صنعت تجارت الکترونیک با سرعت سرسامآوری در حال رشد و گسترشه. فرصتهای زیاد تجاری در این صنعت وجود دارن که با کمی خلاقیت و نوآوری تبدیل به یک کسب و کار دیجیتال موفق میشن.
تجارت الکترونیک اثر زیادی بر زندگی انسانها گذاشته و آسایش و آرامش بیشتری رو برای اونها فراهم کرده. اما خبر خوبی که باید مورد توجه باشه، اینه که e-commerce برای محیط زیست و اقتصاد هم مفیده.
کارآفرینان فعال در زمینه تجارت الکترونیک علاوهبر اینکه از حسابهای پر پول خود حس خوبی رو بهدست میارن، از اینکه کالاهاشون به حفظ محیط زیست و رونق اقتصادی کمک میکنه، هم خوشحالن.
محیط زیست، اقتصاد و تجارت الکترونیک بر پایه آمار
تجارت الکترونیکی از دهه ۱۹۹۰ میلادی به شکل جدی استفاده میشه. گسترش اینترنت در این چند سال، شرکتهای پیشگام رو به فکر استفاده بیشتر از این فضا برای فروش محصولات یا خدماتشون انداخته.
رشد و گسترش اینترنت در بین جوامع، کمک زیادی به شکلگیری مفهوم دهکده جهانی کرده، بهطوری که در حال حاضر هر فردی از هر کجای جهان، امکان خرید محصولات مدنظرش رو از فروشگاههای اینترنتی داره.
در سال ۲۰۲۰، بیش از ۲ میلیارد خریدار آنلاین در سراسر جهان وجود داشتن. این تعداد خریداران نه تنها صنعت e-commerce رو رشد دادن، بلکه باعث تحول دیجیتال در صنایع دیگری هم شدن:
- صنعت لجستیک یا همان حمل و نقل
- انبارداری
- خدمات مشتری (Customer Service)
- پشتیبانی از سیستمهای فناوری اطلاعات
- رشد صنعت طراحی و بهبود تجربه کاربری
- تحویل کالا
دستاوردهای اقتصادی تجارت الکترونیک برای کمتر کسی پوشیدهاس. این صنعت در بسیاری از موارد کمک زیادی به حفظ محیط زیست کرده. چون در تجارت الکترونیک ۱۷ درصد کربن کمتری به نسبت خردهفروشی سنتی مصرف میشه که دلیل اون مربوط به کاهش رفت و آمدهای غیرضروری مردم برای خرید کالاها میشه.
از طرف دیگه، تجارت الکترونیک با ایجاد فرصتهای برابر شغلی، نقش کلیدی در اشتغالزایی و کاهش فقر در جوامع در حال رشد و حتی توسعهیافته داشته.
آمار صنعت e-commerce در زمینه کاهش فقر
مردم بسیاری با رشد تجارت الکترونیک از فقر مطلق نجات پیدا کردن. مردم جامعه با کمک صنعت تجارت الکترونیک، دغدغههای کمتری در دوران همهگیری کووید-۱۹ داشتن. افرادی که شغلشون رو در طول همهگیری کرونا از دست دادن، با کمک e-commerce راههای جدیدی برای کسب درآمد مطمئن رو پیدا کردن.
دوران کرونا هر چند که برای بسیاری از صنایع ناامیدکننده بود، ولی برای تجارت الکترونیک فرصتهای جدیدی رو فراهم کرده. چون در این دوران اکثر مردم به استفاده از فناوریهای آنلاین روی آوردن که این موضوع در سبک زندگی و نحوۀ خرید اونها تغییرات گستردهای رو ایجاد کرد.
افزایش فروش با کمک تجارت الکترونیک
افزایش فروش با کمک تجارت الکترونیک در دوران کرونا
فروشگاههای اینترنتی در همین دوران کرونا، با بسته شدن فروشگاههای فیزیکی سنتی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. خرید آنلاین سادهاس، برای همین بعد از دوران کرونا هم بسیاری از مشتریان به برندهای دیجیتال وفادار باقی موندن.
در کنار تمامی این موارد، برندهای بزرگ خردهفروشی، تلاش گستردهای رو برای کاهش فقر انجام میدن. مثلا آمازون بهازای هر ۱۰۰۰ دلار فروش، ۴۰ دلار به خیریهها اهدا میکنه. یا شرکت JD.com یکی از بزرگترین خردهفروشان تجارت الکترونیک در چین، با اجرای برنامههای توسعه تجارت الکترونیک خودش، تونسته به افزایش درآمد بیش از ۱۰۰ هزار خانوار فقیر چینی از ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ یوان کمک کنه.
در مقایسه با خردهفروشی سنتی، تجارت الکترونیک موانع بسیار کمتری برای کارآفرینان داره. همین موضوع موجب شده تا این صنعت برای کارآفرینانی جذاب باشه که ایدههای نوآورانه برای فروش دارن، اما سرمایه زیادی رو در اختیار ندارن.
۵ تاثیر مثبت تجارت الکترونیک بر محیط زیست
جهان با سرعت زیادی به سمت دیجیتالی شدن در حال حرکته و e-commerce رهبری این جریان رو برعهده داره. در ادامه پنج تاثیر مثبت این صنعت رو بر محیط زیست مورد بررسی قرار میدیم:
۱- انتشار کمتر گازهای گلخانهای
کشورهای زیادی با صنعتی شدن، زمینه رو برای تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین بهوجود آوردن. آلودگیهای زیست محیطی با افزایش گازهای گلخانهای افزایش پیدا کرده و مشکلات حاد تنفسی زیادی برای انسانها و حیوانات ایجاد کرده.
خرید آنلاین تا حدود ۲.۹ برابر کمتر از خرید حضوری باعث افزایش گازهای گلخانهای میشه. در تجارت الکترونیک نیاز کمتری به فضای فیزیکی وجود داره. کاهش تعداد انبارها، پارکینگها، ترافیک، حمل و نقل وسایل نقلیه و… کمک زیادی به کاهش آلودگیهای محیط زیستی میکنه.
۲- کاهش آلودگی هوا
ترافیک عامل بزرگی در آلودگی محیط زیسته. این موضوع در شهرهای بزرگ و پرجمعیت به شکل ملموستری به چشم میاد. تجارت الکترونیک از دو جنبه بر روی کاهش آلودگی هوا تاثیر میگذاره:
- خرید آنلاین از محل زندگی یا کار بدون نیاز به مراجعۀ حضوری باعث کاهش ترافیک و بالطبع آلودگی هوا میشه.
- تجارت الکترونیک، فرصتهای شغلی بسیاری رو برای دورکاری ایجاد میکنه. شرکتهای فعال در زمینه e-commerce انعطافپذیری بالایی به کارمندان خودشون برای انتخاب محل کارشون میدن. امکان انجام فعالیتهای روزانه کاری از راه دور، نیاز به رفت و آمد یا حتی تهیه محلی برای دفتر کار رو کاهش میده.
۳- کاهش ضایعات کاغذ
کاغذبازی علاوهبر تاثیر منفی بر سلامت روان، اثرات مخربی برای محیط زیست داره. صنعت کاغذ سومین آلودهکننده هوا، آب و زمینه و پنجمین مصرفکننده انرژی در بین صنایع هستش. کارخانههای کاغذ بزرگترین تهدید برای جنگلزدایی محسوب میشن که موجب کاهش تنوع زیستی و به مخاطره افتادن حیات انسانها و حیوانات میشن.
کاهش اتکا به کاغذ تاثیرات فوقالعاده بر محیط زیست داره. با رشد و گسترش تجارت الکترونیک، بسیاری از بایگانیها از کاغذها به فایلهای دیجیتالی منتقل شده و نیاز به مصرف کاغذ کاهش پیدا میکنه.
علاوهبر کاهش مصرف کاغذ، رضایت مشتریان هم بیشتر میشه. صاحبان کسب و کارها با بارگذاری اطلاعات مربوط به یک محصول، سرعت دسترسی به دادهها رو برای مشتریانشون افزایش میدن. امکان دانلود فایلهای دیجیتالی، ویدیوها یا تصاویر یک تجربه کاربری متفاوت رو ایجاد میکنه، بهطوری که دیگه استفاده از کاغذ توجیحپذیر نیست.
۴- کاهش استفاده از فضاهای فیزیکی با کمک ذخیرهسازی دیجیتالی
آیا میدونستین که انبارهای غولپیکری در سرتاسر جهان وجود دارن که هدف اونها فقط نگهداری از اسناد کاغذیه؟
استفاده گسترده از زمین و فضاهای فیزیکی در عصر دیجیتالی، چیزی جز هدر رفتن منابع نیست. همین موضوع درباره انبارهای نگهداری کالاها یا فروشگاههای فیزیکی هم مصداق پیدا میکنه.
انبارهای فیزیکی برای نگهداری محصولات یا جابهجایی اونها توسط کامیونها به مصرف انرژی زیادی نیاز دارن که خود این مسئله باعث افزایش آلودگی محیطی میشه. تجارت الکترونیک نقش مهمی در کاهش هزینههای انبارگردانی داره. جایگزین شدن محصولات دیجیتالی که از طریق پلتفرمها در اختیار مشتریان قرار میگیرن، هزینههای تولید و انبارداری رو کاهش داده و بسیاری از ضایعات رو به حداقل میرسونه.
۵- تجارت الکترونیک فرصتی برای ترویج حفظ محیط زیست
مزیت قابل توجه دیگهای که تجارت الکترونیک برای محیط زیست فراهم میکنه، آموزش و اطلاعرسانی آنلاینه. بسیاری از مردم اطلاعات کمی دربارۀ چالشهای زیست محیطی دارن. اطلاعرسانی از طریق فروشگاههای اینترنتی باعث افزایش آگاهی عمومی میشه.
تقاضای مردم از برندها برای حفظ محیط زیست و ارائه محصولات سازگار با اون، نقش مهمی بر حفاظت از زمین داره. وجود بازارهای رقابتی موجب میشه تا کسب و کارهای آنلاین تلاش بیشتری برای معرفی خودشون بهعنوان یک برند دوستدار محیط زیست داشته باشن.
تاثیر تجارت الکترونیک بر اقتصاد
e-commerce به افراد در هر کجای جهان، امکان خرید آنلاین رو میده. این موضوع موجب تقویت تجربه مشتری، ایجاد مدلهای تجاری جدید و رشد صنایع میشه. یافتن کانالهای جدید برای جذب مشتری، سهم شرکتهای پیشرو رو از بازار افزایش میده.
تاثیر e-commerce بر فروشندگان B2B
در کسب و کارهای B2B، تجارت الکترونیک بسیاری از پیچیدگیهای روزمره در خرید سنتی رو کاهش داده. کسب و کارهای B2B با استفاده از فناوریهای آنلاین، امکان دریافت حجم سفارشهای بیشتر، افزایش کارآمدی زنجیره تامین و کاهش هزینههای مدیریت سفارشها رو دارن.
تاثیر تجارت الکترونیک بر فروشندگان B2C
بسیاری از برندهای بومی دیجیتال، استارتاپها و حتی شرکتهای سنتی تونستن از e-commerce برای دستیابی به مشتریان جدید یا عرضه خدمات متفاوت به اونها استفاده کنن.
رشد این کانالهای بازاریابی، باعث افزایش فرصتهای شغلی و توسعه اقتصادی کسب و کارهای کوچک میشه. استفاده از شیوههای جدید تجارت الکترونیک در فروش، بازاریابی، طراحی، توسعه وب و استفاده از دادهها بر روی نحوۀ تولید، تقاضا و عرضه کالا تأثیر زیادی میذاره.
سخن پایانی
تجارت الکترونیک، مزایای زیادی رو برای محیط زیست، اقتصاد و کارآفرینی فراهم میکنه. همچنان این صنعت نیاز زیادی داره تا با محیط زیست سازگارتر بشه. در صنعت نوپای e-commerce با یافتن مدلهای درآمدی جدید رونق افزایش پیدا میکنه. بسیاری از متخصصان معتقدن که اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک، پایداری بیشتری داره و با حفظ محیط زیست، آینده بهتری رو رقم میزنه.