نوشتن پست وبلاگ روش هنرمندانهای برای گسترش اطلاعاته. اما این هنر برای کامل شدن نیاز به زمان داره و برای اینکه بتونه وبلاگتون رو توسعه بده باید از سئوی پست وبلاگ کمک بگیرید. ما توی این مقاله چک لیست سئوی محتوا رو برای شما فراهم کردیم تا قبل از انتشار پست خودتون این کارها رو انجام بدید و رتبهی سایتتون رو توی گوگل و موتورهای جستجوی دیگه بالا ببرید.
چک لیست سئو برای انتشار پست وبلاگ
اگه شما هم نویسندهی وبلاگ هستید و میخواید مخاطبای بیشتری مطالب شما رو مطالعه کنن و جامعهی هدف شما بزرگتر و بزرگتر بشه، باید بتونید علاوه بر اینکه اطلاعات مفیدی به مخاطبان میدید، این اطلاعات رو از طریق سئوی پست وبلاگ بهینهسازی کنید تا ترافیک وبلاگتون بالاتر بره.
در درجهی اول مطمئن بشید که محتوای شما به اندازهی کافی جذاب و مرتبطه. یادتون نره شما میخواید چیزی که انتشار میدید رو همه بخونن. پس باید اون چیزی که بهش نیاز دارن بنویسید. بعدش کارهای زیر رو انجام بدید.
اولین گام سئوی پست وبلاگ: انتخاب کلمه کلیدی مناسب
کلمات کلیدی یهسری عبارتهای خیلی مهم برای محتوای شما محسوب میشن. کاربرها برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشون توی موتورهای جستجو این کلمهها رو سرچ میکنن. هر پستی که مینویسید باید یه کلمه کلیدی اصلی داشته باشه که بیشترین ارتباط رو با موضوع نوشتهشده داره. اولین قدم برای سئوی پست وبلاگ توی چک لیست seo پیدا کردن بهترین کلمه کلیدیه.
چطور کلمات کلیدی رو پیدا کنم؟
شما میتونید برای این کار از ابزارهای گوناگونی استفاده کنین. خودتون رو جای مخاطباتون بذارید و از خودتون بپرسید که مخاطبِ هدف من کیه؟ چه سؤالایی براشون پیش میاد؟ چطور میتونم با پست خودم به سؤالاشون جواب بدم؟ وقتی دارن سرچ میکنن از چه کلمههایی استفاده میکنن؟
از ابزارهای رایگانی مثل Ubersuggest، Google Trends، WordStream و Keyword Everywhere استفاده کنید. توی این ابزارها میتونید حجم جستجوی ماهانهی کلمات کلیدی خودتون و کلمات کلیدی مرتبط با اونا رو مشاهده کنید.
هوشمندی لازم رو در انتخاب این عبارتها از خودتون نشون بدین و بهترین و پرتکرارترینها رو استفاده کنید. برای سئوی پست وبلاگ حتماً واسه انتخاب کلمه کلیدی مناسب وقت بذارید و تحقیق کنید!
عنوانی که انتخاب میکنین اولین تأثیر رو روی مخاطب میذاره، واسه همین انتخاب یه عنوان واسه سئوی پست وبلاگ رو نباید دستکم بگیرید. حالا چطور یه عنوان جذاب و قوی انتخاب کنیم؟ باید از نکتههایی که تو بخش بعدی میگیم حتماً استفاده کنید.
چطور عنوان جذاب انتخاب کنیم؟
- حتماً از کلمههای کلیدی اصلی تو عنوانتون استفاده کنید.
- صفتها، قیدها و عبارتهای جذابی رو به کلمه کلیدی خودتون بچسبونید و به این طریق کنجکاوی مخاطبتون رو تحریک کنید.
- تعداد کاراکترای عنوان رو زیر ۵۵ تا نگه دارید. (فاصلهها رو هم حساب کنید.)
- از کلمات قدرتمند استفاده کنید؛ یعنی کلماتی که نوعی واکنش روانی یا احساسی رو در خواننده به وجود میارن. کلمههایی مثل: فوراً، کمترین، بهترین، نهایی، مطمئن و چیزایی مثل این.
- از عددها استفاده کنید. مثلاً میتونید بنویسید ۷ نکته، ۵ روش یا چیزایی مثل این که بهراحتی توجه خواننده رو جلب کنن. یه سری تحقیق انجام شده و ثابت کرده که اعداد فرد تاثیر بیشتری میذارن.
- کپی، دشمن سئوی پست وبلاگ؛ عنوانهای مطالب دیگه که کلمه کلیدی متن شما رو شامل میشن بررسی کنید تا عنوانی یونیک و تکرارنشده انتخاب کنید.
- میتونید عنوانتون رو پرسشی بنویسید؛ چطور وبلاگ بسازیم؟ چطور سئو کار شویم؟ تجربه نشون داده که سؤالات بیشتر کلیک میخورن و بازدید میشن.
توضیحات متای جذاب
توضیحات متا تکههای کوتاهی از متن شما هستند که زیر نتیجهی جستجو برای مخاطب ظاهر میشن. وقتی خوانندهها کلمهی خاصی رو سرچ میکنن این توضیحات کوتاه زیر عنوان رو میخونن. توضیحات متا به خواننده کمک میکنه که تصمیم بگیره برای مطالعهی بیشتر روی پست کلیک کنه یا نه. واسه همین نقش مهمی تو سئوی پست وبلاگ ایفا میکنن.
این توضیحات به گوگل هم کمک میکنه تا متوجه بشه چرا کاربرها روی پیوند خاصی به جای بقیه کلیک میکنن و چه انتظاراتی از اون صفحهها دارن. توضیحات متا حداکثر باید ۱۵۵ کاراکتر باشه و توی اون با بهرهگیری از کلمه کلیدی و با توصیفی جذاب از پست شما خواننده رو ترغیب به مطالعه کنه.

سئوی پست وبلاگ با انتخاب تیترهای بهینه
تیترهایی که تو مقالهتون بهکار میبرید خیلی مهمن! این تیترا هم به خوانندهها کمک میکنن که بیشتر موضوع رو درک کنن، هم برای سئوی پست وبلاگ به موتورهای جستجو کمک میکنن که متوجه موضوع مقالهی شما بشن.
هر چی مقالهتون طولانیتر بشه باید توی ایجاد تیترها دقیقتر عمل کنید. چند تا نکتهی مهم رو که در ادامه میگیم حتماً برای نوشتن تیترهای مناسب رعایت کنید.
نکات مهم برای بهینهسازی تیترها و زیرتیترها
تیترها باید تگهای H1، H2، H3 و غیره باشن. این تگها به شما کمک میکنن بتونید اطلاعات رو بهتر سازماندهی کنید. از طرف دیگه زیبایی و خوانایی پست شما بیشتر میشه.
توی بیشتر تیترها هم باید سعی کنید که کلمات کلیدی رو در کنار کلمات توصیفی بهکار ببرید. تیترهای محتوا مکانهای بهینهای برای قرار دادن کلیدواژههای برتر شما هستن. پس اونا رو دستکم نگیرید. این موضوع به بهبود سئوی پست وبلاگ خیلی کمک میکنه.
از H1 کم استفاده کنید اما تعداد تگهای H2، H3 رو بیشتر کنید و در اونها از کلمههای کلیدی استفاده کنید. وقتی این تگها بیشتر باشن نهتنها محتواتون تجزیه میشه بلکه خزندههای گوگل راحتتر پست شما رو ایندکس و رتبهبندی میکنن.
طول پاراگرافها و تیترها رو چک کنید
سعی کنید که پاراگرافها و جملههاتون رو کوتاه نگه دارید. اینطوری پست شما شبیه یه کتاب به نظر نمیرسه! بلکه حالت خودمونی و جمعوجور میگیره و خوندنش سادهتر به نظر میرسه. طول پاراگرافها بهتره بیشتر از ۱۵۰ کلمه نباشه. همینطور حواستون باشه که مطالب زیر یه تیتر رو کمتر از ۳۰۰ کلمه نگه دارید.
طول بهینه پست وبلاگ رو یادتون نره!
یکی دیگه از نکات سئوی پست وبلاگ توجه به تعداد کلمات مقاله است. طول پست وبلاگتون به اون محتوایی که میخواید بنویسید بستگی داره. اما ما بهتون توصیه میکنیم تا جایی که میتونید تعداد کلمات محتواتون رو چیزی بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه نگه دارید. اینطوری هم خوندنش برای خواننده راحتتره، هم کمکم دستتون میاد که با کلمات کمتر بهترین اطلاعات رو ارائه بدید.
لینک خارجی یا داخلی، راهی عالی برای سئوی پست وبلاگ!
حالا یعنی چی؟ یعنی اینکه توی محتواتون برخی از عبارتها یا کلماتتون رو به یه سری مقاله و صفحهی دیگه (مثل فروشگاه و …) لینک بدید. اینجوری میتونین مخاطب رو به صفحههای دیگهی سایت هدایت کنید. فراموش نکنید که هر چی مخاطب تو سایت شما بیشتر بمونه و رو لینکهای بیشتری کلیک کنه امتیاز سایتتون از نظر گوگل بالاتر میره. این کار راهی عالی برای سئوی پست وبلاگ و بالا بردن امتیاز سایتتونه.
وقتی پست رو به یه لینک داخلی ربط میدید گوگل ارزیابی میکنه که محتواهاتون چقدر با هم در ارتباطن، ضمن اینکه خوانندهها وقت بیشتری رو در وبلاگ شما میگذرونن و صفحاتتون بیشتر بازدید میخوره.
