با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فضای مجازی، کسبوکارها هم دچار تغییرات زیادی شدن. فروشگاه آنلاین، نوعی کسبوکار نوپا محسوب میشه که بیشتر فرآیند خرید و فروش به صورت مجازی انجام میشه. قواعد جذب مشتری و فروش بیشتر در کسبوکارهای اینترنتی، متفاوت از کسبوکارهای سنتیه. بنابراین هر کسی که فروشگاه آنلاینی رو میگردونه یا توی فکر راه انداختن چنین کسب و کاریه، باید دانش خودش رو درباره این نوع از فروشگاهها بیشتر کنه. ما اینجاییم که به شما کمک کنیم تا تخفیف دادن رو، که یکی از راههای جذب مشتریه، به صورت اصولی طبق آمار و دادهها یاد بگیرید.
چرا باید برای محصولات فروشگاه آنلاین تخفیف گذاشت؟
میدونستید ۵۷ درصد از خریدارهای فروشگاه آنلاین اعلام کردن که اگه کد تخفیف یا کوپن نداشتن، اصلاً از فروشگاه خرید نمیکردن؟ این آمار یعنی این که اگه برای اجناس و خدماتتون تخفیف نمیذارید، دارید بخش بزرگی از مشتریان بالقوه رو از دست میدید. ۹۱ درصد کسایی که تخفیف شامل حالشون شده هم گفتن که اگه فروشگاه آنلاین تخفیف بذاره، دوباره ازش خرید میکنن. این آمار هم یعنی اگه دوباره تخفیفهاتون رو تکرار نمیکنید، ممکنه مشتریهایی که یک بار ازتون خرید کردن، دوباره این کار رو انجام ندن.
حالا راضی شدید که حداقل یک بار روی محصولاتتون تخفیف بذارید؟ تخفیف دادن ظرافت و دانش خاصی رو میطلبه تا بتونید مشتری جدید پیدا کنید یا مشتریهایی رو که یک بار خرید کردن به خودتون وفادار کنید!
انواع تخفیف
در ادامه با انواع تخفیف آشنا میشید و یاد میگیرید چطوری ازشون استفاده کنید.
تخفیف درصدی
اولین تخفیفی که میخوایم راجع بهش حرف بزنیم توی کسبوکارهای سنتی خیلی رایجه و همه ما میدونیم چطور کار میکنه. تخفیف درصدی نوعی از تخفیفه که فروشنده درصدی از قیمت نهایی خدمات یا کالا رو برای خریدار کم میکنه. مثلا میگه روی یک جنس دویست هزار تومنی بهت ده درصد تخفیف میدم. این مدل از تخفیف دادن برای خریدار آشناست اما مشکلش اینه که خریدار رو مجبور میکنه توی ذهنش عملیات ریاضی انجام بده. بنابراین اگه قیمت کالای شما ۱۰۰ هزار تومانه، مجازید از این نوع از تخفیف استفاده کنید. در غیر این صورت ممکنه عملیات ریاضی ذهنی، مشتری رو بترسونه!
تخفیف مستقیم یا غیر درصدی
مدل دیگهای از تخفیف هم هست که شما به صورت غیردرصدی و مستقیم بخشی از پول رو از کالاتون کم میکنید. مثلا اگه کالای شما ۲۵۰ هزار تومانه، میتونید مستقیم بگید برای تخفیف، ۵۰ هزار تومان رو برداشتید. البته توی استفاده از این مدل تخفیفها خیلی دقت کنید. شما میتونید بر اساس خرید مشتری تخفیفها رو اعمال کنید. مثلا بگید اگه سه تا لباس از من بخرید بخشی از پول رو تخفیف میدم.
یکی بخر، دو تا ببر
ترفند یکی بخر، دو تا ببر هم تخفیف وسوسهانگیزیه. میتونید نزدیک به مناسبتهای خاص تقویمی، از این مدل تخفیف استفاده کنید. مثلا مناسبتی مثل عید نوروز رو تصور کنید. مشتری شما ممکنه از زیورآلاتی خوشش بیاد و قصد داشته باشه یکی برای خودش و یکی رو به عنوان عیدی به دوستش بده. اگه بهش تخفیف یکی بخر دو تا ببر بدید، خاطره خوبی براش میسازید. مطمئن باشید این مشتری دوباره به فروشگاه آنلاین شما سر میزنه و ازتون خرید میکنه.
اشانتیون یا هدیه
اشانتیون دادن یا هدیه مجانی در ازای خرید، زیاد توی کسبوکارهای سنتی رایج نیست اما کسبوکارهای آنلاین زیاد از این مدل از تخفیف استفاده میکنن. همیشه بعضی از اجناس توی انبار فروشگاهها بیشتر میمونن و نگهداری ازشون به علت حجم بالا به صرفه نیست. از طرفی مشتریها هم زیاد تمایل ندارن بخرنش. فروشگاه آنلاین میتونه این اجناس رو هدیه بده. این طوری مشتری در ازای خرید یک جنس، یه کادو از طرف فروشگاه هم دریافت میکنه. هدیه دادن باعث ایجاد یه خاطره خوب در ذهن مشتری میشه و احساس میکنه یه پولی توی جیبش رفته. از هدیه دادن اجناسی که خوب فروش نمیرن غافل نشید چون احتمالاً با این روش سود بیشتری بهتون میدن.
ارسال رایگان
میشه فروشگاهها رو به سه دسته بزرگ تقسیم کرد. در اولین دسته، فروشگاههایی قرار دارن که فروش خودشون رو به صورت حضوری انجام میدن. یعنی مشتری باید وارد فروشگاه بشه و اجناس رو ببینه. در دسته دوم فروشگاههایی وجود دارن که فروش خودشون رو به صورت غیر حضوری یا آنلاین انجام میدن. سومین دسته هم فروشگاههایی هستن که از هر دو روش برای فروش استفاده میکنن.
فروشگاههای دسته دوم و سوم همیشه با یه مشکل جدی مواجه میشن. هزینه ارسال اجناس ممکنه زیاد باشه و مشتری رو از خرید کردن منصرف کنه. یکی از بزرگترین دلایلی که مشتری بیخیال سبد خریدش میشه یا دفعات خرید رو کم میکنه، هزینه ارساله. این فروشگاهها میتونن به مشتری بگن که ارسال رایگان انجام میدن اما هزینه حمل و نقل و ارسال رو روی ارزش افزوده کالا محاسبه کنن.
میتونید کف و سقفی برای ارسال رایگان تعیین کنید و به مشتری اعلام کنید که اگر در این محدوده خریدی انجام بدن، فروشگاه میتونه اجناس رو به صورت رایگان بفرسته. این امکان یکی از چندین امکان بسیار خوب، نرم افزار فروشگاه ساز آنلاین شرکت کاراوب هست. در تجربهای که از آنالیز اطلاعات مشتریانی که با نرم افزار ما سایت فروشگاهی خودشون رو راه اندازی کردن داشتیم، ارسال رایگان به شدت بر روی تعداد خرید از فروشگاه تاثیر میذاره و به شدت تعداد خرید رو افزایش میده.
چی کار کنیم که تخفیف مؤثرتر بشه؟
اولین قدم اینه که به صورت مداوم تخفیفهاتون رو اعلام و یادآوری کنید. میتونید از استوری و پست اینستاگرام، ایمیل، پیامک و… استفاده کنید. یکی از مهمترین بخشهای فرآیند خرید و فروش، تبدیل مشتری عادی به مشتری وفاداره. یادآوریهای شخصی میتونه کمک کنه مشتریهاتون تصور کنن به یادشون هستین و از شما خرید کنن.
قدم دوم اینه که به مشتریهای قدیمی تخفیفها و مزایای بیشتری بدید. همه کسبوکارها از یه جایی شروع کردن و بدون کمک مشتریهای قدیمیشون نمیتونستن پیشرفت کنن. بنابراین همیشه حواستون به مشتریهای قدیمی باشه چون اونها میتونن دوباره براتون مشتری بیارن.
جمع بندی
تخفیف دادن یکی از مؤثرترین راهها برای جذب و نگه داشتن مشتریه. همچنین میتونه کمکتون کنه سرمایه بیشتری جمع کنید و کسبوکارتون رو توسعه بدید. بنابراین سعی کنید در زمان مناسب، تخفیفهای درستی رو اعمال کنید.
با توجه به همۀ نکاتی که راجع به این موضوع گفتیم، اگه بازم نیاز به راهنمایی تو این زمینه داشتید، میتونید با شرکت ما تماس بگیرید تا راهنماییهای لازم رو انجام بدیم.
شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴
برای خوندن مطالب بیشتر، به صفحۀ اصلی وبلاگ کاراوب مراجعه کنید.