تجارت الکترونیک تونسته با استفاده از روشهای مختلف، روش فروش کسبوکارهای خرده فروشی رو تغییر بده. این تغییرات باعث اتفاقات زیادی در اقتصاد شده و تاثیر اون بر روی تمامی شغلها به وضوح دیده میشه. اما مسئله مهمی که وجود داره، بهبود تجربه خرید افراد در این مدل جدید هستش.
در ادامه این مقاله، تاثیراتی که تجارت الکترونیک بر روی روش خرید افراد گذاشته رو بررسی میکنیم. اینکه چه جوری میشه از تجارت الکترونیک برای ایجاد مشتری بیشتر استفاده کرد، یکی دیگه از بحثهاییه که در ادامه بهش اشاره میکنیم.
مثل همیشه، کارشناسهای بازاریابی تجارت الکترونیک در مجموعه ما پاسخگوی سوالات شما هستن و میتونن به شما کمک کنن که یک برنامه بازاریابی عالی رو برای کسبوکارتون بچینین.
بروز تجارت الکترونیک در اقتصاد جهانی
در سال ۱۹۶۹، CompuServe پلتفرم خدمات آنلاین خودش رو راهاندازی کرد و اولین شرکت تجارت الکترونیک رو به وجود آورد. اما از اون زمان به بعد، با تغییرات زیادی که در تکنولوژی اتفاق افتاد، تجارت الکترونیک هم عوض شد. حالا تجارت الکترونیک به سرعت در حال پیشرفت و رشد کردنه. آخرین آمار و پیشبینیهای تجارت الکترونیک رو در ادامه بررسی میکنیم.
- در سال ۲۰۱۹، خریدهای آنلاین ۱۴.۱ درصد از خرده فروشی جهانی رو به خودش اختصاص داده.
- پیشبینی میشه که سهم خریدهای آنلاین از خردهفروشیهای جهانی به ۲۲ درصد برسه.
- محققها تخمین زدن که تا سال ۲۰۲۴، کیف پولهای دیجیتال نصف بیشتر حجم پرداختهای تجارت الکترونیک رو تشکیل میدن.
- در سال ۲۰۲۲، ۲ دلار از هر ۵ دلار فروش آمازون متعلق به خریدهای آنلاین بوده.
بررسی اثرات تجارت الکترونیک بر روی کسبوکارهای مختلف با هر حوزه و اندازهای در ادامه گفته شده.
چه جوری تجارت الکترونیک بر اشتغالزایی اثر میذاره؟
قبل از سال ۲۰۲۰، تجارت الکترونیک یک روش خرید جدید بود ولی با شروع بیماری کرونا، در بین مردم باب شد. با بروز این اتفاقات، میشه گفت مهمترین تأثیر تجارت الکترونیک بر اقتصاد جهانی، به وجود اومدن شغلهای زیاد باشه.
طبق گزارشاتی که اداره آمار ایالات متحده عرضه کرده:
- در سال ۲۰۲۱، تجارت الکترونیک ۲۸ درصد رشد کرده.
- شغل تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲، ۳۲ درصد رشد کرده.
- کارشناسها پیشبینی کردن که تجارت الکترونیک و مشاغل مرتبط با کامپیوتر در سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰، ۱۳.۴ درصد رشد میکنه.
نتیجه پیشبینیهای انجام شده اینه که شغلهای وابسته به تجارت الکترونیک در آیندهای نزدیک ۵.۷ درصد سریعتر از بقیه شغلها پیشرفت میکنن.
مهمترین اثرات تجارت الکترونیک
با بیشتر شدن تجارت الکترونیک، تعداد زیادی از خرده فروشها فرصت جدیدی رو برای رشد اسم برند خودشون پیدا کردن. با تجارت الکترونیک، میتونید یک مجموعه متنوع از کالاها رو برای فروش بذارید، بازاریابی اون کالاها رو انجام بدین و با وصل شدن به اینترنت به مصرفکنندهها در هر جای جهان، کالاها و خدمات خودتون رو بفروشید.
علاوه بر این، با ایجاد کردن قابلیت خرید از طریق موبایل، میتونید شرایطی رو به وجود بیارین که با رقیبهاتون فرق کنین و از اونها جلو بزنین. چون تعداد زیادی از شغلها هنوز گزینه خرید آنلاین رو برای مشتریهاشون به وجود نیاوردن.
تجربه فروش B2C برای کسب و کارهای B2B
عبارت B2C مخفف Business To Consumer معرف کسب و کاریه که فروش به مشتری نهایی رو انجام میده اما B2B یه Business To Business به کسب و کاری گفته میشه که به کسب و کار دیگهای خدمت میده یا کالا میفرشه و با مشتری خرد طرف نیست.
شرکتهای B2B اگر تجربه خرید مناسبی رو ایجاد کنن که این تجربه خرید با چشمانداز B2C سازگاری داشته باشه، میتونن مزیت رقابتی زیادی به رقیبهاشون ایجاد کنن. نتیجه نظرسنجیهایی که انجام شده اینه که ۹۰ درصد از مشتریهای B2B انتظار دارن که خریدی مثل خرید آنلاینی شبیه به خریدهای B2C داشته باشن.
اما این تجربه خرید دقیقاً شامل چه چیزهایی میشه؟
- تجربه چندکانالی (Omnichannel)
- چندین نقطه تماس
- روابط شخصی
- پلتفرمهای کاربر پسند
اگرچه این مقاله تماما برای تجارتکنندههای B2C نوشته شده ولی شرکتهای B2B هم میتونن از اینها استفاده کنن.
بازارهای آنلاین
از دهه ۱۹۹۰، بازارهای آنلاین سهم بیشتری رو از بازار گرفتن و آمازون و علیبابا برندهای مطرحی هستند که به غولهای بازار آنلاین هم معروفند.
اینکه بخواید آمازون یا علی بابای بعدی شما باشین ممکنه هدف واقعبینانهای نباشه. ولی شما میتونین تاکتیکهای خاصی که این غولهای تجارت الکترونیک استفاده کردن رو یاد بگیرید تا کیفیت خرید مشتریهاتون رو بالا ببرین.
یک استراتژی عالی برای شکستن رکوردهای فروش قبلی اینه که انواع محصولات رو در بازار عرضه کنین. حتی اگر محصولات هم از برند شما نباشه میتونین این کار رو انجام بدین. به عنوان مثال، ۵۶ درصد از جنسهای فروخته شده آمازون از فروشندههای سوم شخص به دست مشتری میرسه.

زنجیره تامین قدرتمند
تجارت الکترونیک اثر زیادی بر زنجیرههای تأمین جهانی و تجربه خرید مشتری داشته. به عنوان مثال، مدیریت زنجیره تامین در تجارت الکترونیک، بازه عمر محصول رو کوتاه کرده. اثر این اتفاق اینه که بازرگانها میتونن گروههای بیشتری از محصولات رو در جهت جلوگیری از فرسایش قیمتها، در بازار عرضه کنن.
همچنین، مدیران انبار میتونن خدمات ارزش افزوده بیشتری رو برای بهبود بخشیدن و ساده کردن تجارت الکترونیک ارائه کنن:
- اگر صاحب برندی هستین که به صورت آنلاین و حضوری فعال هستین، جدا کردن مقدار فروش آنلاین و حضوری به شما کمک میکنه تا پیشبینیهای دقیقتری از حجم فروش خودتون داشته باشین.
- با استفاده از نرمافزار انتخاب و بستهبندی (pick-and-pack) میتونین سفارشها رو سریعتر بفرستین.
- عملیات مدیریت سطح موجودی رو با استفاده از ابزارهای لجستیک و بررسی موجودی به نحو احسنت انجام بدین.
برای مصرفکنندههای امروزی مهمه که همیشه محصولهای شما در انبار موجود و برای ارسال آماده باشن. شما میتونین از این روش وفاداری به برند رو در بین مشتریهاتون ایجاد کنین.
دسترسی به رسانههای اجتماعی
با استفاده از شبکههای اجتماعی، مشتریها آسونتر میتونن محصول شما رو به دیگران نشون بدن و به اصطلاح اونها رو به اشتراک بگذارن یا قبل از خرید آنلاینشون، از اطلاعات محصول با خبر بشن. برای صاحبهای تجارت الکترونیک، خرید از طریق شبکههای اجتماعی یک امر واجبه. همچنین، با استفاده از تبلیغاتی که به اینفلوئنسرها میشه سپرد، شرایطی فراهم میشه که دسترسی برندتون به مشتریهای بالقوه آنلاین آسانتر بشه.
خرید سریعتر
برای مشتریها راحتی خرید آنلاین در تجارت الکترونیک تجربه خیلی جالبیه. با خرید آنلاین مشتریها دیگه درگیر محدودیتهایی مثل ساعت کاری فروشگاه یا تعطیل بودن فروشگاه نمیشن. فرآیند خرید محصول ساده شده و تنها کافیه مشتری به وب سایت مورد نظرش مراجعه کنه، کالا رو به سبد خرید خودش اضافه کنه و گزینه پرداخت رو بزنه. مشتریها دیگه مجبور نیستن ساعتهای زیادی رو در ترافیک بمونن و زمان خودشون رو صرف رانندگی برای رسیدن به فروشگاه و خرید کالای موردنظرشون کنن.
در چند سال اخیر، علاوه بر ساده و سریع شدن خرید کالا با تجارت الکترونیک، زمان حمل و نقل و تحویل کالا هم بسیار با کیفیت شده.
دسترسیها و امکانات بیشتر
با استفاده از تجارت الکترونیک، برندها میتونن به تعداد زیادی از مشتریها دسترسی داشته باشن و مصرف کنندهها و مشتریهای امروزی گزینهها و امکانات بیشتری در اختیار دارن.
مثلا، بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بهینهسازی موتورهای جستجو به برندها اجازه میده تا با مخاطبهای هدف بالقوه ارتباط بگیرن.
تجربه خرید شخصیسازیشده
با پیشرفت فناوریهای بناشده بر دادهها مثل اتوماسیون و پروفایلهای مشتری، برندهای تجارت الکترونیک میتونن تجربه خرید شخصیتر و لذتبخشتری رو به مشتریها ارائه بدن.
این امکان که بشه بر اساس خریدهای گذشته، محصولات مشابهی رو به مشتریان پیشنهاد داد، میتونه باعث خریدهای بزرگتر و بهبود وفاداری مشتریها بشه. علاوه بر این، ارائه یک تجربه خرید شخصیسازی شده باعث میشه مشتریهای شما به این باور برسن که نیازهای اونها رو درک میکنین و یک برند قابل اعتماد هستین.

بهبود تجربه خرید
با وجود اینترنت شیوه خرید افراد امروزی تغییر کرده. با رشد تجارت الکترونیک در روند خرید افراد چه آنلاین و چه حضوری تغییر بزرگی به وجود اومده. در نتیجه بروز و رشد اینترنت و خرید آنلاین، برندها باید با این پیشرفتها هم قدم بشن تا مزیت رقابتی خودشون رو بتونن حفظ کنن و سهم بازارشون رو افزایش بدن.
- در سراسر جهان، ۲.۱۴ میلیارد نفر وجود داره که آنلاین خرید میکنن.
- ۲۷ درصد از ۷.۷۴ میلیارد نفر در جهان، آنلاین خرید میکنن.
- تا سال ۲۰۲۵، ۲۹۱.۲ میلیون خریدار آنلاین تنها در ایالات متحده وجود داره.