سعی کنید تو هر پست ۲ تا ۳ پیوند ایجاد کنید. یادتون نره که این لینکها رو طوری تنظیم کنید که توی یه صفحهی جدید باز بشن. لینکهای خارجی رو هم هر چند وقت یک بار چک کنید تا به پستهایی که خطا نشون میدن پیوند ندید.
به نظرات کاربران واکنش نشون بدید!
یه راه عالی برای اینکه به مخاطبها نشون بدید که چقدر براشون اهمیت قائلید اینه که به نظراتشون واکنش نشون بدید. اینطوری گوگل متوجه فعال و مسئول بودن شما میشه و بهتون امتیاز میده! اما مخاطبها چرا باید نظر بذارن وقتی شما اونها رو به این کار دعوت نمیکنید؟ پس یادتون نره توی پاراگراف آخر مخاطب رو به چالش بکشید تا ترغیب بشه براتون نظر یا پیشنهادی بذاره و یا سوالی که داره رو بپرسه.
چند نکتهی مهم دیگه برای استفاده از کلمه کلیدی
دقت کنید که استفادهی هر چه بیشتر از کلمات کلیدی توی محتوا به سئوی پست وبلاگ کمکی نمیکنه! بلکه حتی ممکنه با این کار رتبهی سایتتون پایینتر بیاد!
درسته که کلمات کلیدی میتونن در بهینهسازی پست شما مؤثر باشن. اما اگه چگالی استفادهشون از یه نسبتی بیشتر باشه گوگل متوجه میشه که شما در حال کمک به مخاطبانتون نیستید و امتیازتون پایین میاد. ضمن اینکه مخاطب متوجه میشه که مقالهی شما هدف اصلیش افزایش اطلاعات خواننده نیست. حالا این نسبت چطوریه؟ بهتره که در هر صد کلمه از محتواتون یک بار کلمه کلیدی اصلی بهکار برده بشه.
کلمه کلیدی اصلی در اولین پاراگراف!
شما باید کلمه کلیدی اصلیتون رو توی اولین پاراگراف متنتون، دقیقاً زیر تیتر H1 استفاده کنید. اینطوری هم خواننده متوجه میشه محتواتون حول چه محوری میچرخه و هدف پست شما چیه و هم گوگل. به غیر از کلمه کلیدی اصلی حتماً چند تا کلمه کلیدی فرعی هم توی محتوا بهکار ببرید.
چک لیست سئوی پست وبلاگ
واسه اینکه یه چک لیست سئوی پست وبلاگ داشته باشید و نیاز نباشه هر بار مطالب بالا رو دوباره بخونید، همهی اونها رو توی لیست زیر براتون خلاصه کردیم. کافیه هر بار قبل از منتشر کردن یک پست تو وبلاگتون به چیزایی که گفتیم توجه کنید تا محتوای شما توی گوگل رتبهی خوبی بگیره و به رتبهی سایتتون کمک کنه.
- بررسی عنوان (یونیک بودن، جذاب بودن)
- بررسی کلمات کلیدی کانونی و مرتبط و چک کردن چگالی اونها در متن.
- بررسی طول پاراگرافها و مطالب زیر هر تیتر.
- توضیحات متا که باید شامل کلمهی کلیدی اصلی و در صورت امکان کلمات مترادف باشه.
- بررسی لینکسازیهای داخلی و خارجی.
- بررسی طول محتوا.
- وجود CTA (Call To Action) یا دعوت مخاطب به بازخورد در پارگراف آخر..
- بازخوانی محتوا و رفع اشکالات املایی و نگارشی.
- در آخر محتوا رو با یه URL بهینه شده منتشر کنید. (توی URL کلمه کلیدی باشه، سعی کنید انگلیسی باشه)
حرف آخر دربارهی سئوی پست وبلاگ
تو این مقاله چک لیست سئو ۲۰۲۲ رو بررسی کردیم. اگر کمی تلاش و وقت صرف کنید سئوی پست وبلاگ میتونه به توسعهی وبلاگ شما در طول زمان کمک کنه. در غیر این صورت پستهای شما به هدف اصلیشون نمیرسن و وبلاگ شما تو جذب مخاطب شکست میخوره.
اقدامات سئو ممکنه در اولین نگاه سخت و زمانبر باشن، اما به مرور هم براتون سادهتر میشه و هم متوجه میشید که چه کارهای دیگهای هم میتونه بهتون کمک کنه. امیدواریم این پست بهتون کمک کرده باشه و خیلی زود پیشرفت چشمگیری داشته باشید. حالا اگه هنوز فکر میکنید چیزی هست که نیازه بدونید، کافیه که تو بخش نظرها از ما بپرسینش.