دلایل زیادی ممکنه موجب افزایش قیمت محصولات میشن؛ از شرایط اقتصادی گرفته تا بالا رفتن قیمت مواد اولیه. این بالا رفتن قیمت ممکنه برای خیلی از بیزینسها و برندها چالشهای پیشبینی نشدهای رو بوجود بیاره. یکی از این چالشها این موضوعه که چطور باید بدون عصبانی کردن مشتری، افزایش قیمت رو اعلام کرد. اکثر بیزینسها و برندها نمیدونن چطوری باید با این مسئله برخورد کرد.
بعضی از این کسب و کارها از این میترسند که اگه قیمتهای جدیدشون رو اعلام کنند مشتریانشون رو از دست بدن. بعضی دیگه از شرکتها هم از این میترسن که با بازخورد منفی مشتریها نسبت به این افزایش قیمت روبرو بشن. ولی باید در نظر بگیریم که دلایل زیادی که اکثرشون خارج از توان یک شرکتن باعث این بالا رفتن قیمت میشن. بالا رفتن تورم، شرایط بازارهای جهانی، اخلال در پروسه نقل و انتقال به خاطر کرونا و هزاران مورد دیگه. همهی این دلایل چه به تنهایی چه در کنار هم باعث بالا رفتن قیمتها میشن. ولی نیازی نیست نگران بشید.
بیشتر مشتریها خودشون هم انتظار دارن که بالاخره قیمتها بالا بره و تا ابد یکسان نمونه. اما یه نکته مهم وجود داره که باید حتما بهش دقت کنید. اگر شما قیمت محصولتون رو بالا ببرید ولی رقیب شما چنین کاری نکنه، اون موقع به مشکل برمیخورین. اون موقع است که با ریزش مشتریاتون باید دست و پنجه نرم کنید. برای جلوگیری از همچین سناریویی باید با در نظر داشتن این نکته چندتا کار انجام بدین. بالا رفتن قیمت رو مستقیما با مشتری در میون بذارید، هدف و دلیل بالا رفتن قیمت رو بهشون توضیح بدین و به طور کلی وضعیت رو طوری مدیریت کنید که مشتری بتونه وضعیتتون رو درک کنه. بتونه با شما همذاتپنداری کنه و مایل باشه تا همراه شما باقی بمونه. توی این مطلب میخوایم به همین موضوع بپردازیم.
مشتریتون رو با بالابردن قیمت سورپرایز نکنید!
«قبل» از بالا بردن قیمت حتما به مشتریان اطلاع رسانی کنید. برنامهریزی کنید تا با بهوجود آوردن یه اعلامیهی شکیل و مختصر مشتریانتون رو در جریان بالا رفتن قیمت محصولتون قرار بدین. نکته مهمی که حتما باید توی این اعلامیه رعایت کنید مشخص کردن زمان برای این تغییر است.
متاسفانه همیشه برندهایی هستن که بدون اعلام قبلی و بعضا حتی در حین خرید مشتریانشون رو با این افزایش قیمت روبرو میکنن. همین افزایش قیمت ناگهانی که مشتری هیچ آگاهی قبلیای بهش نداشته یکی از بزرگترین دلایل نارضایتی مشتریا است. ممکنه فکر کنید که اگه از قبل به مشتریاتون خبر افزایش قیمت رو اعلام کنید اونا از خرید محصول شما پشیمون بشن و نخوان از شما چیزی بخرن. ولی اگه کل قیمتای بازار بالا رفته باشه مشتری چارهای جز خرید نداره. خرید کردن از جایی هم که از قبل خبر افزایش قیمت رو اعلام میکنه برای خیلی از مشتریا قابل قبولتره. اگه شما از قبل یک کمپین پیامکی/ایمیلی ایجاد کرده باشین و همزمان توی شبکههای مجازی هم این افزایش قیمت رو اعلام کنید، از ریزش تعداد خیلی زیادی از مشتریانتون جلوگیری میکنید.
یه نکته مهم دیگه اینه که یه شبه این افزایش قیمت رو جلو نبرین. یه بازه حداقل دو هفتهای رو باید از قبل تعیین کنید تا بعد از اون قیمت محصولاتتون رو بالا ببرید. توی کمپین ایمیلی/پیامکیتون باید به این تاریخ خاص اشاره کنید و به مشتریاتون زمان بدین. خیلی از مشتریا ممکنه وسط هفته اول ایمیلشون رو مثلا چک کنن. اگه یه شبه قیمتا بالا بره ممکنه خیلی از مشتریا اعلامیه شما رو نبینن و در هرحال عصبانی بشن. در ضمن با در نظر گرفتن همچین بازه زمانیای شما میتونید با مشتریا و سوالاتشون برخورد کنید و دلایلتون رو بهشون توضیح بدین. مشتریا هم وقت دارن تا خودشون رو برای بالارفتن قیمت محصول مورد نظرشون و احتمالا اطلاع رسانی به مشتریان خودشن آماده کنن.
دلیل قابل قبولی برای افزایش قیمت محصولتون داشته باشین؛ ارزش محصولتون رو به مشتری یادآوری کنید
همیشه و بدون استثنا وقتی که افزایش قیمت رخ میده، مشتریا میخوان بدونن که چرا قیمتا بالا میرن. قبل از اینکه بالا رفتن قیمت رو به مشتریاتون اعلام کنید یه لیستی از تمام دلایلی که شما رو مجبور به این افزایش قیمت کرده رو تهیه کنید. در ضمن به این مسئله توجه داشته باشید که حتی در صورت خبررسانی و دادن دلایل کاملا موجه، باز هم ممکنه بعضی از مشتریا از دستتون عصبانی بشن.
با این حال شما باید خیال مشتریتون رو راحت کنید که این افزایش قیمت دلیل داره و سودجویی بیشتر نیست. بهشون بگید که بالا رفتن قیمت به خاطر اینه که کیفیت محصولتون حفظ بشه. یادآوری کنید بهشون که شما به ارزش محصول و کیفیتی که ارائه میکنید پایبندید. به طور خلاصه مشتری باید خیالش راحت باشه که این افزایش قیمت الکی نیست و پولش هدر نمیره.
صادق باشید
وقتی که میخواین بالا رفتن قیمت محصولتون رو به مشتری اعلام کنید باید رک و پوست کنده دلیلتون رو بهشون بگید و ترسی از خودتون نشون ندین. اگر مشتریاتون حس کنن که شما از افزایش قیمت محصولتون شرمندهاین و از واکنش منفی اونا میترسید، اون موقع باید انتظار رفتار بدی از مشتریاتون داشته باشید. از طرفی اگه اعتماد به نفستون بالا باشه و در عین حال شفافیت و صداقت توی کلامتون محسوس باشه، مشتری کنجکاو میشه که چرا دست به افزایش قیمت زدین. اون موقع است که مشتری میخواد دلیل پشت این بالا رفتن قیمت رو بدونه.
مثلا اگه از کمپین ایمیلی استفاده میکنید بهتره که به جای لینک دادن به صفحه محصول و هدایت مشتری به قیمت جدید، به صورت مستقیم خودتون تصویری از قیمت جدید محصول رو بهشون ایمیل کنید. همین کار به مشتریتون این پیام رو میرسونه که شما چیزی برای قایم کردن ندارین و قصدتون غافلگیر کردن اونا نیست.
افزایش قیمت رو با پیشنهادات ویژه همراه کنید
یکی از بهترین کارهایی که میشه برای خنثی کردن واکنش منفی مشتریا نسبت به افزایش قیمت انجام داد، بهوجود آوردن پیشنهادهای ویژه موقع خریده. پیشنهادهای ویژهای که به مشتریاتون آپشنهایی جدید و بعضا با تخفیفی ارائه میکنه.
اگه شما بتونید پیشنهادهای ویژهای رو در نظر بگیرید که مشتریاتون از پس قیمتشون بربیان و براشون بصرفه، اون موقع خشمشون پایین میاد. به این نکته هم دقت کنید که این پیشنهادهای ویژه لازم نیست فقط به سود مشتریاتون باشه. شما هم میتونید از این پیشنهادهای ویژه سود ببرین. مشتریای قبیلتون هم حس میکنن شما به خاطر جبران افزایش قیمت چنین پیشنهاداتی رو دارین ارائه میکنید و همین باعث میشه بخوان به شما وفادار بمونن. یادتون نره که مشتری وفادار مهمترین سرمایه یه فروشگاهه.
نتیجهگیری
اگه یه فروشگاه اینترنتی یا برند یا یه شرکتی بتونه وفاداری مشتریاش رو بالا ببره گل کاشته. این موضوع رو پس ذهنتون نگه دارید. در کنار این به این نکته هم دقت کنید که مشتریا بالارفتن قیمت محصول رو دوست ندارن. با این حال اگه شما استراتژی مناسبی برای اعلام کردن افزایش قیمت داشته باشید، میتونید این چالش سخت رو تبدیل به یه فرصت کنید. فرصتی که در نهایت به سود شما تموم میشه. در ادامه یه سری تاکتیک که اگه رعایت کنید با ریزش مشتری روبرو نمیشید رو براتون آماده کردیم:
- اگه امکانش هست مستقیما با مشتریاتون ارتباط بگیرید.
- مشتریتون رو غافلگیر نکنید. قبل از افزایش قیمت بهشون خبر این کار رو بدین.
- به مشتریاتون یادآوری کنید که افزایش قیمت توی چنین شرایطی در واقع به معنی حفظ کیفیت محصولتونه.
- دلایل افزایش قیمت محصول رو رک و صادقانه توضیح بدین.
- هنگام اعلام افزایش قیمت اعتماد به نفس داشته باشید و ترسی از خودتون نشون ندین.
- اگه از شرکتها و فروشگاههایی هستید که امکانش رو دارید، به مشتریاتون اجازه بدین در مورد افزایش قیمت ازتون سوالاشون رو بپرسن. بذارید نگرانیهاشون رو باهاتون در میون بذارن.
- به مشتریان پیشنهادات ویژهای بدین تا تلخی افزایش قیمت کمتر بشه.
کلا یادتون نره که افزایش قیمت یه فرایند پایهای توی اقتصاده. چیزیه که بالاخره رخ میده و هر اقتصاد سالمی تجربهاش میکنه. برای همین اگه الان برای اعلام خبر افزایش قیمت برنامهریزی نکنید، در آینده وقتی که مجبور به این کار بشین ضررش رو میبینین. پس چه بهتر که هرچه زودتر خودتون رو آماده کنید و از همین حالا یه برنامه دقیق برای این کار بریزید.