براساس این آمارها در مورد خرید آنلاین، در ادامه نکاتی رو بهش اشاره میکنیم که با استفاده از اونها میتونین تجربه خرید مشتریهای خودتون رو بهبود بدین.
ارائه تجربه چندکانالی به مشتری
مخاطبهای هدف شما در کانالهای آنلاین مختلفی حضور دارن پس بهتره شما هم با مشتریهاتون همراه بشین و داخل این کانالها فعالیت داشته باشین. اگر میخواید یک تجارت الکترونیک پررونق داشته باشین باید بر روی تجربه مشتری همهکانالی و بازاریابی همهکانالی سرمایهگذاری کنین.
برای استفاده هرچه بهتر از این فرصت فوقالعاده، اطلاعات مهم برندتون و لینک به پروفایلهای شبکههای اجتماعی رو در وب سایتون بنویسید و مطمئن بشین که این اطلاعات به وضوح نمایش داده میشن.
امکان چت زنده رو به وب سایت خودتون اضافه کنین تا در همه وقت با مشتریهاتون ارتباط داشته باشین. پاسخ سریع به سؤالهای مربوط به محصولها و پیشنهادها توسط شما میتونه باعث افزایش نرخ تبدیل یا حتی فروش بیشتر بشه.
اضافه کردن ربات چت به صفحه اول سایت هم یک راه خیلی خوب برای بهتر شدن تجربه مشتری و عرضه خدمات درجه یکه و باعث تفاوت شما با رقبا میشه.
شخصیسازی در طول سفر خریدار
استفاده از ایمیلهای شخصیسازی شده اگر چه قدیمی شده ولی هنوز هم اهمیت داره. امکانات شخصیسازی امروزه تحول زیادی پیدا کرده که شما هم باید همراه با این تحولات بهروز بشین. شما باید کل سفر خریدار رو بر اساس معیارهای خاص شخصی کنین.
مثلا، سیستمهای توصیهگر یا موتورهای پیشنهاددهنده رو در وب سایتتون بزارید. این ابزارها بر اساس تاریخچه خرید و تاریخچه مرورگر، موقعیت مکانی و ترجیحات خرید، توصیههای شخصیشده محصول رو به خریدارها نشون میده.
همچنین میتوانین از پاپآپها، تخفیفهای شخصیسازیشده و پیامهای شخصیشده برای بهتر شدن تجربه مشتری و بالا رفتن نرخ تبدیل استفاده کنین.
ترجمه چندزبانی
بزرگترین مزیت تجارت الکترونیک نسبت به خرده فروشی سنتی، دسترسی و خدمترسانی به مشتریها از سراسر جهانه. اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستین بهتره که از امکان ترجمه سایت به زبانهای دیگه استفاده کنین و از مزایای سئو چندزبانه بهره ببرین.
تاکتیکهای محلیسازی پایه و اساس هر استراتژی موفقیت در گسترش جهانیه. به کمک تاکتیکهای بومیسازی، محصولات رو بر اساس نیازهای کشور هدف خودتون نمایش بدین و عرضه کنین.
جمعبندی
تجارت الکترونیک از زمان به وجود اومدن اون در دهه ۱۹۶۰ تا به الان رشد زیادی داشته. در حال حاضر مشتریها به راحتی از طریق اینترنت از داخل خونهشون خریدهای موردنیازشون رو انجام میدن. ولی برای برندهای تجارت الکترونیک، ساختن یک فروشگاه آنلاین موفق با دسترسی جهانی کار آسونی نیست. این کار تخصص ماست! ما وبسایتهای تجارت الکترونیک رو به محلی برای تبدیل بازدیدکننده تبدیل میکنیم. پس این فرصت جهانی رو از دست ندین و قبل از دیر شدن با استفاده از داشت و تجربه شرکت کاراوب، تجارت خودتون رو الکترونیک کنید. برای مشاوره روی این متن کلیک کنید و در صفحهای که باز میشه فرم درخواست مشاوره رو پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرن و مشاوره رایگان دریافت کنید.