انواع دامنه وب سایت

انواع دامنه وب سایت؟

دامنه‌ها انواع مختلفی دارند. نوع دامنه می‌تونه اطلاعاتی از نوع وبسایت رو بدون ورود به اون رو به کاربر بده. شناخت انواع دامنه کمک می‌کنه تا بتونید دامنه بهتری برای سایت خودتون انتخاب کنید. اما اگه نمیدونید که کلا دامنه وب سایت چیه و چطور کار میکنه، قبل از خودندن ادامه این مطلبی که توضیح دادیم دامنه چیه رو بخونید.

دامنه‌ها معمولا از دو یا سه بخش تشکیل شدن که هر بخش با نقطه از بخش دیگه جدا میشه. وقتی دامنه رو از راست به چپ بخونیم، از عمومی‌ترین بخش به اختصاصی‌ترین بخش میریم. این سه بخش از دامنه در اصطلاح تخصصی با نام‌های زیر خطاب میشن.

  • Top-level domains (TLD)
  • Second-level domains (SLD)
  • Third-level domains

بخش های دامنه وب سایت

دامنه سطح بالا (TLD):

TLD که به صورت عمومی بیشتر با عنوان پسوند دامنه شناخته میشه به بخشی که بعد از آخرین نقطه در سمت راست دامنه میاد، گفته میشه. پسوند وب‌سایت نشان دهنده شخصیت یک وب‌سایت هست و مکان یا هدف و کاربری اون سایت رو نشون میده.

پسوند دامنه وب سایت (TLD) به چند دسته تقسیم میشه.

دامنه عمومی (gTLD)

برخی از این دامنه‌ها مثل com. یا net. یا org. رو حتما دیدین. تعداد بسیار زیادی از این دامنه‌های عمومی وجود دارن که می‌تونید تمامی اون‌ها رو در لیست سایت رسمی جهانی ببینید.

پسوند com متداول‌ترین پسوند دامنه وب سایت است. بیش از ۵۳ درصد از دامنه‌های ثبت شده، پسوند com هستند. این آمار تا آوریل ۲۰۲۲ هستش. استفاده از پسوندهای معمول، مترادف و مشهور ترافیک بیشتری از کاربران رو به سایت شما میاره چون کاربرها معمولا برای پسوند سایت همون پسوند متداول را به صورت پیش‌فرض می‌نویسن.

با این حال، یه پسوند کمتر متداول مثل online، معمولا ارزان‌تر است و دامنه سایت رو هم خاص‌تر میکنه.

دامنه مربوط به کشور (ccTLD)

این نوع پسوند، نشان‌دهنده کشور آن سایت است. پسوند دامنه مربوط به کشور، شامل دو حرف براساس نام بین المللی کشورهاست. مثلا پسوند مربوط به کشور (ccTLD) ایران ir ، ژاپن jp ، آمریکا us ، کانادا ca هست.

یکی از کاربردهای این پسوند برای شرکت‌های بین‌المللی است که با تمرکز بر کشورهای مختلف کار و تولید محتوا می‌کنن. مثلا BBC برای کاربران انگلستان خودش از دامنه bbc.co.uk استفاده می‌کنه و محتوای اختصاصی برای اون کشور رو در این دامنه ارایه میده.

دامنه حمایت شده (sTLD)

همونطور که از اسم این نوع دامنه مشخصه، دامنه‌های حمایت شده دامنه‌هایی هستن که تحت حمایت و نظارت یک سازمان یا نهاد خاص هستن. این سازمان در مورد اینکه آیا یک متقاضی واجد شرایط استفاده از این پسوند دامنه هست یا نه حرف آخر رو می‌زنن.

برخلاف دامنه‌های عمومی، دامنه‌های حمایت شده تعداد خیلی کم و محدودی دارن.

بعضی از مشهور‌ترین دامنه‌های حمایت شده edu و gov و cat و museum و travel و tel و mil و asia هستند.

دامنه سطح دوم(SLD):

دامنه سطح دوم، به بخشی که قبل از پسوند دامنه میاد گفته میشه. به عنوان مثال در دامنه سایت شرکت کاراوب عبارت karawebco که قبل از پسوند دامنه اومده، دامنه سطح دوم هستش.

SLD اولین نقطه تماسیه که کاربران اینترنت با وب سایت شما دارن. این به یاد ماندنی‌ترین بخش دامنه وب سایت شما و در نتیجه مهم ترین بخش هست.

دامنه سطح سوم (Third-level domain)

دامنه سطح سوم هم بخشی است که سمت چپ دامنه سطح دوم میاد. در اکثر مورادی که دامنه‌ها از سه بخش تشکیل شدن، به بخش سوم زیردامنه گفته میشه. زیردامنه یه پیشونده که به نام دامنه اضافه میشه تا اون بخش از سایت رو به عنوان یک بخش مستقل نشون بده. مثلا بخش مجله سایت دیجیکالا یک بخش جدا از سایت دیجیکالا هست و به همین دلیل آدرسش به صورت زیردامنه با آدرس mag.digikala.com هست. یکی از کاربردهای دامنه سطح سوم و زیردامنه‌ها، استفاده برای سایت‌هایه که بخش‌های جانبی‌ای دارن که خود اون بخش‌ها می‌تونن یک سایت کامل و مستقل باشن. مثل بخش فروشگاه یا بخش وبلاگ یک سایت. اگه به دامنه همین مطلب از وبلاگ کاراوب هم دقت کنید، متوجه میشید که وبلاگ کاراوب در زیردامنه سایت اصلی شرکت کاراوب راه‌اندازی شده.

نکته‌ای که وجود داره، اینه که دامنه‌ها حداقل دو بخش دارن اما می‌تونن سه بخش یا بیشتر هم داشته باشن. این مساله رو در مثال‌هایی که طول این مطلب ذکر کردیم هم مشاهده کردین.

الان که تعریف و کاربرد هر کدوم از بخش‌های دامنه وب سایت رو میدونین و از اهمیت نام دامنه سایت هم مطلع شدین، براساس دانشی که به دست آوردین یه نام دامنه خیلی خوب برای سایت‌تون انتخاب کنید که کاربر فقط با خوندن یا شنیدن نام دامنه سایت‌تون کلیت سایت و هدف و کاربردش رو متوجه بشه و دامنه سایت شما تو ذهنش باقی بمونه.

اگه برای انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت یا فروشگاه اینترنتی خودتون نیاز به راهنمایی و مشاوره دارین، می‌تونین با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنیم.

شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴

وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

برای خوندن مطالب بیشتر، به صفحۀ اصلی وبلاگ کاراوب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *