همکاری در فروش

همکاری در فروش چیست و چه تأثیری بر درآمد فروشگاه‌ آنلاین دارد؟

مدیران کسب‌وکارها همیشه به دنبال شیوه‌های جدیدی هستن تا بتونن فروش و سود نهایی خودشون رو افزایش بدن. فروشگاه‌های آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیستن. سیستم همکاری در فروش یکی از روش‌های فراگیر هست که یک جریان درآمد مؤثر رو به فروشگاه آنلاین اضافه می‌کنه.

همکاری در فروش چیه؟

همکاری در فروش به فرآیندی گفته می‌شه که ناشران با نمایش و تبلیغ یک محصول و هدایت مخاطب‌های خودشون به فروشگاه موردنظر، پورسانت مشخصی رو دریافت می‌کنند. این پورسانت معمولاً بر اساس حجم فروشی که از طریق ناشر به فروشگاه هدایت شدن محاسبه و به ناشر پرداخت می‌شه.

همکاری در فروش چطور کار می‌کنه؟

فرض کنید شما مالک یک وب‌سایت فروشگاهی هستید و سیستم همکاری در فروش رو در اختیار افراد قرار دادین. حالا هر شخصی که یک رسانه‌ی با مخاطب بالا داره (مثل وب‌سایت، کانال یا صفحه‌های اجتماعی) می‌تونه با عضویت در سیستم همکاری در فروش شما و دریافت لینک یا بنر مربوط به محصولات فروشگاه شما، اون‌ها رو به مخاطبانش نمایش بده.

باتوجه‌ به اینکه مخاطبان هر رسانه به مدیر اون رسانه اعتماد دارن، بنر یا لینک محصول شما رو به عنوان یه پیشنهاد از سوی اون شخص میبینن و ترغیب میشن تا از صفحه‌ی محصول بازدید کرده و نسبت به خریدش اقدام کنن.

عملکرد سیستم‌های همکاری در فروش به نحوی هست که اطلاعات مربوط به ارجاع‌دهنده‌ی مشتری ذخیره میشه و وقتی مشتری خرید خودش رو نهایی بکنه، مشخص می‌شه که این مشتری از طرف کدوم ناشر ارجاع داده شده.

پورسانت‌های ثبت شده برای ناشر در حساب کاربریش ثبت میشه و هر زمانی که مایل بود مجموع پورسانت‌ها رو دریافت کنه می‌تونه درخواست تسویه‌حساب رو ثبت کنه تا مدیر فروشگاه نسبت به واریز پورسانت‌ها اقدام کنه.

به این ترتیب یک فرآیند برد-برد اتفاق می‌افته. یعنی هم ناشر به یک سود بدون دردسر رسیده و هم فروشگاه تونسته بدون نیاز به صرف هزینه‌های مربوط به تبلیغات بنری و کلیکی مرسوم، فروش بیشتری رو تجربه کنه.

انواع سیستم‌های همکاری در فروش

بازاریاب‌ها و ناشران، همه مشابه همدیگه نیستن و می‌شه اون‌ها رو به چند دسته‌ی متفاوت تقسیم کرد.

پت فلین در سال ۲۰۰۹ بازاریاب‌ها رو در ۳ دسته تقسیم کرد:

همکاری در فروش غیرمرتبط

این بازاریاب‌ها یا ناشران، هر محصولی رو تبلیغ می‌کنن و موضوع مشخصی رو برای تبلیغات خودشون انتخاب نمی‌کنن. تنها هدفشون این هست که به ازای کلیک روی بنرهای تبلیغاتی و فروشی که صورت می‌گیره کمیسیون دریافت کنن.

همکاری در فروش مرتبط

برخلاف مورد قبل، این بازاریاب‌ها محصولاتی رو تبلیغ می‌کنن که مرتبط با زمینه‌ی کاری خودشون باشه و به عبارتی به محتوایی که به مخاطب ارائه میدن مربوط باشه. مزیت تبلیغ محصولات مرتبط با زمینه‌ی کاری ناشر اینه که مخاطب به دلیل اعتماد به تخصص ناشر در زمینه‌ی ارائه شده، راحت‌تر و سریع‌تر به بنرهای تبلیغاتی و پیشنهادهای اون اعتماد می‌کنه و میزان فروش محصول فروشگاه، افزایش چشمگیری رو تجربه می‌کنه.

همکاری در فروش مشارکتی

در این نوع بازاریابی، ناشر صرفا محصولی رو تبلیغ می‌کنه که خودش تجربه‌ی استفاده از اون رو داشته و به نوعی به اون محصول علاقه داره و می‌خواد به مخاطبانش پیشنهاد خرید بده.

یک اینفلوئنسر اینستاگرامی رو درنظر بگیرید که در زمینه‌ی فعالیت‌های ورزشی تولید محتوا می‌کنه و چند میلیون دنبال‌کننده داره. این شخص وقتی در قالب یک استوری، یک محصول ورزشی رو تبلیغ کنه بخش قابل‌توجهی از مخاطبانش که به محتوای ورزشی علاقه‌مند هستن به خرید این محصول ابراز تمایل نشون میدن.

در این شیوه‌ی همکاری در فروش علاوه بر افزایش سود خالص فروشگاه آنلاین، اعتبار ناشر هم بابت نمایش تبلیغات نامرتبط زیرسوال نمی‌ره.

همکاری در فروش

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

مثل هر سیستم و شیوه‌ی دیگه‌ای، Affiliate Marketing هم مزایا و معایب خاص خودش رو داره. در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین مزایا و ایرادات این سیستم بازاریابی بپردازیم.

مزایا:

  • اجرای آسان: نیاز به انجام کار خاصی نیست. کافیه سیستم همکاری در فروش رو روی فروشگاه خودتون پیاده‌سازی کنید و اون رو در اختیار ناشران و بازاریاب‌ها قرار بدید تا تبدیل به یک منبع درآمدی بشن.
  • ریسک کم: در سیستم همکاری در فروش شما هیچ هزینه‌ی ثابتی به ناشر نمی‌دید و پورسانت صرفا در ازاء فروش پرداخت میشه. بنابراین شما وقتی پورسانت رو به ناشر پرداخت می‌کنید که قبلاً هزینه‌ی محصول رو از مشتری دریافت کرده باشید.
  • افزایش مقیاس سریع و آسان: با بهره‌گیری از سیستم همکاری در فروش شما نیازی به استخدام بازاریاب جدید ندارید و به صورت نامحدودی می‌تونید فروش خودتون رو افزایش بدید.

معایب:

  • نیاز به صبر: این شیوه‌ی بازاریابی، راه یک شبه پولدار شدن نیست. باید صبر داشته باشید تا ناشران به سراغ شما بیان، به معرفی محصولات شما بپردازن و مخاطباشون رو به فروشگاه شما هدایت کنن. این فرآیند زمان‌بر هست و عجول بودن شما باعث میشه انگیزه‌ی کافی برای ادامه‌ی کار نداشته باشید.
  • پرداخت کمیسیون به ازاء هر فروش: کمیسیون در عین اینکه یک مزیت هست ممکنه در شرایطی یک ایراد محسوب بشه! اگر یک ناشر مشتری‌های زیادی رو به سمت شما هدایت کنه، کمیسیون بالایی هم دریافت می‌کنه. در صورتی که اگر همون شخص به عنوان کارمند شما مشغول فعالیت بود، حقوق به‌مراتب پایین‌تری رو دریافت می‌کرد.

جمع بندی

سیستم همکاری در فروش، یکی از روش‌های کم ریسک و با بازده بالا در زمینه‌ی بازاریابی و افزایش فروش محسوب میشه. این روش در سال‌های اخیر به یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها برای فروشگاه‌های آنلاین تبدیل شده. مدیران کسب‌وکارها بدون نیاز به استخدام نیروی جدید و تأمین سرمایه‌ی اولیه می‌تونن فروش خودشون رو ارتقاء بدن و سود خالص بیشتری کسب کنن. در صورتیکه به درستی از این روش بازاریابی استفاده کنید، می‌تونید فروش‌تون رو چند برابر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *