لید چیست؟

لید چیه و به چه درد ما برای پیدا کردن مشتری میخوره؟

افزایش فروش هدف اصلی هر شرکت و سازمان کوچیک و بزرگ هستش که به روش‌های مختلفی قابل اجراست. جمع‌آوری لید یا سرنخ یکی از استراتژی‌های فروش به شمار می‌ره که مشتری بالقوه رو شناسایی و اون رو تبدیل به خریدار واقعی می‌کنه.

تو این نوشته قصد داریم راجع به لید یا سرنخ و تأثیر اون در افزایش فروش صحبت کنیم.

لید یا سرنخ چیه؟

بازاریابی سرنخ یا بازاریابی تولید سرنخ به فرآیندی گفته می‌شه که طی اون تحریک علاقه‌ی مشتری‌های بالقوه انجام شده تا در نهایت اونها به خریداران محصول یا خدمت کسب‌وکار تبدیل بشن. این فرآیند از طریق کانال‌های مختلفی در بازاریابی آنلاین قابل انجامه که به کانال‌های در دسترس کسب‌وکار بستگی داره.

باتوجه‌به تغییر شرایط بازار و رایج شدن خریدهای آنلاین، بخش قابل‌توجهی از مشتری‌ها قبل از برقراری تماس مستقیم با فروشنده، اطلاعات مربوط به شرکت و محصول رو در اینترنت جستجو می‌کنن تا اطلاعات دقیق‌تری بدست بیارن.

مشتری‌ها در موتورهای جستجو مثل گوگل، مشغول به جستجو راجع‌به محصول هستن. در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام اطلاعات راجع‌به کسب‌وکار یا محصول رو رصد می‌کنن و یا اطلاعات لازم رو مستقیماً از وب‌سایت شرکت دریافت می‌کنن.

هدف بازاریابی لید یا سرنخ، جمع‌آوری و دسترسی به اطلاعات مشتری بالقوه هست. تا بشه به نیازهاش پاسخ داد و اون رو به خریدار نهایی شرکت تبدیل کرد. به‌طور کلی، سرنخ یک تماس با مشتری آینده‌نگر واجد شرایط فروش رو مشخص می‌کنه.

در بازاریابی، سرنخ‌ها بخش مهمی از چرخه‌ی زندگی مشتری محسوب می‌شه و می‌تونه شخصی باشه که محتوای شما رو دیده، فایلی رو از وب‌سایت شما دانلود کرده، داخل سایت ثبت‌نام کرده و یا به عضویت در یک خبرنامه از خودش تمایل نشون داده.

کانال‌های تولید سرنخ یا لید

هر کسب‌وکاری برای افزایش مشتری بالقوه و تبدیل اونها به خریدار از تمامی کانال‌هایی که در دسترسش هست استفاده می‌کنه تا بتونه بیشترین لید رو جمع‌آوری بکنه. محدود کردن جمع‌آوری لید به یک کانال مشخص، بازدهی بازاریابی رو کاهش می‌ده و موجب اتلاف زمان و هزینه‌های کسب‌وکار می‌شه.

با بهره‌مندی از کانال‌های مختلف و تعامل مناسب با مخاطبان هر کانال میشه حجم قابل‌توجهی از سرنخ باکیفیت رو برای محصول یا خدمت کسب‌وکار جمع‌آوری کرد که در آینده بخش اعظمی از اون‌ها به خریداران وفادار تبدیل خواهند شد.

مهم‌ترین کانال‌های جمع‌آوری لید یا سرنخ به شرح زیر هست:

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
هرچی وب‌سایت از نظر محتوایی غنی‌تر باشه و تکنیک‌های طراحی صفحات بهتر پیاده‌سازی بشه، ورودی‌های بیشتری از موتورهای جستجو دریافت خواهد شد. بنابراین مخاطبان بیشتری هم در اختیار داریم تا بتونیم به جمع‌آوری اطلاعات مشتری و لید بپردازیم.

رسانه‌های اجتماعی

بهره‌مندی از ظرفیت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی یکی دیگه از کانال‌های مهم جذب سرنخ به شمار می‌ره که کسب‌وکارها اهمیتش رو درک کردن و هزینه‌ی زیادی رو براش صرف می‌کنن. باتوجه‌به حضور طیف وسیعی از افراد در شبکه‌های اجتماعی، تعامل با مشتری بالقوه در این محیط می‌تونه جذب مشتری رو با سرعت بالایی به نتیجه برسونه.

تبلیغات در موتورهای جستجو

یکی از کانال‌هایی که نرخ جذب بالایی داره، تبلیغات در موتورهای جستجو مثل Google هست. در این روش تبلیغاتی، لینک وب‌سایت شما در جستجوهای مرتبط با کلمات کلیدی شما به عنوان یک نتیجه‌ی Native به کاربر نمایش داده میشه و اون رو به وب‌سایت شما هدایت می‌کنه.

حالا می‌تونید اطلاعات لازم رو ازش دریافت کنید و در آینده ارتباط برقرار کنید باهاش.

تبلیغات بنری

استفاده از تبلیغات بنری و همسان در وب‌سایت‌های پربازدید یکی دیگه از روش‌های جمع‌آوری لید و افزیش فروش به شمار می‌ره. در این روش به ازای هر کلیک روی بنر یا بر اساس مدت اجاره‌ی مکان بنر، مبلغی به عنوان پورسانت به رسانه‌ی ناشر پرداخت می‌شه.

صفحات فرود

صفحات فرود یا Landing Page یکی دیگه از روش‌های موثر جذب سرنخ محسوب می‌شه. در این روش مخاطب از طریق یکی از کانال‌ها وارد صفحه‌ی فرود می‌شه و بعد از برخورد با محتوای جذاب و همسو با نیازش، اقدام به ثبت اطلاعات خودش می‌کنه.

روابط عمومی آنلاین (چت)

وقتی مخاطب وارد وب‌سایت می‌شه و می‌بینه کارشناس فروش، آنلاین هست و می‌تونه سوالش رو به صورت مستقیم بپرسه و در لحظه جواب مناسب رو دریافت کنه. اینجا مخاطب اطلاعات تماس رو در اختیار پشتیبان میذاره که بعداً می‌شه برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب ازش استفاده کرد.

پیامک

ارسال پیامک‌های انبوه یکی دیگه از کانال‌های جمع‌آوری سرنخ محسوب می‌شه که اتفاقاً در ایران بازدهی خوبی رو برای کسب‌وکارها رقم زده. با یک عنوان جذاب و یک لینک کوتاه می‌تونیم درصد قابل‌توجهی از افراد رو از طریق پیامک به وب‌سایت هدایت کنیم و اطلاعات‌شون رو بگیریم.

مزیت لید یا سرنخ برای کسب‌ و کار

لید چیست؟

همون‌طور که قبلاً هم اشاره شد، جمع‌آوری لید باعث می‌شه بتونیم اطلاعات تماس مشتریان بالقوه محصول یا خدمت خودمون رو در اختیار داشته باشیم و در زمان‌های مناسب با این افراد ارتباط بگیریم.

برای مثال ما با پیاده‌سازی یه کمپین تبلیغاتی در کانال‌های مختلف شامل تبلیغات بنری و شبکه‌های اجتماعی، افرادی که به محصول ما علاقه دارن رو جذب صفحه‌ی فرود مدنظرمون می‌کنیم و اطلاعات اصلی تماس شامل نام و نام خانوادگی و شماره همراه یا ایمیل‌شون رو می‌گیریم. 

حالا ما کلی اطلاعات تماس افراد رو در اختیار داریم که مشتاق محصول ما هستن. با ارسال پیشنهادات مناسب در بازه‌های زمانی مختلف و البته بر اساس جایگاه هر مشتری در قیف فروش می‌تونیم مخاطب رو یک پله به خودمون نزدیک‌تر کنیم.

به دلیل رقابت بالا در ارائه‌ی محصول و خدمت از سوی کسب‌وکارها و همچنین مشغلات بالای افراد، عدم ارتباط مناسب با لیدها باعث کاهش سطح فروش کسب‌وکار می‌شه. بخشی از افراد بجای اینکه جذب شما بشن، جذب رقیب‌تون می‌شن که سرنخ‌ها رو جدی گرفته و با مخاطب تعامل درستی داشته. بخشی هم انقدر درگیر مسائل کاری و شخصی‌شون هستن که کلاً یادشون رفته دنبال محصولی مشابه محصول شما بودن!

جمع بندی

بازاریابی سرنخ یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش فروش هر کسب‌وکار به شمار می‌ره که عدم توجه کافی به این مسأله موجب کاهش فروش و واگذار کردن بازار به رقبایی می‌شه که جمع‌آوری لید و استفاده از اون رو جدی گرفتن.

جمع‌آوری لید یا اطلاعات مشتری از طریق کانال‌های متعددی قابل انجامه که سئو، تبلیغات بنری، تبلیغات در موتور جستجو، رسانه‌های اجتماعی، صفحات فرود، پیامک و روابط عمومی آنلاین از مهم‌ترین کانال‌ها به شمار می‌ره.

کسب‌وکارها با جمع‌آوری سرنخ‌های باکیفیت و برقراری ارتباط هدفمند با اون‌ها، می‌تونن بخش قابل‌توجهی از مشتری‌های بالقوه‌ی خودشون رو به خریداران قطعی و وفادار تبدیل کنن و در میدان رقابت جایگاه خودشون رو حفظ کنن.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص روش‌های جمع‌آوری لید می‌تونید با ما تماس بگیرید.

شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴

وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *