۱۳ شاخص کلیدی بازی موبایلی که بازی سازها باید رصد کنند.

مهمترین عامل موفقیت مالی یک بازی موبایلی چیست؟ حتما می‌گویید کلید موفقیت این است که یک بازی خفن و باحال داشته باشیم و این بازی حتما به درآمد می‌رسد. 

اینطور نیست! شما اشتباه می کنید.

اینکه ایده بازی جالب و جذاب باشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما این موضوع تنها عامل موفقیت یک بازی موبایلی نیست. تنها درصد بسیار کمی از بازی‌های موبایلی به موفقیت مالی می‌رسند. تفاوت بین توسعه دهنده بازی که فقط یک بار بازی می‌سازد و شرکت بازی سازی‌ای که تقریبا همیشه بازی‌های آن به موفقیت می‌رسند در رصد مناسب شاخص‌های کلیدی بازی است.

شاخص‌های کلیدی به شما نشان می‌دهند که کجای کار می‌لنگد و چه بخش‌هایی باید بهبود یابند. اینکه بتوانید از بودجه تبلیغاتی خود بهترین نتیجه را بگیرید در اثر دانستن و هدف‌گذاری بر اساس شاخص‌ها اتفاق می‌افتد. به طور کلی بهینه‌سازی بازی و درآمدزایی آن فقط و فقط باید بر اساس شاخص‌ها انجام شود.

در اینجا ۱۳ مورد از مهم‌ترین شاخص‌های بازی‌های موبایلی را ذکر ‌می‌کنیم که هر بازی‌سازی باید آن‌ها را دائما رصد کند.

۱- تعداد نصب

تجارت بازی‌های موبایلی، یک تجارتِ در حجم بالاست. به این معنی که بازی موبایلی شما تنها در صورتی به موفقیت مالی می‌رسد که بتوانید پایگاه کاربران بزرگی بسازید و تعداد کاربر زیادی داشته باشید.

تعداد نصب، یکی از شاخص‌های بنیادی و اصلی صنعت بازی‌سازی است، زیرا نهایتا این شاخص موفقیت یا شکست بازی موبایلی شما را مشخص می‌کند و همچنین در تعداد زیادی از شاخص‌های دیگر از تعداد نصب استفاده می‌شود.

اگر تعداد کاربر زیادی نداشته باشید، قادر نخواهید بود سود قابل توجهی از تبلیغات، پرداخت درون برنامه‌ای و فروش اشتراک بدست بیاورید و در نتیجه بازی شما با شکست مواجه می شود.

۲- تعداد کاربران فعال روزانه (DAU)

DAU مخفف Daily Active Users به معنی کاربر فعال روزانه است. این شاخص تعداد یکتای کاربرانی که اپلیکیشن شما را در یک روز استفاده (باز) کرده‌اند نشان می‌دهد. DAU یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد بازی شما چقدر چسبندگی دارد که این موردِ چسبندگی، یک مورد بسیار ارزشمند است.

۳- تعداد کاربران فعال ماهانه (MAU)

MAU نشان‌دهنده تعداد کاربرانی است که در یک ماه گذشته حداقل یک بار اپلیکیشن شما را باز کرده‌اند.

برای واجد شرایط شدن به عنوان MAU، یک کاربر فقط باید وارد سیستم شود و نیازی نیست که حتما بازی کند. با این اوصاف، داشتن MAU بالا به این معنی نیست که شما تعامل بالایی با کاربر خواهید داشت.

نسبت دو معیار به هم پیوسته، DAU و MAU، به شما نشان می‌دهد که بازی شما چقدر کاربران را حفظ می کند.

۴- نرخ چسبندگی

از تقسیم DAU بر MAU شاخص چسبندگی (Stickiness Rate) بدست می‌آید. این شاخص یک دید مناسب به یک سوال بسیار مهمِ شما می‌دهد که چه مقدار از کاربران ماهانه، کاربر روزانه بازی ما هستند.

یک آنالیزور در سیلیکون ولی به نام اندرو چن، یک تحقیق بر روی بیش از ۱۲۵ میلیون بازی و اپلیکیشن که بالای ۱۰ هزار دانلود در گوگل پلی داشتند انجام داد و دریافت که:

متوسط اپلیکیشن ها ۷۷٪ از کاربران خود را در سه روز اول بعد از نصب از دست می‌دهند.

بعد از یک ماه، ۹۰٪ از کاربران استفاده از اپلیکیشن را متوقف می‌کنند.

و فقط ۵٪ از کاربران بعد از ۳ ماه هم به استفاده از اپلیکیشن ادامه می‌دهند.

در نتیجه، اگر بتوانید کاربران خود را وادار کنید تا بازی شما را در ۳ روز اول بازی کنند، به احتمال زیاد در مدت زمان طولانی‌تری به بازی خود ادامه خواهند داد.

۵- نرخ حفظ کاربر

نرخ حفظ (Retention Rate) یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که در بازی‌های موبایلی باید بررسی شود چون این شاخص مستقیما بر روی درآمد بازی شما تاثیر می‌گذارد.

شاخص حفظ کاربر از تقسیم تعداد کاربرانی که از اپلیکیشن شما در یک بازه زمانی استفاده کرده‌اند، بر تعداد کاربرانی که از اپ شما در دوره زمانی قبلی استفاده کرده‌اند به‌دست می‌آید.

این شاخص، یک دید کلی از عملکرد بازی و تجربه کاربری به ما می‌دهد. 

مهمترین نرخ حفظ سه مورد است. نرم حفظ روز ۱، روز ۷ و روز ۳۰

نرخ حفظ روز ۱ (RR1):

نرخ حفظ ۱، تماما در مورد تاثیر اولیه است. باید اطمینان حاصل کنید که کاربر می‌خواهد مجددا به بازی شما برگردد. کاربران باید بازی شما را بشناسند و ارزش‌ها و مزایای آن را بفهمند. به این مرحله اصطلاحا آنبوردینگ (onboarding) گفته می‌شود. اگر این مرحله به خوبی انجام نشود احتمال سرخوردگی کاربر و حذف اپلیکیشن به شدت افزایش می‌یابد. بالای ۳۰درصد برای نرخ حفظ کاربر ۱، عدد خوبی است. از طرف دیگر اگر RR1 خیلی پایین باشد، بدین معنی است که بازی شما به قدر کافی خوب نیست.

نرخ حفظ روز ۷:

این یک نقطه عطف برای کاربر است و مشخص می‌کند که آیا کاربر بازی را ادامه می‌دهد یا آن را از گوشی خود حذف می‌کند.

نرخ حفظ روز ۳۰:

این زمانی است که پایگاه مشتریان شما کوچک شده است و کاربران باقی مانده کسانی هستند که آن را به صورت هفتگی یا حتی روزانه بازی می‌کنند. انتظار می‌رود که نرخ حفظ روز ۳۰ بسیار کمتر از روز ۱ یا روز ۷ باشد. بازیکنانی که بعد از یک ماه باقی می‌مانند، کاربران وفادار شما هستند. آن‌ها بازی را دوست دارند و به طور منظم بازی می کنند. به احتمال زیاد برای پیشرفت در بازی، خرید درون برنامه‌ای انجام می‌دهند یا تبلیغات را تماشا می کنند.

طبق گفته GameAnalytics، میانگین حفظ کاربر برای ۲۵٪ بالایی، میانه و ۲۵٪ پایینِ بازی‌های موبایلی در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر بوده است. توجه داشته باشید که این میانگین برای همه ژانرهای بازی‌های تلفن همراه است. برخی از ژانرها نرخ حفظ بالاتری دارند، درحالی‌که برخی دیگر از نرخ حفظ کاربر کمتری برخوردار هستند.

نرخ حفظ روز ۱ (RR1):

۱۴ (درصد) برای ۲۵ درصد پایینی اپلیکیشن‌ها

۲۲ (درصد) برای اپلیکیشن های میانی

۳۲ (درصد برای ۲۵ درصد بالایی اپلیکیشن‌ها

نرخ حفظ روز ۷ (RR7):

۱.۵ (درصد) برای ۲۵ درصد پایینی اپلیکیشن‌ها

۴ (درصد) برای اپلیکیشن های میانی

۸ (درصد برای ۲۵ درصد بالایی اپلیکیشن‌ها

نرخ حفظ روز ۳۰ (RR30):

۰ (درصد) برای ۲۵ درصد پایینی اپلیکیشن‌ها

۱ (درصد) برای اپلیکیشن های میانی

۳ (درصد برای ۲۵ درصد بالایی اپلیکیشن‌ها

۶- نرخ ریزش

 نرخ ریزش، دقیقا در مقابل نرخ حفظ قرار دارد. کاربرانی که اپلیکیشن شما را حذف می‌کنند.

براساس Clevertap، اکثر صاحبان اپلیکیشن‌ بیش از ۹۰٪ از کاربران جدید خود را در یک ماه اول بعد از نصب، از دست می‌دهند.

چرا مردم اپلیکیشن را حذف می‌کنند؟

اصلی‌ترین دلیل حذف بازی، وجود کرش و باگ در بازی است.

یک مطالعه در uSamp نشان می‌دهد که فریز شدن (۷۶٪) ، کرش کردن (۷۱٪) ، کند بودن (۵۹٪) دلایل اصلی هستند. ۶۲٪ از کاربران، اپلیکیشنی که مدام این مشکلات را داشته باشد حذف می‌کنند، بنابراین اگر در حل این مشکلات سریع نباشید، شانسی نخواهید داشت.

اگر بازی شما مملو از باگ نیست و همچنان کاربران را از دست می‌دهید، مشکل جای دیگری است. ممکن است بازی خیلی پیچیده باشد و کاربرد و نحوه استفاده از بازی برای کاربر قابل فهم نباشد. ممکن است سیستم درآمدزایی بازی شما به‌شدت انزجار آور و خسته کننده باشد یا ممکن است بازی شما از جذابیت کافی برای کاربر برخوردار نباشد. اگر باز هم متوجه دلیل حذف بازی توسط کاربران نشدید، بعضی مواقع ممکن است پاسخ این سوال را در بخش نظرات کاربران در گوگل پلی، کافه بازار، اپ استور و … پیدا کنید.

یک مطالعه در گوگل نشان داد که ۳۸٪ از کاربران اپلیکیشن‌ها، با یک تخفیف بر روی یک سرویس خاص بر می‌گردند و اگر به کاربران یک پیشنهاد اختصاصی یا محتوای شخصی بدهید، ۲۵٪ از آن‌ها به اپلیکیشن بازگشت خواهند داشت.

به‌روزرسانی ظاهر بازی یا اضافه کردن یک چیز جدید به بازی، کاربران را به بازگشت و بازی کردن مجدد تشویق می‌کند.

۷- متوسط درآمد از هر کاربر

این شاخص بیانگر میزان درآمد به ازای هر کاربر است. این شاخص نشان می‌دهد که مدل درآمدی شما جواب می‌دهد یا نه.

وقتی در حال جذب کاربر از کانال‌های مارکتینگ مختلف هستید، مشاهده می‌کنید که متوسط درآمد از هر کاربر از روشی به روش دیگر متفاوت است. با رصد متوسط درآمد از هر کاربر بر اساس کانال یا منبع (channel/source) متوجه می‌شوید که کدام روش و منبع تبلیغاتی درآمد بیشتری برای شما ایجاد می‌کند.

محاسبه ARPU ساده است و از تقسیم درآمد در یک بازه زمانی مشخص بر تعداد کاربر در همان بازه زمانی به دست می‌آید.

۸- ارزش طول عمر کاربر

شاخص ارزش طول عمر، به معنی میزان درآمدی است که یک کاربر در طول مدت استفاده از اپلیکیشن یعنی از ابتدای نصب تا انتهای حذف اپلیکیشن، برای ما ایجاد می‌کند و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مالی بازی‌های موبایلی است.

برای محاسبه LTV باید سه پارامتر درآمدزایی (monitization)، نرخ حفظ کابر (retention) و ویروسی شدن (virality) را در ذهن داشته باشید. یکی از روش‌های محاسبه LTV به شکل زیر است:

ولی چرا LTV این اندازه اهمیت دارد؟

چون LTV استراتژی مارکتینگ و حاشیه سود شما را مشخص می‌کند. برای جذب هر کاربر چقدر باید هزینه کنید(CPI – Cost Per Install)؟ قطعا هزینه جذب هر کاربر نباید بیشتر از مبلغی که کاربر برای شما درآمد ایجاد می‌کند باشد. بنابراین، داشتن این دید، در انتخاب روش مارکتینگ از میان چند روش و کانال مختلف، بسیار اهمیت دارد.

مسلما شما اطلاعی از هزینه هر نصب از یک کانال مشخص پیش از تست آن نخواهید داشت اما می‌توانید هزینه نصب مورد نظر خودتان (هدف) را از طریق شاخص ارزش طول عمر کاربر به‌دست آورید و هزینه کانال‌های جذب کاربر مختلف را با آن مقایسه و بهینه کنید.

۹- میانگین مبلغ تراکنش

میانگین مبلغ تراکنش شاخصی است که متوسط مبلغ هر خرید درون برنامه‌ای یا تراکنش را مشخص می‌کند. با دانستن این شاخص، می‌توانید تلاش کنید تا از طریق تغییر چیدمان المان‌های بازی، تغییر مبلغ بسته‌های درون برنامه‌ای و همچنین استفاده از تکنیک‌های اقتصاد رفتاری، مبلغ این شاخص را بالاتر ببرید، افزایش این شاخص تاثیر مستقیم در درآمد و سود بازی موبایلی شما دارد.

عدد این شاخص از تقسیم درآمد کل بر تعداد سفارش‌ها به‌دست می‌آید.

۱۰- طول زمان اولین خرید

مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین خرید اتفاق بی‌افتد، به عبارت دیگر، این شاخص نشان می‌دهد که از زمان نصب اپلیکیشن چقدر طول می‌کشد تا کاربر اولین خرید خود را انجام دهد.

دانستن این شاخص به نحوه چیدمان تبلیغات یا پیشنهادات خرید درون برنامه کمک می‌کند تا چیدمان را طوری انجام دهید و بسته‌های پیشنهادی خود را به نحوی به کاربر نمایش دهید که سریع‌تر منجر به خرید کاربر شود.

۱۱- هزینه هر نصب

CPI که مخفف Cost Per Install است، یک شاخص بسیار ساده است که مبلغ پرداختی بابت هر نصب را بیان می‌کند و از تقسیم هزینه پرداخت شده بابت تبلیغات بر تعداد نصب حاصل از آن تبلیغات به‌دست می‌آید.

چرا کمپین‌های هزینه نصبی (CPI) حیاتی هستند؟ چون شاخصی است که می‌تواند مخاطبان شما را افزایش دهد، بودجه تبلیغات شما را سازماندهی کند و از همه مهم‌تر درآمد شما را افزایش دهد.

CPI به ازای کشور، سیستم عامل گوشی (اندروید یا IOS) و حالت و روش تبلیغات متغیر است.

۱۲- طول دوره

طول دوره که در انگلیسی Session Length یا Session Duration گفته می‌شود، مدت زمانی است که یک کاربر به صورت فعال از بازی شما استفاده می‌کند. دوره، از زمانی شروع می‌شود که کاربر اپلیکیشن را باز می‌کند و تا زمانی طول می‌کشد که کاربر اپلیکیشن را می‌بندد یا غیرفعال می‌شود و دیگر فعالیتی انجام نمی‌دهد. SL یا طول دوره بسیار نسبت به ژانر متغیر است بنابراین طول دوره یک بازی باید نسبت به بازی‌های ژانر خودش مقایسه شود. برای مثال بر اساس GameAnalytics ژانر بازی‌های کارتی و کازینویی ژانری است که متوسط طول دوره آن به ۳۵ دقیقه می‌رسد.

۱۳- تعداد دوره

تعداد دوره، متوسط تعداد دوره بازی شده توسط یک کاربر در یک بازه زمانی مشخص (مثلا یک روز، یک هفته یا یک ماه) است. اگر سوال شما این باشد که تعداد دوره مطلوب چقدر است؟ پاسخ این سوال این است که هرچه بیشتر بهتر. تعداد دوره بالا مشخص کننده این نکته است که بازی شما این قدرت را دارد که کاربر را معتاد کند. این شاخص به صورت مشخص بر روی شاخص چسبندگی(Stickiness) تاثیر گذار است. تعداد دوره در بازی‌ها و ژانرهای مختلف، متفاوت است.

بر اساس داده‌های GameAnalytics که روی  ۲۵ درصد از بازی ها در هر ژانر است، بازی‌های کلاسیک بیشترین تعداد دوره را دارند. برترین بازی‌های کلاسیک، در هر روز ۶ دوره دارند. در حالی که در ۲۵ درصد بالایی ژانرهای casual و mid-core در هر روز سه بار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما به عنوان یک بازی‌ساز، برای موفقیت بازی موبایلی خودتان باید از این شاخص‌ها اطلاع داشته باشید و دائما آن‌ها را رصد کنید و در صدد ارتقا و بهبود دائمی بازی خودتان و شاخص‌های آن برآیید تا بتوانید یک بازی موفق بسازید. موفقیت مالی در صنعت بازی‌سازی علاوه بر تخصص برنامه‌نویسی بازی و طراحی گرافیک نیازمند تخصص‌های دیگری نیز هست که برای ارتقا تمامی آن زمینه‌ها نیازمند اطلاع از وضعیت سلامتی بازی دارید که این شاخص‌ها وضعیت سلامتی بازی را به شما نشان می‌دهند.

اگر در زمینه ساخت یک بازی موبایلی یا اپلیکیشن خوب نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴

وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *