فرقی نداره فروشگاه آنلاین شما چقدر بزرگ یا کوچیک باشه؛ چون توضیح محصول در هر حالتی، نقش مهمی در موفقیت تجارت الکترونیک بازی میکنه.
توضیح محصولات یه عامل مؤثر توی جذب مشتری به حساب میاد. ارائه توضیحات خوب و جذاب درباره یه محصول میتونه روی تصمیم به خرید مشتری تأثیر بذاره. این تأثیرگذاری به نوبه خودش میتونه از یک مشتری بالقوه یه خریدار واقعی بسازه. در نتیجه نرخ تبدیل بالا میره و وقتی نرخ تبدیل بالا بره، فروش و سودآوری هم بالا میرن. فراموش نکنیم که توضیح محصول از نظر سئو و برای رنک گرفتن صفحات وبسایت شما هم خیلی خیلی مهمه.
تقریباً صاحبان همه مشاغل امروزی از اهمیت نوشتن توضیح محصولات باخبرن. ولی مسئله اینجاست که همه بلد نیستن این کار رو به شکل درست و اثربخش انجام بدن. به نظر شما بهترین راه برای جلبتوجه مخاطبان هدف به کمک توضیحات محصول چیه؟ ادامه مطلب رو بخونید تا جواب این سؤال رو پیدا کنید.
توضیح محصول چیه؟
قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشیم، اجازه بدید درک درست و دقیقی از توضیح محصول داشته باشیم. به بیان ساده، توضیحات محصول متنیه که برای توصیف و توضیح یه محصول و مزایاش نوشته میشه. این متن ترجیحاً باید تمام اطلاعات و جزئیات مهم محصول رو پوشش بده و یه معرفی کامل از محصول داشته باشه.
توضیح محصول میتونه به اندازه یه جمله یا یه پاراگراف کوتاه یا به اندازه یه مقاله، مفصل باشه. لحن توضیحات محصول هم میتونه جدی، طنز یا ترکیبی از این دو تا باشه. توضیحات محصول رو میتونیم درست کنار یا زیرِ عنوان محصول و تصاویرش قرار بدیم. در هر صورت، باید طوری اون رو بنویسیم که جذابیت و قابلیت خوانایی بالایی داشته باشه.

نحوه نوشتن توضیح محصول
اگه دنبال یه راهنمای خوب برای آموزش نوشتن توضیحات محصول هستید، جای درستی اومدید. ما میخوایم روش انجام این کار رو در قالب یه فرایند ۸ مرحلهای بهتون توضیح بدیم. یادتون باشه که قبل از نوشتن توضیحات محصولات، سؤالات مهمی وجود دارن که باید بهشون جواب بدید. اینکه متنتون چی باید بگه؟ چقدر باشه؟ در چه قالبی باشه؟ چطور اون رو برای سئو بهینه کنیم؟ بذارید بدون معطلی یکراست بریم سراغ مراحل نوشتن توضیح محصول!
۱. به کی، چی، کِی، کجا، چرا و چطور فکر کنید!
فکر کردن درباره مواردی که توی تیتر بالا میبینید، روش موردعلاقه خیلی از ژورنالیستهای حرفهایه! اونا توی روایت داستانهاشون برای مخاطبان سعی میکنن به این سؤالات جواب بدن. پس ما هم این روش رو بهعنوان اولین قدم در نوشتن توضیحات محصول انتخاب میکنیم.
- محصول مال کیه؟ مخاطبان هدف شما میتونن از نظر جنسیت، گروه سنی، ویژگیهای جمعیتشناسی و مواردی از این قبیل تفکیک بشن. پس سعی کنید اول طرف حسابتون رو بشناسید و دقیقاً بدونید محصول رو به چه کسایی معرفی میکنید.
- جزئیات مهم و اساسی محصول چیه؟ این میتونه شامل ویژگیهایی مثل ابعاد، کارکرد، قیمت، ارزش خرید و … باشه.
- چه مواقعی از محصول استفاده میشه؟ آیا مشتری قراره در زمان خاصی از روز از محصول استفاده کنه؟ شایدم محصول شما یه کالای فصلی یا مناسبتی باشه. آیا استفاده از محصول جنبهی روزانه داره؟ همه این جزئیات به بیان ارزش بلندمدت محصول شما کمک میکنن.
- کجا از محصول استفاده میکنن؟ آیا محصول برای استفاده در فضای داخلی ساخته شده یا فضای خارجی؟ شایدم بتونیم مکان استفاده از محصول رو در قالب خونه، ماشین و … تفکیک کنیم.
- چرا این محصول بهتر از محصولات مشابه دیگست؟ جواب این سؤال رو میتونید با کیفیت، ارزش خرید، آپشنهای ویژه و … بدید. درباره مزایایی که محصول به مشتری ارائه میده خوب فکر کنید. ضمناً ببینید چطور میشه از تصاویر بهعنوان یه مکمل خوب برای شرح محصول استفاده کرد؟
- محصول چطور کار میکنه؟ توضیح درباره نحوه کارکرد شاید برای همه محصولات ضروری نباشه. ولی اگه محصولتون یه کالای الکترونیکی باشه و ساختار پیچیده یا قطعات جداشونده داشته باشه، حتماً باید درباره نحوه عملکردش توی توضیح محصول صحبت کنید.
حالا که توی مرحله اول به این سؤالات مهم جواب دادیم، بیاید ایدههایی رو بررسی کنیم که به کمکشون میتونیم یه توضیح محصول معرکه بنویسیم.
۲. بهترین قالب رو برای توضیح محصول انتخاب کنید
قالب و سبک نگارش مناسب میتونه فوراً مخاطب رو به همراهی با شما مجاب کنه. واقعیت اینه که کاربرای امروزی، حوصله زیادی ندارن. بنابراین برای همراه کردنشون با توضیح محصول، زمان زیادی ندارید! یکی از بهترین راهها برای جلبتوجه مخاطبان کمحوصله و عجول، استفاده از بولت پوینت توی متنه. منظور از بولت پوینت همون گلولههای سیاه، پشت سر هم و کوچیکی هستن که ویژگیهای محصول رو به شکل تیتروار معرفی میکنن. بولت پوینتها معمولاً برای شرح مشخصات فنی مثل ابعاد یا بیان عبارات کوتاه مثل ویژگیهای کلیدی، گزینه خوبی هستن. اونا باعث میشن تا مخاطباتون متن رو آسون و سریع بخونن.
بااینحال بولت پوینت همیشه بهترین راه برای توضیح محصول و متقاعد کردن مخاطبان برای خرید اون نیست. نقطه ضعف بولت پوینتها اینه که احساسات خریدار رو درگیر نمیکنن و میتونن باعث بشن که توضیحات محصول، سرد، بیروح و مکانیکی به نظر برسه.
بهترین استراتژی، استفادهی ترکیبی از بولت پوینت و پاراگرافهای جذابه. می تونین متن رو با نوشتن یه پاراگراف غافلگیرکننده شروع کنید. مثلاً بگید که چرا زندگی مخاطب تا لحظه آشناییش با محصول شما، یه چیزی کم داشته؟!
۳. برای سنجش موفقیتتون، اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد تعیین کنید
برای اینکه بفهمید توضیح محصول تا چه حد کارایی داشته به هدفگذاری نیاز دارید. البته وقتی صحبت از هدفگذاری میشه معنیش اینه که باید کمی صبور باشید و به قول معروف، دندون روی جیگر بذارید! موفقیت توی این زمینه یکشبه به دست نمیاد. مطمئن باشید اگه دو مرحله قبل رو بهدرستی اجرا کنید، می تونید نتایج خوبی بگیرید. توجه شما باید روی بهبود شاخصهای کلیدی عملکرد متمرکز باشه. ولی این شاخصها چه مواردی هستن؟ چند تا از بهتریناشون اینان:
- افزایش نرخ تبدیل
- کاهش نرخ پرش (Bonus Rate) سایت یا صفحه محصول
- بهبود رنکینگ گوگل و موتورهای جستجوی دیگه
- افزایش موفقیت در دعوت به اقدام بازدیدکنندگان (مثل کلیک کردنشون روی یک لینک خاص)
- و …
۴. مختصر، مفید و شیرین بنویسید
توی نوشتن توضیح محصول، زیادهروی نکنید. بیش از حد نوشتن، نهتنها علاقهای برای خوندن در مخاطب ایجاد نمیکنه، بلکه میتونه باعث وحشتزدگی اون بشه! توی نوشتن پاراگرافها، جملات خوشایندی رو انتخاب کنید که مخاطب رو درگیر یه جور مکالمه ذهنی کنه. هر جایی هم که لازمه، از خلاصه کردن اطلاعات در قالب بولت پوینت دریغ نکنید.
۵. داستانسرایی کنید
خیلی وقتا محصول پیشینهای داره که برای شما خیلی خاص یا جذابه! اگه اینطوره، احتمالاً مخاطبان شما هم این پیشینه رو خاص و جذاب تلقی میکنن. این پیشینه، یه فرصت طلایی برای روایت یه داستان گیراست. داستانی که میتونه کاراکتر و احساس رو به کالبد محصول اضافه کنه و با تسخیر قلب و ذهن مخاطب، اون رو به سمت انجام کاری که شما میخواین (معمولاً خرید کردن) سوق بده.

۶. از به رخ کشیدن محصولتون اکراه نداشته باشید
اینکه متواضع باشید و با ادعاهای آنچنانی درباره محصول، روی اعصاب مخاطب پیادهروی نکنید خیلی خوبه. مطمئناً هیچ بقالی نمیگه ماست من تُرشه! ولی خب ممکنه یه کالا یا خدمت ویژگیهایی داشته باشه که بشه توی توضیح محصول بهش افتخار کرد. مثلاً ممکنه کاملاً دستساز باشه؛ یا بعد از سالها تست و آزمایش به بازار عرضه شده؛ یا اینکه یه محصول سبز باشه که برعکس محصولات رقیب، به هیچ عنوان محیط زیست رو آلوده نمی کنه.
اگه محصول شما هم چنین خصوصیاتی داره، اون رو با افتخار به رخ بکشید. اینطوری میتونید داستان جذابتری درباره محصولتون بسازید و بهتر مخاطبانتون رو قانع کنید که چرا محصولتون از محصولات رقبا بهتره؟
۷. اگه لازمه، فنی و تخصصی صحبت کنید
اگه در حال نوشتن توضیح محصول برای یه کالای خاص هستید، از ورود به جزئیات فنی اون محصول نترسید. گاهی توی محصولاتی مثل لوازم الکترونیکی یا پزشکی، همه جزئیات میتونن مهم و تعیینکننده باشن. با فنی صحبت کردن می تونید تخصص خودتون و برندتون رو توی صنعتی که فعالیت دارید، به مشتری ثابت کنید.
۸. بدونید کِی باید سکوت کنید و نشون بدید
متن، همیشه بهترین راه برای توضیح محصول نیست. اگر محتواتون بیش از حد طولانی و خستهکننده شده، به این فکر کنید چطور می تونید اون رو ساده و جذاب کنید؟ یه ایدهی عالی برای انجام این کار، استفاده از عکس و ویدئویه.
محتوای گرافیکی، وزن و تأثیر زیادی داره. فیلمها و ویدئوها خیلی خوب راهشون رو توی فایلهای ذهن مخاطب باز میکنن. پس گاهی بهتره از نوشتن دست بکشید و یه توضیح محصول تصویری داشته باشید. از تصاویر طوری استفاده کنید که نحوه کارکرد و ویژگیهای محصول رو نشون بدن.
حرف آخر
امیدواریم این راهنما تونسته باشه یه نقشه راه خوب برای نوشتن توضیحات محصول بهتون بده. یادتون باشه اجرای موفقیتآمیز مراحلی که با هم مرور کردیم، تا حد زیادی به مرحله اول بستگی داره. درواقع جواب دادن به سؤالات مرحله اول و مخصوصاً شناخت درست مخاطب و پرسونای اون، مهمترین گام برای نوشتن یه توضیح محصول خوندنی و جذابه.
خب! ما هر چیزی رو که از واجبات بحث نوشتن توضیحات محصول لازم بود باهاتون در میون گذاشتیم. حالا نوبت شماست که دست به کار بشید و با واژهها و جملهها محصولتون رو توی دل مخاطب جا کنید. مطمئن باشید از پسش برمیاید!