهم شدن بستر مناسبی جهت بازاریابیهای پیامکی در آینده میشه. بعد از خرید اول در صورتی که مسئولیتپذیری شما توسط مشتری حس بشه، بر طبق یک استراتژی اصولی میتونید در مسیر بازاریابی پیامکی برای افزایش فروش و اعتبار برند خودتون هم قدم بردارید. در چنین شرایطی تاثیر بازاریابی برای مشتریان بیشتر میشه و احتمال خرید مجدد اونها از شما بالاتر میره. باید توجه داشته باشید در صورتی که پیگیری در اولین خرید در حد مناسبی باشه، میتونید تاثیر مطلوب و مناسبی از بازاریابی پیامکی دریافت کنید.
از بابت زمان و هزینه به صرفه هست
به عنوان دیگر مزیت ارسال پیامک پیگیری سفارش میتونیم به مقرون به صرفه بودن اون اشاره کنیم که خیلی مهم هست. ارسال پیامک در عین کاربردی و تاثیرگذار بودن، در مقایسه با روشهای رایج دیگه به نسبت کم هزینهتر هست. همچنین سرعت ارسال پیامک انبوه در مقایسه با برقراری مکالمه تلفنی توسط نیرو یا نیروهای انسانی هم بالاتره.
نیاز به اینترنت نداره
مزیت دیگه ارسال پیامک پیگیری سفارش، عدم نیاز به اینترنت هست. خیلی از افراد ممکنه بر اساس شرایط مختلف به اینترنت دسترسی نداشته باشن؛ این موضوع سبب شده تا پیامک به عنوان یک کانال مخابرهای تو تمام شرایط سریعتر به دست مشتری برسه و خونده بشه. با توجه به این ویژگی ارسال پیامک بهتر از ارسال پیام در شبکههای اجتماعی و ایمیل هست و تقریباً در هر شرایطی قابل دریافته.
نکات مهم در خصوص ارسال پیامک پیگیری سفارش
حالا که با مزایای اصلی ارسال پیامک پیگیری سفارش آشنا شدید، برای اجرای این روند اطلاعرسانی به همه نکات زیر هم توجه داشته باشید تا تاثیر فعالیتهای شما روی مشتریان بیشتر بشه.
ذکر نام برند و آدرس فروشگاه اینترنتی
حتماً در پیام ارسالی نام برند و آدرس فروشگاه خودتون رو درج کنید. در واقع مشتری باید متوجه بشه که پیام ارسالی از طرف چه سایتی هست. همچنین ذکر اسم برند باعث توجه بیشتر مشتری به کسب و کار شما میشه و بیشتر در ذهن فرد میمونید. بر این اساس آشنایی بیشتر مشتری با اسم برند شما سبب وفاداری بیشتر مشتری و همچنین احتمال تبلیغ زبانی برند به دیگران میشه.
درج لینک شبکه های اجتماعی
نکته دیگه درج لینک شبکههای اجتماعی فروشگاه در پیامک هست. از اونجایی که پیامکهای پیگیری یک طرفه هستن، میتونید با درج شبکههای اجتماعی کسب و کار خودتون، راههای ارتباطی بیشتری رو به مشتریان ارائه بدید تا بتونن از هر طریقی با شما در ارتباط باشن. به علاوه برخی افراد ترجیح میدن تا به جای سایت از طریق صفحات اجتماعی کسب و کارها پیگیر محصولات جدید، تخفیفها، جشنوارهها و… باشن. پس شما با این کارا پاسخگوی نیاز این دسته از مشتریان خودتون خواهید بود. باید توجه داشته باشید که با این کار میتونید تعداد دنبالکنندگان خودتون در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام رو هم افزایش بدید و در کنار اون اعتبار برندتون هم افزایش پیدا میکنه. پس سعی کنید همراه با درج لینک صفحات اجتماعی خودتون کاربر رو به دنبال کردن و پیگیری ترغیب کنید.
درج CTA مناسب در انتهای پیام
در آخر باید به اهمیت وجود CTA مناسب در انتهای پیام اشاره کنیم که تاثیر خیلی زیادی روی مشتریان داره. CTA که مخفف Call To Action هست به عبارتی گفته میشه که مشتری رو تشویق به اقدام بکنه. با درج CTA مناسب و جذاب میتونید بیشتر مشتریا رو به خرید مجدد، بازدید از سایت و صفحات اجتماعی و… تشویق کنید. سعی کنید در انتخاب CTA نهایت حساسیت و دقت رو به خرج بدید تا کلیشهای و تبلیغاتی به نظر نرسید. اگه بتونید تاثیرگذار و خاص پیام خودتون رو به پایان برسونید، بیشتر در ذهن مشتریای خودتون ماندگار میشید و وجه تمایزتون با رقبای دیگه برای مشتریان هدف، مشخص میشه.
ارسال پیامک پیگیری سفارش، کم هزینه و تاثیرگذار
تو این مطلب به بررسی مزایای ارسال پیامک پیگیری سفارش پرداختیم و نکات مهم در خصوص اجرای این فرآیند رو هم ذکر کردیم. همونطور که متوجه شدید در بین روشهای رایج برقراری ارتباط با مشتریان، ارسال پیامک پیگیری سفارش یکی از راههای کم هزینه، تاثیرگذار، سریع و کاربردی هست. با توجه به اهمیت ارسال پیامک پیگیری سفارش به مشتریان، اگه میخواین کسب و کار خودتون رو پایدار نگه دارید و اونو توسعه بدید، نباید از روشهای ارتباطی مثل پیامک که سبب متمایز و خاص شدن کسب و کارتون برای مشتریان میشه، غافل بشید. با گسترش و افزایش روزانه تعداد کسب و کارهای اینترنتی مشتریا دنبال احساس مسئولیت، صمیمیت و خلاقیت هستن. پس باید تلاش کنید تا علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت، توی بخشهای دیگه هم کسب و کار خودتون رو خاص و متمایز به نمایش بزارید.